سه شنبه / ۲۸ دی ۱۳۸۹ / ۱۰:۱۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۲۰۳۸۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
مدیرکل دامپزشکی استان همدان:

اغلب گوسفندان اواخراسفند به بیماری "تب شیر" مبتلا می‌شوند

مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: دامداران برای جلوگیری از نفوذ سرما برای دام‌ها به ویژه گاوها و گوسفندان آنهارا در خطر بیماری تنفسی قرار می‌دهند.

دکتر احمد کریمی مخصوص ، بیان کرد: دامداران برای جلوگیری از نفوذ سرما به گاوها و گوسفندان تهویه را کم می‌کنند و پنجره‌ها را می‌بندند که این کار باعث بیماری تنفسی در آنها می‌شود؛ چرا که این دام‌ها از تنفس هوای سالم محروم می‌شوند و با تولید آمونیاک در محیط دچار این بیماری می‌شوند.

وی افزود: با وجود سرد شدن هوا، دام‌ها به ویژه گاوها و گوسفندان نسبت به هوای سرد مقاوم هستند؛ چرا که بدن گوسفندها پوشیده از پشم است همچنین پوست گاوها ضخیم است، بنابراین آنها دمای 25 درجه زیر صفر را می‌توانند تحمل کنند.

دکتر کریمی ادامه داد: بهترین هوای مناسب برای نگهداری این دام‌ها جلوگیری از هوای سرد همچنین جلوگیری از گرمای بیش از حد و تنفس هوای سالم است.

وی ابراز کرد: با توجه به سرد بودن هوا در این فصل گوسفندان دسترسی به آفتاب ندارند و در اواخر اسفندماه اغلب دچار بیماری کمبود کلسیم، فسفر به ویژه بیماری تب شیر می‌شوند که درمان بیماری تب شیر با کلسیم برطرف می‌شود.

وی با اشاره به مرغداری‌ها و حساسیت بیشتر این طیور نسبت به سرما بیان کرد: طیور به دمای خاصی نیاز دارند و مرغداران باید تهویه را کم کنند و پنجره‌ها را ببندند و مراقبت‌های لازم را انجام دهند؛ چرا که حساسیت این پرندگان بالاست.

وی ابتلا به باکتری کلی فرم، کلی باسیلیوم و مایکوپلاسما را از بیماری‌هایی معرفی کرد که در صورت افزایش این باکتری‌ها تلفات افزایش می‌یابد که برای پیشگیری از این گونه بیماری‌ها خوشبختانه اقدامات آموزشی به مرغداران داده شده است.

دکتر کریمی با اشاره به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد بیان کرد: با توجه به این که این بیماری ویروسی خطرناک است و از دسته بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است باید اقدامات پیشگیرانه را در این زمینه انجام داد.

وی اظهار کرد: با مراقبت‌های فعال از واحدهای اپیدمیولوژیک استان در سال جاری هیچ گونه از این بیماری گزارش نشده است وهدف از مطرح کردن این بیماری پیشگیری از آن است.

وی در پایان بیان کرد: مرغداران در صورت مشاهده این بیماری باید اقدامات قرنطینه‌ای را انجام دهند تا از انتشار این ویروس به طیور سالم جلوگیری شود.

ایسنا

(سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۸۹) ۱۰:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها