دوشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۱۳:۲۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۵۳۳۰
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
بنیانگذار کرسی تکنولوژی بذر در دانشگاه لین کلن نیوزلند:

اهتمام جدی به اصلاح بذر و ثبت گواهی و فراوری آن شود

بنیانگذار کرسی تکنولوژی بذر در دانشگاه لین کلن نیوزلند گفت: ضرورت دارد که در ایران و به ویژه اصفهان اهتمام جدی به اصلاح بذر و ثبت گواهی و فراوری آن شود.

به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، محمدرضا نریمانی رئیس این سازمان در نشستی صمیمی با حضور پروفسور هیل، بنیانگذار کرسی تکنولوژی بذر در دانشگاه لین کلن نیوزلند و کارشناس انجمن بذر نیوزلند-ssi ، محمد نصر معاون بهبود تولیدات گیاهی و اسماعیل خانیان معاون رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی، پیرامون اهمیت بذر و نهال و تاثیر آن در تولید کمی و کیفی محصولات کشاورزی در اصفهان به بحث و تبادل نظر پرداختند.
در این نشست پروفسور هیل ضمن اعلام آمادگی برای تبادل تجربیات علمی گفت: بذر و نهال اساسی‌ترین ابزار تولید کیفی در کشاورزی است و ضرورت دارد که در کشور ایران و به ویژه اصفهان که یک قطب اثرگذار در کشاورزی ایران است اهتمام جدی به اصلاح بذر و ثبت گواهی و فراوری آن شود.
وی در ادامه افزود: در مطالعات انجام شده توسط اینجانب در مورد بذر و نهال ایران لازم است که اقدامات ذیل در کشاورزی ایران مورد دقت قرار گیرد:
1ـ دریافت گواهی اجازه ثبت از موسسه ایستا که یک موسسه بین‌المللی بذر و نهال است.
2ـ عضویت در U POV که یک اتحادیه بین‌المللی حفاظت از ارقام جدید گیاهی است.
3ـ آموزش‌های علمی بذر و نهال به ویژه به افراد بخش خصوصی در ایران
4ـ ایجاد سایت آموزشی متمرکز برای قرار دادن آخرین دستگاه‌ها و ابزار برای فراوری و به‌پروری بذر
5ـ تشکیل انجمن بذر و نهال بخش خصوصی در استان اصفهان
در این نشست رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ضمن تشکر از پروفسور هیل ابراز امیدواری کرد با برنامه‌ریزی لازم در راستای استفاده از آخرین علوم دنیا در کیفی کردن بذر و نهال اقدام کند.
رئیس اسبق موسسه تحقیقات، ثبت و گواهی بذر و نهال کشور نیز در این نشست افزود: موسسه بذر و نهال با هدف شناسایی، ثبت ارقام و ژنتیک بذر بومی و گواهی بذر و نهال تشکیل شده است.
مجید دهقان‌شعار ادامه داد: این موسسه باید در راستای تولید بذر و فراوری علمی آن تلاش کند و با رایزنی‌های علمی انجام شده با انجمن بذر در نیوزلند برای ارتقای بذر و نهال در ایران تلاش‌های خوبی به عمل آمده است و استان اصفهان با ایجاد مرکز اصلاح بذر و نهال و تشکیل انجمن مرتب می‌تواند به کل کشور خدمت کند و این همت مسوولان کشاورزی استان را می‌طلبد.

منبع : فارس

(دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹) ۱۳:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها