چهارشنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۱۲:۱۴
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۱۴۹۱۹
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس فرآورده های لبنی
فائو :

صنعت لبنیات عامل انتشار 4 درصد از گازهای گلخانه ای جهان

گزارش جدید فائو نشان می دهد صنعت لبنیات عامل انتشار 4 درصد از گازهای گلخانه ای جهان است .

فائو در گزارشی تحت عنوان " انتشار گازهای گلخانه ای حاصل از صنعت لبنیات " با اعلام سهم 4 درصدی این صنعت در انتشار گازهای گلخانه ای در سراسر جهان، تاکید کرد که این رقم شامل گازهای منتشر شده از تولید، فرآوری و حمل و نقل محصولات لبنی و هم شامل گازهای منتشره از تولید گوشت حیواناتی است که در صنعت لبنیات نیز نقش دارند.
این گزارش می افزاید: فقط تولید، فرآوری و حمل و نقل جهانی شیر (صرف نظر از تولید گوشت) بیش از 2.7 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای حاصل از فعالیت بشری را شامل می شود.
طبق بررسی های صورت گرفته، صنعت لبنیات در سال 2007 به انتشار بیش از یک میلیارد و 969 میلیون تن دی اکسید کربن منجر شد که از این میزان 1 میلیارد و 328 میلیون تن حاصل تولید، فرآوری و حمل و نقل شیر و641 میلیون تن حاصل تولید، فرآوری و حمل و نقل گوشت حیوانات مرتبط با صنایع لبنی بود.
این گزارش نشان می دهد میانگین جهانی انتشار گازهای گلخانه ای از تولید یک کیلوگرم شیر و محصولات جانبی حدود 2.4 کیلوگرم دی اکسید کربن است.
گاز متان بیش از 52 درصد از گازهای گلخانه ای حاصل از تولید لبنیات در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را تشکیل می دهد. گاز مونوکسید نیتروژن نیز در کشورهای توسعه یافته 27 درصد و در کشورهای در حال توسعه 38 درصد از گازهای گلخانه ای حاصل از صنایع لبنی را به خود اختصاص داده است. دی اکسید کربن نیز در کشورهای توسعه یافته 21 درصد و در کشورهای در حال توسعه 10 درصد از گازهای گلخانه ای حاصل از فعالیت های این صنعت را شامل می شود.
لازم به ذکر است که در گزارش فائو تمام عوامل زنجیره تولید محصولات لبنی از نهاده های کشاورزی (کودهای شیمیایی، آفت کش ها، علوفه) گرفته تا نگهداری حیوانات شیرده، فرآوری، بسته بندی و حمل و نقل محصولات لبنی مورد بررسی قرار گرفته است.

 

 

 

 

 

منبع : موج

(چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۹) ۱۲:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها