چهارشنبه / ۵ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۴:۲۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۱۵۷۸۲
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تولید واکسن برای درمان بیماری باکتریایی ماهی قزل آلا

پژوهشگران بیوتکنولوژی جهاد دانشگاهی با جداسازی سویه های باکتریایی بومی کشور، واکسنی برای پیشگیری از بیماری "استرپتوکوکوزیس" که در ماهی های قزل آلا شایع است تولید کردند.

هادی غلامپور عضو هیئت علمی گروه پژوهشی مواد بیولوژیک جهاد دانشگاهی گفت: واکسن استرپتوکوکوزیس برای درمان بیماری به همین نام در ماهی قزل آلا و آزاد ماهی ها کاربرد دارد.

وی بیماری استرپتوکوکوزیس را نوعی بیماری باکتریایی دانست و افزود: این بیماری از 10 سال گذشته وارد کشور شده است و در استانهایی چون کردستان و اصفهان که پرورش ماهی رایج است در استخرهای پرورش ماهی شیوع یافت و خسارات زیادی وارد کرد.

غلامپور با بیان اینکه تاکنون این واکسن از خارج وارد می شده است خاطرنشان کرد: واکسنی که وارد کشور می شد بومی کشور نبود از این رو در برخی موارد اثری در کاهش این بیماری در میان قزل آلاها نداشته است. ضمن آنکه این واکسن خاص بیماری ماهی قزل آلا نبوده است از این رو علیرغم سوبسیدی که دولت برای این واکسن در نظر گرفته بود کسی از آن استقبال نکرد. 

عضو هیئت علمی گروه پژوهشی مواد بیولوژیک جهاد دانشگاهی ادامه داد: با همکاری دانشگاهها با جداسازی سویه های بومی کشور اقدام به تولید این واکسن کردیم که به تایید و ثبت رسیده است.

وی خطرنشان کرد: این واکسن در فاز آزمایشگاهی به نتایج قابل قبولی رسیدیم و در حال مذاکره برای تولید صنعتی آن هستیم. 

مهر 

(چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۹) ۱۴:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها