چهارشنبه / ۱۷ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۵:۳۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۱۷۶۷۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

پیش گیری از بیماری های دامی با آموزش نتیجه بخش تر است

پیش گیری از بیماریهای دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام با ارائه راهکارهای آموزشی و ترویجی نتیجه بهتری خواهد داد.

به گزارش فودنا ، رئیس آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این مطلب افزود: این مجموعه با مد نظر قرار دادن رویکرد فوق و با استفاده از توان و تجهیزات موجود سعی برآن دارد تا کلیه دامداران و مرغداران که سهم عمده ای در تولید و اقتصاد استان دارند را تحت پوشش چتر آموزشی و ترویجی خود قرار داده و با ارائه آموزش های رایگان سعی در کاهش موارد ابتلای شهروندان به بیماری های مشترک بین انسان و دام دارد.

دکتر سیدعلی علوی مقدم از بیماری های دامی نظیر تب برفکی، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و ... به عنوان بیماری هایی یاد کرد که همیشه در مواقع بروز در هر کشوری خسارات سنگین اقتصادی بر پیکره صنعت دام و طیور و وضعیت معیشتی تولیدکنندگان وارد می کنند و تصریح نمود: آموزش و ترویج در حوزه این بیماری ها نیز باعث می شود تا سهم ابتلای منطقه و کشور به بیماریهای مذکور کاهش یابد.

وی با ارائه آماری در این خصوص گفت: با توجه به اهداف فوق و درجهت ارتقای سلامت عمومی و امنیت غذایی برای سال جاری پیش بینی شده که 13 هزار نفر از مرغداران و جامعه روستایی آموزش های لازم را در جهت پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور ببینند که طبق برنامه زمان بندی تا کنون 3300 نفر از این آموزش ها بهره مند شده اند.

همچنین در جهت کنترل و پیش گیری از بیماری های تب مالت و تب برفکی نیز پیش بینی شده تا به ترتیب 4500 نفر و 3000 نفر از دامداران و تولید کنندگان استان طی امسال از آموزشهای لازم بهره مند شوند که در خصوص تب مالت 1200 نفر و در ارتباط با تب برفکی 900 نفر تاکنون آموزش دیده اند و سایر افراد در جمعیت هدف نیز تا پایان سال و براساس برنامه زمان بندی آموزش خواهند دید.

دکتر علوی مقدم افزود: دوره های مذکور با نظارت سازمان دامپزشکی کشور و با همکاری مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی در اقصی نقاط استان در حال اجرا می باشد.

(چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۹) ۱۵:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها