دوشنبه / ۲۷ دی ۱۳۸۹ / ۱۰:۲۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۲۰۳۵۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
نماینده مردم درگز در مجلس:

درگز قطب تولید گیاهان دارویی کشور است

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی گفت: این شهرستان قطب تولید گیاهان دارویی در شمال شرق کشور است.

محمد علی دلاور ضمن بیان این مطلب افزود: شهرستان درگز واقع در شمال خراسان رضوی دارای متنوع ترین ذخایر ژنتیکی گیاهی این استان است که در این میان گیاهان دارویی جزء مهمترین آنها قلمداد می شود.

وی با بیان اینکه گیاهان دارویی در عرصه طبیعت شامل دشت ها و کوه های می روید، اظهار داشت: کوه های زنگلانلو ، اله اکبر، علی بلاغ، آسلمه، قره داغ و جنوب کوه کماس از جمله مناطقی در شهرستان است که گیاهان دارویی در آنجا رشد می کنند.

دلاور با اشاره به گیاهان دارویی که در این مناطق رشد می کنند،تصریح کرد: زیره سیاه یا زیره کوهی، آنقوزه، قره قات، بارهنگ، زالزالک از دیگر گیاهان دارویی این مناطق هستند.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی ادامه داد: با وجود اقلیم های گرم - سرد و ییلاقی - قشلاقی در نزدیک هم، تنوع گیاهی زیادی در شهرستان درگز می روید به طوری که باید عنوان کنم حدود "40 گونه گیاه دارویی" در این شهرستان می روید.

وی تاکید کرد: جهاد کشاورزی خراسان رضوی به عنوان مهمترین نهاد سیاست گذاری وظیفه دارد ضمن اتخاذ سیاست های راهبردی در مدیریت گیاهان دارویی به منظور کاربرد روش های علمی و صحیح در کاشت، داشت و برداشت و نیز بهره برداری صنعتی و اقتصادی از این گیاهان به منظور توسعه کشت، افزایش تولید، صادرات و فرآوری این محصولات تمهیدات لازم را بیاندیشند.

دلاور ادامه داد: توسعه کشت و تجارت گیاهان دارویی علاوه بر کسب در آمدی مطلوب برای کشاورزان و ارزآوری برای کشور و احراز جایگاه شایسته در بازار های جهانی باعث شکوفایی و توسعه پایدار کشور می شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع گیاهان دارویی و طب سنتی در وزارت بهداشت و درمان دفتری بنام طب سنتی، فرهنگ، آداب و میراث پزشکی راه اندازی شده است که زیر نظر مستقیم وزیر محترم فعالیت می کند و محور فعالیت آن نیز پرداختن به وضعیت داروهای گیاهی و طب سنتی است.

وی سرانه مصرف گیاهان دارویی در کشور را از سرانه مصرف داروهای شیمیایی برای هر فرد ایرانی کمتر دانست و یادآور شد: بی شک این وضعیت تهدیدی جدی برای سلامت جامعه به حساب می آید.

باشگاه خبرنگاران

(دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۹) ۱۰:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها