شنبه / ۱۱ دی ۱۳۸۹ / ۲۳:۱۴
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۲۰۰۷۵
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
با اجرای هدفمندی یارانه‌ها

خوراک دام و طیورجای علوفه و ذرت را می‌گیرد

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌ هماهنگی کارخانجات خوراک دام و آبزیان گفت: با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و منطقی شدن نرخ‌‌ها، نهاده‌های دامی و طیور نظیر ذرت و سویا به صرفه‌ نخواهد بودو ازاین پس واحدها به سمت استفاده از خوراک دام و طیور خواهند رفت .

پیمان ذولفقاری بکارگیری مواد اولیه سنتی را به دلیل تخصیص یارانه به این نهاده‌ها ذکرکرد و افزود: فرهنگ تولید دام و طیور در واحدهای تولیدی کشور به گونه‌ای است که استفاده از علوفه، ذرت و سویا اولویت بیشتری از خوراک دام و طیور آماده دارد که این مساله بدلیل تخصیص یارانه بر تولید و توزیع این نهاده‌ها است. 
وی اضافه کرد: فرآیند مدیریتی تامین نهاده‌های دامی تا این زمان به دنبال تامین این نهاده‌ها با مواد کنسانتره (خوراک آماده و صنعتی) نبوده است. 
مدیرعامل شرکت‌ هماهنگی کارخانجات خوراک دام و آبزیان تصریح کرد:‌دراین شرایط مرغداران و دامداران که به دنبال صرفه اقتصادی فعالیت خود هستند،‌ ترجیح می‌دادند مواد اولیه را به شکل سنتی خریداری و با فرمول مورد نظر مخلوط کرده و به عنوان تغذیه دام یا طیور خود مورد استفاده قرار دهند. 
به گفته ذولفقاری با منطقی شدن قیمت‌ مواد اولیه‌ای که تاکنون مورد استفاده قرار می‌گرفت، تولیدکنندگان بیشتر به سمت خوراک دام و طیور آماده گرایش پیدا می‌کنند چرا که تامین علوفه، ذرت، کنجاله و سویا از صرفه اقتصادی برخوردار نخواهد بود. 
وی ادامه داد: بر اساس فرآیند فاکتورهای اقتصادی واحدهای تولید به سمت تامین نهاده‌های مورد نیاز از طریق خوراک صنعتی حرکت می‌کند که با هدفمندی یارانه‌ها انتظار می‌رود این اتفاق صورت گیرد. 
مدیرعامل شرکت‌ هماهنگی کارخانجات خوراک دام و آبزیان اظهار داشت: سیاست‌های حمایتی معمولا روی خط مشی زنجیره تولید تاثیرگذار است و صحیح تر آن است که اگر سیاست‌ حمایتی در آینده اعمال می‌شود در مورد خرید تضمینی محصولات پروتئینی نه مواد اولیه باشد . 
وی پیشنهاد داد: متولیان و مسئولان این بخش به جای سیاست‌های حمایتی مواد اولیه، محصولات نهایی را خریداری نمایند 
به اعتقاد وی در صورتی که یارانه‌های زنجیره تامین کاهش پیدا کند یا حذف شود، خرید و فروش نهاده‌ها بر اساس بازار آزاد عرضه می‌شود که در این صورت استقبال از خوراک دام آماده بیشتر می‌شود. 

‌ 20 درصد ضایعات در اجرای فرمول خوراک سنتی 
مدیرعامل شرکت‌ هماهنگی کارخانجات خوراک دام و آبزیان اضافه کرد:مواد اولیه‌ای که توسط تولیدکنندگان تهیه می‌شود از کیفیت نسبت به تولید کارخانجات پایین تر است چرا که بدلیل نداشتن تجهیزات لازم، فرمول‌های مورد نظر را در زمان اجرا نمی‌توانند بدرستی اجرا کنند. 
وی ادامه داد: نداشتن تجهیزات مورد نیاز منجر به ضایعات 20 درصدی مواد اولیه می‌شود. 
ذولفقاری افزود: برخی مواد اولیه‌ جدید دارای فرمولاسیون پیچیده را نمی‌توان به شکل سنتی آماده کرد.
 
(شنبه ۱۱ دی ۱۳۸۹) ۲۳:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها