دوشنبه / ۹ اسفند ۱۳۸۹ / ۱۵:۴۰
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۲۱۳۲۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
معاون شبکه دامپزشکی بجنورد:

جگر و ریه دام‌های مبتلا به کیست هیداتیک عامل اصلی انتقال این بیماری به انسان است

معاون شبکه دامپزشکی بجنورد گفت: جگر و ریه دام‌های مبتلا به کیست هیداتیک عامل اصلی انتقال این بیماری به انسان است.

دکتر سید سامان بربند با اشاره به این که کیست هیداتیک یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است، افزود: تنها راه درمان این بیماری در انسان عمل جراحی است.

وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از کشتار دام در منازل و یا فضای آزاد به منظور پیشگیری از بروز آلودگی‌های ثانویه ادامه داد: بازرسی‌های قبل، حین و بعد از کشتار دام در کشتارگاه‌ها امکان انتقال بیماری‌ها از دام به انسان را از بین می‌برد.

بربند اظهارداشت: در این راستا در سال‌جاری یک هزار و 452 قطعه جگر و ریه دام آلوده به کیست هیداتیک در کشتارگاه صنعتی این شهرستان حذف شده است.

وی با بیان اینکه دیکلوسلیوم و فاسیولا دو انگل بسیار مهمی هستند که از دام به انسان منتقل می شود و سبب بروز بیماری‌های گوارشی در انسان خواهد شد توضیح داد: در صورت مشاهده انگل دیکلوسلیوم در جگر این بخش به طورکامل معدوم می‌شود و اگر تعداد انگل‌های مشاهده شده فاسیولا در جگر اندک باشد در کشتارگاه اصلاح می‌شود.

به گفته این مسوول یک هزار و 351 قطعه کبد دام آلوده به انگل دیکلوسلیوم در کشتارگاه این شهرستان معدوم شده‌اند.

وی با ذکر اینکه بیماری تیلریوز(زردی) در دام در بازرسی قبل از کشتار تشخیص داده می شود بیان کرد: این بیماری سبب بروز بیماری‌های عفونی در انسان می‌شود که در این راستا 20 راس دام سبک و سنکین مبتلا به آن در سال جاری حذف شده‌اند.

معاون شبکه دامپزشکی بجنورد اشاره کرد: در کشتار دام باید رگ‌های گردن دام به طور کامل بریده شود که اگر این امر محقق نشود خون در داخل بدن دام باقی مانده و موجب بروز عفونت در گوشت می شود که این امر در کشتارگاه انجام می شود و ممکن است در صورت کشتار دام در منازل این مهم محقق نشود.

وی با بیان اینکه کشتار دام در منازل بر روی زمین انجام می گیرد و احتمال آلودگی به اجسام محیط در گوشت زیاد است گفت: خون ریخته شده بر روی زمین نیز سبب آلودگی محیط می شود.

بربند تعداد دامهای سبک و سنگین کشتار شده در سال‌جاری در کشتارگاه صنعتی بجنورد را 29 هزار و 183 راس بیان کرد که از این تعداد 51 راس حذف شده است.

.

.

.

.

.

ایسنا

(دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۹) ۱۵:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها