یکشنبه / ۹ خرداد ۱۳۸۹ / ۲۰:۳۰
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۱۵۸۴۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای
وزیر جهاد کشاورزی

حذف واردات دولتی گندم و کاهش ورود برنج خارجی در سال جاری

وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال با توجه به انجام اقدامات فنی در زمینه تولید و وجود شرایط آب و هوایی مناسب واردات گندم نخواهیم داشت و واردات برنج هم کاهش می‌یابد.

فارس، صادق خلیلیان امروز در حاشیه دیدار با وزیر کشاورزی گرجستان در پاسخ به سوال خبرنگار فارس از واردات گندم و برنج در سال جاری، اظهار داشت: با توجه به اقدامات دولت در زمینه کارهای فنی و تولیدات کشاورزی و شرایط آب‌وهوایی خوبی که امسال با آن مواجه شدیم تولید گندم امسال نیاز کشور را تأمین می‌کند و به هیچ‌وجه نیاز به واردات گندم نخواهیم داشت.
وی افزود: در زمینه برنج هم اقدامات خوبی صورت گرفته که امسال با افزایش تولید مواجه خواهیم شد و واردات برنج هم کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند.
وی در پاسخ به سئوالی در ارتباط با افزایش بهای آب با جایگزینی حقآبه به جای حق نظارت بر چاه‌ها بر خلاف مصوبه مجلس، گفت: باید سیاست‌هایی که در زمینه مصرف آب به کار می‌گیریم منجر به بهبود بهره‌وری آب در کشاورزی شود و از اقداماتی که ممکن است شوک به تولیدکنندگان وارد کند پرهیز شود.
خلیلیان افزود: تولیدکنندگان اطمینان خاطر داشته باشند که وزارت جهاد کشاورزی از حقوق آنها حمایت می‌کند و امیدوارم تأمین آب کشاورزان به نوعی باشد که نیاز آنها تأمین شده و فشار زیادی به کشاورزان وارد نشود.
وی افزود: به کشاورزان توصیه می‌کنم حتماً در استفاده از آب کشاورزی دقت کنند و از روش‌هایی استفاده کنند که بهره‌وری آب را بالا برده و در مصرف آن صرفه‌جویی کنند.
خلیلیان در مورد سیاست‌های کنترل واردات گفت: قطعاً برای تولیداتی که در داخل داریم باید وضعیت تعرفه‌ها به گونه‌ای باشد که جلوی واردات بی‌رویه را بگیرد و حتماً باید در حد نیاز وارد کنیم به طوری که به تولیدکننده داخلی لطمه وارد نکند.
وی افزود: با مذاکراتی که با مجلس داشتیم تعرفه‌ها در بودجه سال 89 تعریف شده که می‌تواند نقش مؤثری در کاهش واردات داشته باشد.
خلیلیان اضافه کرد: واردات در بخش کشاورزی کند شده و واردات 6 ماهه دوم سال نسبت به 6 ماه اول سال منفی شده است در عین حال صادرات محصولات کشاورزی نسبت به سال قبل مثبت شده در حالی که روند آن در 6 ماهه اول منفی بود. این آمار نشان‌دهنده اراده دولت در کاهش واردات بی‌رویه است که اثرات مثبت آن به تدریج نمایان خواهد شد.
خلیلیان در مورد تاخیر در پرداخت خسارت محصولات کشاورزی سرمازده گفت: سیاست دولت بیمه تولیدکنندگان بخش کشاورزی است و دولت در سال گذشته 570 میلیارد تومان به این امر اختصاص داده است یعنی بیمه محصولات کشاورزی به کشاورز افزایش پیدا کرده است.
وی در مورد تاخیر پراخت خسارت محصولات سرمازده ادامه داد: در سال 86 سرما‌زدگی رخ داد که بخشی از باغات را نابود کرد تولیدکنندگان دچار مشکل شدند که باید همان سال از محل بودجه حوادث غیر مترقبه تأمین اعتبار می‌شد و از طریق وزارت کشور به استانداری‌ها پرداخت می‌شد.
خلیلیان ادامه داد: حوادث غیرمترقبه در حوزه اختیارات وزارت کشور و استانداری‌ها است آنچه که ما مؤظفیم توسعه بیمه محصولات کشاورزی است و بیمه محصولات کشاورزی را تا 80 درصد دولت پرداخت می‌کند و اگر خسارت ببیند نظام بیمه‌ای پرداخت می‌کند که این به نفع کشاورز و تولیدکنندگان است.

منبع : فارس

(یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۹) ۲۰:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها