شنبه / ۱۱ دی ۱۳۸۹ / ۱۴:۳۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۲۰۰۶۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

مصاحبه مهندس مرتضی سلطانی ، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی در برنامه دونیم ساعت شبکه خبر

مهندس مرتضی سلطانی، رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان ماکارونی در برنامه دونیم ساعت گفت: در سال 1316 اولین کارخانه ماکارونی در کشور شروع بکار کرد و تا سال 1385 برابر با هفتاد سال، سرانه مصرف ماکارونی در کشور برای هر نفر ایرانی 3 کیلوگرم بود که خوشبختانه از سال 85 تا 88 در مدت 3 سال این سرانه برای هر نفر به 6 کیلو و 200 گرم رسید که بیش از 100 درصد رشد داشته است.

سلطانی درباره علت اصلی این سرانه مصرف طی 3 سال ،گفت: در سال 85 صنعت ماکارونی کشور به یک رشد رسید و تحولی را در ذائقه مردم به وجود آورد ولی مشکلی وجود داشت و آن این بود که یارانه آرد مانند همه صنایع دیگر به تولید کنندگان ماکارونی داده می شد و این یارانه موجب می شد، کیفیت تولید این محصول کاهش یابد و انگیزه زیادی هم در بین تولید کنندگان برای بالا بردن کیفیت این محصول بوجود نمی آمد.
 
وی افزود: حذف یارانه آرد در سال 85 به تولید کنندگان ماکارونی موجب ایجاد انگیزه و رقابت در تولید بهتر این محصول شد.
 
سلطانی گفت: زمانی که یارانه آرد در این صنعت حذف شد، تولید کنندگان صنعت ماکارونی به بازرگانی دولتی اعلام کردند، پس از حذف یارانه ها قیمت ها را کاهش خواهند داد و این در حالیست که زمانی یارانه در این صنعت پرداخت می شد، کیفیت بسیار پائین بود و همه ساله نیز قیمت ها افزایش پیدا می یافت.
 
رئیس اتحادیه ماکارونی همچنین گفت: پس از اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها، اکنون قیمت ماکارونی از 8 تا 18 درصد کاهش یافته و کیفیت تولید و رقابت در این عرصه افزایش یافته است. 

سلطانی با اشاره به اینکه 70 درصد محصول نهایی ماکارونی را گندم و آرد تشکیل می دهد، خاطرنشان کرد: با سهمی که گندم و آرد در تولید این محصول دارند، به راحتی می توانیم 30 درصد باقی مانده هزینه تولید را مدیریت کنیم و هزینه های تولید را کاهش و کیفیت را افزایش دهیم.
 
رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان ماکارونی گفت: 99 درصد مصرف کنندگان محصولات تولیدی ما پشت مرزها هستند و برای اینکه بتوانیم آنها را سر سفره محصولات خود بنشانیم، باید کیفیت و بهره وری تولید داخل را افزایش دهیم. 

سلطانی در پایان با اشاره به اینکه اگر بهره بانکی مطابق با دنیا نشود، تولید کنندگان نمی توانند در عرصه جهانی رقابت داشته باشند، خاطر نشان کرد: برای حل این موضوع رئیس جمهور به طور جدی درباره کنترل بهره بانکی اقدام خواهد کرد.

(شنبه ۱۱ دی ۱۳۸۹) ۱۴:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها