دوشنبه / ۱۷ آبان ۱۳۸۹ / ۱۳:۳۰
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۱۸۹۸۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی
صادرکننده نمونه خراسان رضوی:

جریان برندسازی به دلیل هزینه‌بر بودن کمتر مورد توجه است

صادرکننده نمونه خراسان رضوی اعلام کرد: بزرگترین مشکل صادر کننده ایرانی قدرت رقابت و چانه زنی بسیار پایین است که علت آن نیز واقعی نبودن قیمت دلار در کشور است.

فرهاد صفارسحرخیز به عنوان صادر کننده نمونه زعفران اظهار کرد: اگر دولت دلار را به قیمت واقعی خریداری کند، قدرت رقابت صادرکننده در بازارهای جهانی افزایش می یابد.

وی با اشاره به اهمیت برند در صادرات، عنوان کرد: برند راهکار خوبی برای آینده زعفران کشور است و یکی از دلایلی که اسپانیا و امارات، زعفران ایران را تحت نام خود می فروشند، نبود برند ایرانی در زمینه صادرات زعفران است که حمایت دولت در این مقوله بسیار موثر است اما به دلیل هزینه‌بر بودن جریان برندسازی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: انتظاری که از دولت به عنوان یک حامی وجود دارد، کمک به ایجاد برندسازی در کشور است که متاسفانه به علت غفلت انجام گرفته، تمام دنیا زعفران ایرانی را تحت نام اسپانیا می شناسند و در این رابطه دولت، سازمان توسعه تجارت و وزارت بازرگانی می توانند نقش موثری ایفا کنند.

وی درخصوص برآورد صادرات زعفران در سال آینده، خاطرنشان کرد: تولید زعفران در پاییز امسال خیلی بیشتر از سال گذشته خواهد بود و نتیجه آن زیاد بودن محصول در سال آینده زراعی است که فرصت بسیار خوبی برای صادرکنندگان است البته اگر با تدبیر در زنجیره ای تامین زعفران عمل شود.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته به علت کم بودن تولید، افراد و کشاورزان سودهای زیادی را به دست آوردند، اما در سال جاری به دلیل افزایش در تولید سود کمتری نسبت به سال گذشته خواهیم داشت و می‌توانیم با کمی درایت محصولات را با کیفیت بهتری به دنیا صادر کنیم و بازارهایی را که سالهای گذشته از دست داده‌ایم، دوباره به دست گرفته و از ورود راحت افغانستان به بازار جهانی جلوگیری کنیم.

وی در مورد صادرات زعفران افغانستان گفت: افغانستان توسط کشورهایی مثل آمریکا و هلند حمایت می‌شود اما در ایران برنامه ریزی و حمایت در جایگاهی که 96 درصد زعفران دنیا را تولید می کند، بسیار مهم است.

وی افزود: به علت غفلت بخش دولتی و خصوصی پیازهای زعفران به کشور افغانستان فرستاده شد که با مشابه بودن شرایط اقلیمی همچنین کارگری کردن افغانی ها در کشور این امر باعث شد که آنان بتوانند شروع به کشت زعفران در افغانستان کنند.

این صادرکننده نمونه خراسان رضوی خاطرنشان کرد: امیدواریم سال جاری بالای 200 تن زعفران خشک تولید کنیم که از نظر بازاریابی، پایین آمدن قیمت به معنی ایجاد فرصت است که با اضافه شدن محصول نیز سبب افزایش کیفیت خواهد شد، بنابراین موضوع زمانی تحقق می یابد که با یک حرکت عجولانه یعنی خرید توافقی و تضمینی صادرکنندگان را دچار مشکل نکنیم.

سحرخیز گفت: اگردولت تصمیم به تغییرات در زمینه خرید توافقی و تضمینی دارد ازتجار، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و کسانی که دغدغه زعفران دارند، نظرخواهی کند تا آنان نیز به کار گرفته شوند و در این راستا معادله عرضه و تقاضا در کشور به هم نخورد؛ ما امیدواریم سال جاری، سال خوبی برای بازپس گیری بازارهای از دست رفته کشور در سطح جهان باشد.

ایسنا

(دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۹) ۱۳:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها