دوشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۸۹ / ۱۵:۲۴
سرویس : آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم
کد خبر : ۱۹۱۴۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم

تولید نسل جدید نوشابه های گازدار در شرکت زمزم شیراز

بنا به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت زمزم مادر تخصصی زمزم ایران ، مدیر کنترل کیفی شرکت زمزم شیراز ( آقای مهندس ترابی دوست ) به تولید نسل جدید نوشابه های گازدار در این شرکت اشاره نموده است .

به گزارش فودنا و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت زمزم مادر تخصصی زمزم ایران ، مدیر کنترل کیفی شرکت زمزم شیراز ( آقای مهندس ترابی دوست )در خبری که به مناسبت روز جهانی استاندارد در مجله خانه صنعت و معدن استان فارس چاپ شده است به تولید نسل جدید نوشابه های گازدار در این شرکت اشاره نموده که خلاصه ای از آن را در زیر می خوانید :

به منظور کاهش مصرف شکر و مقابله با تبعات چاقی ، دیابت و سایر امراضی که از کم تحرکی و تغذیه نامناسب ناشی می شوند و همچنین در راستای حفظ سلامتی بیشتر مصرف کنندگان تصمیم به جایگزینی شکر با شیرین کننده های جدید از جمله سوکرالوز و استویا گرفتیم . همانگونه که میدانید تاکنون محصولات رژیمی حاوی آسپارتام بوده است که این ماده علاوه بر ناپایداری در مقابل گرما و PH اسیدی ، به دلیل تجزیه به اسیدهای آمینه تشکیل دهنده خود ، در محصول رسوب کرده و شیرینی خود را به تدریج از دست می دهد . معمولا نوشابه هایی که در فرمولاسیون آنها از آسپارتام استفاده شده است در مناطق گرمسیر سریعا تلخ و بدمزه می شوند .

 ماده اولیه سوکرالوز ، ساکارز یا همان شکر است که علاوه بر پایداری در مقابل شرایط اسیدی و گرما ،600 برابر شیرین تر از شکر و میزان کالری آن بر خلاف آسپارتام کاملا صفر و محدودیتی برای مصرف آن توسط بیماران فنیل کتونوری نیست . علیرغم اینکه بیش از 30 سال از تولید و مصرف این ماده در جهان گذشته و استفاده از آن در 64 گروه مواد خوراکی و آشامیدنی در کدکس غذایی 2009 ( از جمله نوشابه های گازدار ) مجاز شناخته شده است ، متاسفانه ادارات استاندارد و نظارت بر مواد غذایی مجوز مصرف آنرا در نوشابه ها صادر نمیکردند . خوشبختانه با پیگیری و مکاتبات مکرر مدیریت محترم عامل آقای مهندس ابوالقاسمی و تلاش سایر پرسنل کنترل کیفی پس از یک سال و نیم زمان ، بالاخره در کمیته تجدید نظر استاندارد شماره  1250 ملی ایران با حضور آقای مهندس محمدزاده معاونت محترم تحقیق و توسعه زمزم ایران استفاده از شیرین کننده های سوکرالوز و همچنین ترکیبی از  Rebaudioside  A  و Steviol glycoside   بعنوان شیرین کننده طبیعی برگ گیاه استویا در نوشابه های گازدار تصویب شد . ضمنا اولین پروانه ساخت محصولات حاوی سوکرالوز با حذف شکر ، اسید فسفریک ، کافئین و بنزوات سدیم در کشور نیز توسط دانشگاه علوم پزشکی فارس به شرکت زمزم شیراز اعطاء شده است . شایان ذکر است که از زمان درخواست تجدید نظر استاندارد مذکور تا برگزاری جلسه در مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی کرج که بیش از 6 ماه بطول انجامید ، دهها جلد کتاب و مقاله معتبر علمی ترجمه و بررسی و بیش از 1000 صفحه از مستندات مربوطه به دبیر کمیته ویژگی نوشابه های گازدار تحویل شده است .

به گزارش روابط عمومی زمزم شیراز تولید نوشابه های کم کالری و بدون کالری مذکور، مورد استقبال گسترده مصرف کنندگان قرار گرفته است .

(دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۹) ۱۵:۲۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها