سه شنبه / ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ / ۱۰:۰۶
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۲۰۶۹۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی
در هشتمین کارگاه آموزشی وزارت بازرگانی عنوان شد؛

کاهش هزینه تولید با مدیریت بسته بندی در خط تولید میسر می شود

رضا نورائی در هشتمین کارگاه آموزشی وزارت بازرگانی گفت: بسته بندی در زنجیره ارزش بسیاری از کالاها قرار دارد بنابراین مدیریت صحیح آن هزینه های تولید را کاهش می دهد.

عضو انیستیو بین المللی متخصصان بسته بندی در این کارگاه که11 بهمن با عنوان نقش عملیات بسته بندی در کاهش قیمت تمام شده در مرکز آموزش بازرگانی برگزار شد به بررسی عوامل تاثیر گذار در قیمت تمام شده کالاها پرداخت و گفت: مهمترین فاکتورهای تاثیر گذار در قیمت نهایی محصول تولیدی یا خدمات عواملی هستند که در زنیجره ارزش آن محصول یا خدمات قرار دارند شوند.

وی ادامه داد: بسته بندی چه در شکل مواد اولیه و چه در شکل یک رشته عملیات که نیاز به ابزار و مدیریت داشته باشد در بخش های مختلفی از زنجیره ارزش، نقش دارد.

نورائی با اشاره به اینکه این نقش در مطالعاتی که بر روی بسیاری از کالاها انجام شده اثبات شده است افزود: بررسی های صورت گرفته بر روی چارچوب تشکیل خوشه های کسب و کار برخی اقلام تولیدی و صادراتی نشانگر قابلیت بهینه سازی بسته بندی است بنابراین اعمال یک مدیریت مناسب در صنعت بسته بندی کمک بسزایی در رونق بازار و فروش محصول می کند.

این عضو انیسیو بین المللی متخصصان بسته بندی "IOPP" تصریح کرد: برای مدیریت بسته بندی ابتدا باید سهم هزینه بسته بندی از کل قیمت تمام شده کالای تولیدی مشخص شود و اگر مقدار زیاد بود می تواند از روش های جدید و سازنده ای برای کاهش این هزینه بدون لطمه زدن به کیفیت محصول تولیدی بهره گرفت.

وی با تاکید بر اینکه میزان تاثیر بسته بندی در قیمت کالاهای مختلف متفاوت است گفت: نمی توان یک راهکار کلی برای همه بخش های تولیدی ارائه داد و هر بخش تولید باید با توجه به شرایط و ویژگی های تولید محصول خود روش خاصی از بسته بندی بهینه را به کار گیرد.

نورائی خاطر نشان کرد: نمونه های مناسب زیادی در میان برندهای معروف تولید کنندگان داخلی وجود دارد به طور عینی ثابت می کند با شناخت و تسلط در موارد عملیات بسته بندی تغییرات مفیدی در تولید ایجاد شده و از قیمت نهایی محصول میزان قابل توجهی کاسته است.

* بسته بندی مناسب باعث فروش بیشتر می شود

در ادامه این جلسه حمیدرضا طاهری کارشناس صنایع غذایی و عضو کمیته ضوابط بسته بندی در وزارت بهداشت به بیان لزوم بهره گیری از بسته بندی مناسب در بخش های مختلف تولیدی پرداخت و افزود: امروزه میزان سرمایه گذاری و ابعاد یک واحد تولیدی در فروش و سود بیشتر محصول نهایی نقش چندانی ندارد بلکه شیوه بکارگیری راهکارهای کاهش هزینه تولید است که سود نهایی تولید را مشخص می کند.

وی ادامه ادد: صنعت بسته بندی به عنوان یک صنعت پشتاز در تولید می تواند نقش موثری در کاهش هزینه های تولید و همچنین ایجاد تنوع ظاهری ودر نیتجه افزایش بازار فروش محصول ایفاد کند.

این کارشناس صنایع عذایی با اشاره به وجود پیشرفت های بسیار در این صنعت طی سال های اخیر تصریح کرد: بسته بندی مناسب علاوه بر کاهش هزینه تولید در افزایش ماندگاری محصول و تسهیل در کاربرد آن نیز تاثیر گذار بوده بنابراین رقابت شدیدی بین تولید کنندگان در سطح دنیا برای بهره گیری از تکنولوژی روز و داشتن بسته بندی برتر به وجود آمده است.

طاهری با تاکید بر اینکه روش های پلیمری جایگزین مناسب برای روش های سنتی محسوب می شود گفت: مطالعه و بررسی این روش های جدید و اطلاع رسانی مناسب به تولید کنندگان می تواند زمینه بهره گیری از منابع غنی موجود پلیمری در کشور را به نحو مطلوب و به منظور افزایش بهره وری به وجود آورد.

وی خاطر نشان کرد: صنعت بسته بندی کشور روبه رشد است اما توسعه تولید و صادرات به استفاده هرچه بیشتر صنایع پایین دستی از راهکارهای مناسب بسته بندی نیاز دارد./

باشگاه خبرنگاران

(سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۹) ۱۰:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها