دوشنبه / ۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۱۱:۴۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۵۰۸۳
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

انار ملس ترش ساوه از پرطرفدارترین نوع انار در بازار جهانی است

سرپرست ایستگاه تحقیقات جهاد کشاورزی ساوه گفت:انار ملس ترش ساوه ، رباب نی ریز،نادری نطنز،شیشه کپ فردوس و ملس یزدی بیشترین تقاضا را در بازارهای تجاری جهان دارد.

"سید ضیاالدین طباطبایی " روز دوشنبه علت این تقاضا را برخورداری از پوست و دانه قرمز و طعم و مزه ملس عنوان کرد.
وی اظهار داشت : ثبت این ارقام انار تجاری و صادراتی ، در موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال کرج با همکاری ایستگاه تحقیقات جهاد کشاورزی این شهرستان در حال انجام است.
وی، با بیان اینکه اجرای این پروژه تا اواخر امسال به پایان می رسد بیان کرد: خصوصیات برگ ،گل و میوه این ارقام بر اساس دستور العمل اتحادیه بین المللی حمایت از ارقام گیاهی (UPOV) در حال اجرا است.
طباطبایی گفت:با ثبت این ارقام ،مالکیت معنوی و امتیاز تولید ، توسعه و صادرات این ارقام به دولت جمهوری اسلامی ایران اختصاص می یابد و بهره برداری سایر کشورها از این محصول و این ارقام بر اساس ضوابط خاص امکان پذیر خواهد بود.
وی، با بیان اینکه ثبت ارقام انار زیر نظر کمیته فنی ثبت ارقام گیاهی است افزود : این کمیته بر اساس ماده 3 قانون ثبت ارقام گیاهی ، کنترل و گواهی بذر و نهال مصوب تیرماه 1382 مجلس شورای اسلامی و ماده 7 آیین نامه اجرایی معرفی و ثبت ارقام گیاهی در اسفند ماه 1386 تشکیل گردیده است.
طباطبایی اظهار داشت:علاوه بر ارقام انار صادراتی ، انار اردستانی ،بجستانی ،قجاق ،آلک و خزر بردسکن نیز در بازار های داخلی از محبوبیت برخوردار است.
منبع : فارس 
(دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۹) ۱۱:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها