سه شنبه / ۱۹ مرداد ۱۳۸۹ / ۱۱:۱۸
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۱۶۹۵۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی
رییس انستیتو تحقیقات تغذیه

تانن چای عملکرد دستگاه گوارش را تنظیم می کند

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه گفت: تانن چای گرچه جذب آهن را دچار اختلال می کند، اما یکی از ترکیبات مفید برای کمک به عملکرد دستگاه گوارش است.

احمدرضا درستی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، ضمن بیان این مطلب افزود: اخیرا برخی افراد بی تخصص که ادعای تخصص تغذیه را دارند، اظهار کرده اند که خوردن چای خطرناک است به این نشان که چای هیچ آفتی ندارد و هیچ حیوان و حشره ای نیز چای نمی خورد.
 
وی در این مورد اظهار داشت: این ادعا کاملا بی اساس است زیرا اولا چای بیشترین آفت ها را دارد و از سوی دیگر خواص آن اثبات شده است.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه درباره این خواص، گفت: چای حاوی آنتی اکسیدان هاست، برای سلامتی دندان ها مفید است و به دلیل اینکه کلیه را به کار گرفته و فعال می کند برای سلامتی کلیه نیز مفید است.
 
وی ادامه داد: همچنین تئین موجود در آن آرامش بخش است و تانن موجود در آن که جذب آهن را دچار اختلال می کند در عین حال فعالیت دستگاه گوارش را تنظیم می کند.
 
درستی در پاسخ به اینکه آیا افزودن اسانس به چای مضر نیست، بیان کرد: اگر اسانس مجاز باشد مشکلی ایجاد نمی کند و تاثیر چندانی نیز بر خواص آن ندارد، همچنان که از قدیم نیز مردم چای را با دارچین و اسانس هایی مشابه آن دم کرده و می خوردند.

وی توضیح داد: برگ چای سبز وقتی مستقیما خشک شود و به دست مصرف کننده برسد می شود چای سبز که نه تخمیر شده و نه هیچ تغییر شیمیایی در آن اتفاق افتاده وسالم ترین چای است و دارای عالی ترین خواص خود است.

درستی ادامه داد: اما همین چای وقتی وارد کارخانه می شود تخمیر می شود یعنی در فضای فاقد اکسیژن قرار می گیرد که در اثر آن رنگش تیره شده ، تغییرات شیمیایی می کند، کافئینش بالا می رود و آنتی اکسیدان هایش کاهش می یابد اما همچنان چای سالمی است و این همان چایی است که به دست ما می رسد.
 
وی در مورد افزودن رنگ به چای ها، تصریح کرد: افزودن رنگ به چای مجاز نیست و نمی توان با قاطعیت گفت که کارخانجات چای داخلی رنگ به چای ها اضافه می کنند زیرا در این صورت نمی توانند از وزارت بهداشت مجوز تولید بگیرند.
 
رییس انستیتو تحقیقات تغذیه با بیان اینکه برخی رنگ ها سرطان زا هستند، تصریح کرد: مجوز تولید با واردات چایی که رنگ داشته باشد داده نمی شود، به ویژه در مورد چای های خارجی این حساسیت زیاد است زیرا برخی کشورها چای های بسیار خطرناک و سمی دارند که ایران اصلا اجازه ورود چای آن ها به داخل کشور را نمی دهد.

وی در پاسخ به اینکه آیا چای های داخلی سالم هستند، گفت: چای هایی که در کشور تولید می شود مشکلی ندارد و می توان گفت یکی از سالم ترین چای ها هستند و مردم می توانند با اطمینان آن را مصرف کنند.

(سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۹) ۱۱:۱۸
داود
۱۳۹۴/۰۲/۲۶ Iran
0
0
0

با سلام برای آقای درستی رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ایران بسیار متاسفم، ایشان مشخصه که اطلاعی از اصل طب سنتی ما ندارند. مگه حکیم ابوعلی سینا که همه مردم به جز پزشکان بی سواد ما او را قبول دارند، چای را به عنوان اسفل سافلین نامگذاری نکرده است. این تفاوت
نگرش برای چیه؟ من فکر می کنم ایشان فریب سودجویان اقتصادی را خورده و به مضرات واقعی چای مثل ایجاد کم خونی، نشکلات استخوانی، مشکلات جدی گوارشی، آلرژی زایی و از بین بردن کبد، سنگ کلیه و نارسایی و دفع پروتئین از کلیه و غیره واقف نیستند.

علی
۱۳۹۶/۰۵/۱۹
0
0
0

برای خودت متاسف باش که هنوز سنگ بوعلی سینا عهد حجر رو به سینه میزنی اینکارتم چیزی جز تعصب و تحجرت رو نشون نمیده ...


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها