سه شنبه / ۲۰ مهر ۱۳۸۹ / ۰۹:۵۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۱۸۲۱۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
توسط شرکت ‌تعاونی آبزیان صورت گرفت؛

تولید پلیت فشرده غذایی برای ماهیان‌ گرمابی در خوزستان

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی آبزی‌پروران خوزستان از تولید پلیت فشرده غذایی ماهیان گرمابی برای نخستین‌‌بار در استان خبر داد

سید مصطفی موسوی  با اشاره به تولید نوع جدید غذای ماهی در استان با اشاره به اهمیت و جایگاه خاص تغذیه در آبزیان پرورشی‌ اظهار داشت: اهمیت تغذیه از تغذیه صحیح مولدین ماهی آغاز شده و تا زمان بازاری شدن و صید از مزارع آبزیان پرورشی ادامه می‌یابد.
وی تغذیه را رکن اصلی در صنعت آبزی‌پروری دانست و با اشاره به اینکه بیشترین هزینه را در مزارع آبزیان پرورشی هزینه تامین غذا به خود اختصاص می‌دهد، گفت: از آن‌جا که قیمت نهاده‌های مورد نیاز آبزی‌پروری از جمله خوراک ماهی، رشد دو برابری داشته و با توجه به اینکه استفاده از گندم و جو برای تغذیه ماهی یک روش سنتی است و موجب کاهش کیفیت گوشت ماهی از جمله افزایش سطح چربی روی بدن ماهیان می‌شود، انگیزه تولید غذای جدید برای ماهیان گرمابی در استان شکل گرفت.
این مقام مسئول افزود: تغذیه تاثیر مستقیمی بر رشد و کیفیت لاشه آبزیان پرورشی می‌گذارد و آبزیان پرورشی را در برابر بیماری‌ها مقاوم می‌سازد.
موسوی گفت: نبود تغذیه مناسب و عدم مدیریت صحیح تغذیه در مزارع باعث ضرر و زیان جدی مزارع پرورش آبزیان می‌شود.
وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت تغذیه در صنعت آبزی‌پروری، جا دارد تسهیلات کافی به این صنعت مهم اعطا شود.
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی آبزی‌پروران خوزستان از تشکیلات موجود در زمینه تغذیه آبزیان پرورشی که تناسبی با صنعت آبزی‌پروری و توسعه این صنعت ندارد، سخن گفت و افزود: قبل از به‌وجود آمدن مشکلات بر سر راه آبزی‌پروری باید به ‌فکر تقویت تشکیلات موجود در امر تغذیه بود چرا که بی‌توجهی به تغذیه آبزیان پرورشی صنعت آبزی پروری را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد.
موسوی ادامه داد: اتحادیه‌ شرکت‌های تعاونی آبزی‌پروران در خوزستان پس از دوسال کار مطالعه و بررسی و نیز برنامه‌ریزی، فضایی مناسب برای تولید غذای مناسب تغذیه ماهی را فراهم آورده است که این تغذیه ارزش غذایی بالایی دارد.
وی گفت: غذای جدید ماهی حدود یک ماه است که در شرایط آزمایشگاهی تولید می‌شود و به ماهیان چند مزرعه پرورشی به صورت پایلوت به منظور دریافت نتایج داده شده است.
موسوی به مزیت‌های غذای جدید ماهیان گرمابی اشاره کرد و افزود: عدم وجود چربی در سطح بدن ماهیان پرورشی، صرف‌جویی در هزینه‌های تولیدی و دیگر هزینه‌های جانبی مانند کاهش هزینه حمل‌ونقل و کاهش قیمت تمام‌شده، افزایش حجم گوشت ماهی، افزایش ماندگاری ماهی به ‌خصوص برای ماهیان صادراتی و افزایش مرغوبیت در رنگ، طعم و بوی ماهی از مزیت‌های تولید پلیت غذایی فشرده برای ماهیان گرمابی است.
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی آبزی‌پروران خوزستان گفت: تغذیه آبزیان‌پرورشی در کشورهای پیشرفته ،رشد زیادی کرده است در حالی که ما هنوز در ابتدای راه هستیم.
وی تاکید کرد: متناسب با توسعه صنعت آبزی‌پروری نیازمند مطالعات جدی در زمینه تغذیه گونه‌های مختلف آبزیان پرورشی در سنین مختلف هستیم و در واقع سرمایه‌گذاری در امر تغذیه آبزیان پرورشی برابر است با سرمایه‌گذاری در صنعت آبزی‌پروری، که با همت و تلاش مسئولان تقریبا نیمی از راه در استان خوزستان پیموده شده است.
موسوی افزود: در بحث کاهش هزینه‌ تمام‌شده تولید پلیت فشرده غذایی، تاکنون قیمت تمام‌شده‌ غذایی که از خارج وارد می‌شد از قرار کیلویی 12هزار ریال بوده‌ که در قیاس با قیمت مشابه داخلی که اکنون کیلویی 4هزارو 50 ریال است، مزیت‌ محسوب می‌شود


فاریس.
(سه شنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۹) ۰۹:۵۱
کامشاد میاحی
۱۳۹۳/۰۸/۱۵
0
0
0

بسمه تعالی با سلام اینجانب جزء اسرا و جانبازان با داشتن 20 هکتار در نزدیکی رودخانه کارون . محل زمبن غرب دارخوین 30 کیلومتری خرمشهر ملک در محدود خرمشهر می باشد زمین مزبور بدلیل عدم مرغوبیت کشت در آن انجام نشده ونمشود . تصمیم به احیاء زمین جهت زراعت و پرورش
ماهی گرفتم از یک خانواده 9 نفری و حقو ق400/000 تومان دریافت میکنم که کفاف نمی کند چگونه مجوز آب دریافت نمایم همه خانواده بکار و نون برسانم با کمال تشکر


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها