چهارشنبه / ۸ دی ۱۳۸۹ / ۱۱:۴۹
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۲۰۰۳۵
گزارشگر : ۱۰۲۹
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
از امروز و بر خلاف مصوبه‌های قبلی؛

جداسازی استخوان از گوشت خام دام با دستگاه قانونی اعلام شد

استفاده از دستگاه سپراتور برای جداسازی استخوان از گوشت خام دام و طیور تنها برای شرکت‌های عضو انجمن صنایع فراورده‌های گوشتی ایران در صورت نظارت، مسئولیت و تعهد این انجمن مجاز دانسته شد.

به دنبال پیگیری و درخواست مستمر انجمن فراورده‌های گوشتی ایران و کمیته فنی انجمن مدیریت کل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی و بهداشتی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طی نامه‌ای به شماره 675.7584 در تاریخ 29 آذر ماه سال جاری استفاده از دستگاه بادر قانونی اعلام شد. 
دبیر انجمن صنایع فراورده‌های گوشتی ایران در نامه‌ای به شماره 89.7349 .الف ج در تاریخ چهارم دی‌ ماه سال جاری با ارسال این بخشنامه به شرکت‌های تابعه انجمن، به منظور اجرایی کردن و کاربرد دستگاه‌های بادر از امروز، جلسه‌ای با حضور مدیران عامل و مسئولین فنی شرکت‌ها برگزار کرد. 
دبیر انجمن صنایع فراورده‌های گوشتی ایران در حالی اقدام به ابلاغ این نامه کرد و خواستار استفاده از دستگاه بادر شد که در تمام جلساتی که منجر به تصویب ضابطه 29 بندی شد، ممنوعیت استفاده از دستگاه بادر از کارخانجات سوسیس و کالباس از 10 خرداد ماه سال جاری اعلام شده بود. 
مدیرکل نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به دنبال درخواست انجمن صنایع و فراورده‌های گوشتی ایران مبنی بر استفاده از دستگاه برای جداسازی استخوان از گوشت خام دام و طیور و با توجه به رای کمیته فنی و قانونی به شماره 2.3583 مورخ 9 آذر ماه به معاونت‌های غذا و داروی کشور اعلام کرد که شرکت‌های فراورده‌های گوشتی تحت نظارت انجمن فراورده‌های گوشتی و وزارت بهداشت از دستگاه مذکور صرفاً به منظور استخوان‌گیری محصولات مورد نظر و دارای پروانه ساخت معتبر با می‌توانند نظارت انجمن و مسئولیت مستقیم انجمن استفاده کنند. 
بهروز جنت در این نامه، دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی را در حالی موظف کرده است که بر حسن انجام این بخشنامه نظارت دقیق و کامل داشته باشند که در بند‌های بالاتر این بخشنامه صراحتاً اعلام کرده است که مسئولیت پاسخگویی هر‌گونه استفاده از دستگاه‌های بادر تنها انجمن صنایع و فراورده‌های گوشتی ایران است و به نظر می‌رسد دانشگاه‌ها تنها باید یک نظارت صوری انجام بدهند و طبق این نامه آنچه قابل فهم است اینکه در صورت تخلف، دانشگاه‌ها باید به انجمن اطلاع دهند و انجمن تصمیم‌گیری کند در صورتی که در گذشته وظیفه بر‌عکس بوده است. 
استفاده از دستگاه‌های بادر بار دیگر به درخواست انجمن فراورده‌های گوشتی ایران و با تایید اداره کل نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی مجاز شناخته شد که مطابق نظر کارشناسان، وجود بافت‌های آلوده مانند بافت ریه، تخمدان، پوست، روده، سنگدان و تمام امحاء و احشاء که در حفره شکمی مرغ وجود دارد را در فراورده‌های گوشتی به علت استفاده از دستگاه‌های بادر می‌دانند اما مثل اینکه این دستور‌العمل‌ها بدون توجه به این نظر اعلام شده است. 
آنچه در این بین مهم به نظر می‌رسد، این است که موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در 15 شهریور ماه سال جاری حذف کامل خمیر مرغ را از کارخانجات سوسیس و کالباس اعلام کرد که در حال حاضر نسبت به این تغییر موضع اداره کل نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی و انجمن فراورده‌های گوشتی ایران عکس العملی نشان نداده است. 
معاون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سپاه نیز تصریح کرده است که به استناد مصوبات شورای عالی بهداشت و سلامت نیروهای مسلح و با همکاری معاونت آماد و پشتیبانی سپاه خوشبختانه طی چند سال اخیر فراورده‌های گوشتی نظیر سوسیس، کالباس و همبرگر از برنامه غذایی سپاه حذف شده است. 
محسن عراقی‌زاده ادامه داد: این در صورتی است که با توجه به وصول گزارش‌هایی مبنی بر استفاده از حیوانات حرام گوشت و ضایعات کشتارگاهی در تولید این نوع محصولات توسط برخی از تولید کنندگان و جهت پیگیری از بروز مسمومیت و حساسیت‌های غذایی در نیروهای مسلح به ویژه یگان‌های عمل‌کننده از تهیه، توزیع و مصرف غذاهای آماده مانند سوسیس، کالباس و همبرگر در بین کارکنان سپاه باید اجتناب شود. 
خبرگزاری فارس ذکر این نکته را الزامی می‌داند که اسناد، نامه‌ها و مدارک مورد استناد گرفته در این یادداشت در دفتر خبرگزاری موجود است. 

فارس

(چهارشنبه ۸ دی ۱۳۸۹) ۱۱:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها