یکشنبه / ۲۲ فروردین ۱۳۸۹ / ۱۳:۲۸
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۱۴۶۴۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

مواد خوراکی مجاز و غیر مجاز بوفه مدارس اعلام شد

کارشناس سلامت و بهداشت سازمان آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران گفت: عرضه پفک، نوشابه‌های گازدار (به جز ماءالشعیر)، آدامس، شکلات غیر استاندارد، پاستیل، سوسیس و کالباس، سالاد الویه و چپپس در بوفه مدارس ممنوع است.

الهه حسن پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص مواد غذایی مناسب در پایگاه‌های تغذیه سالم مدارس اظهار داشت: ما دستورالعمل‌ پایگاه تغذیه سالم مدارس را به همه مدارس ارسال کردیم که مدیران ملزم به رعایت موارد مطرح شده در دستورالعمل هستند.
وی ادامه داد: در این دستورالعمل آورده‌ایم که یک میان وعده سالم، خوراکی است که حداقل 300 تا 500 کالری از انرژی مورد نیاز روزانه‌ دانش‌آموزان را تأمین کند.

* پایگاه تغذیه سالم باید شرایط بهداشتی را دارا باشد

کارشناس سلامت و بهداشت سازمان آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران گفت: مواد خوراکی سالم و با ارزش نیز به موادی گفته می‌شود که علاوه بر تأمین 300 تا 500 کالری انرژی، مطابق با استاندارد‌های بهداشتی تهیه شده باشد.
حسن‌پور با بیان اینکه پایگاه تغذیه سالم باید شرایط بهداشتی را دارا باشد، بیان کرد: موادی که ارزش غذایی پایین داشته باشد، افزودنی‌اش غیرمجاز بوده، غیربهداشتی تهیه شده باشد و فاقد استاندارهای بهداشتی لازم باشد، مواد غذایی ناسالم نامیده ‌می‌شود که آنها را منع کرده و می‌گوییم فروخته نشود.
وی با بیان اینکه بر روی مواد خوراکی سالم باید تاریخ تولید و انقضا درج شده باشد، اضافه کرد: مواد عرضه شده باید پروانه ساخت، نام و نشانی کارخانه و علامت استاندارد داشته باشند.

* خشکبار از مواد خوراکی سالم برای عرضه در بوفه مدارس است

حسن‌پور بیان کرد: در بوفه مدارس بهتر است که خشکبار و خرما، انواع مغزها، بادام زمینی، بادام، بادام هندی، فندق و پسته، کشمش، نخودچی، آجیل سویا، توت خشک، انجیل خشک که جز اقلام مجاز و سالم هستند، عرضه شود.
وی تصریح کرد: بهتر است در عرضه مواد غذایی در بوفه مدارس لبنیات که شامل انواع ماست، پنیر، کشک، بستنی به جز بستنی یخی به صورت پاستوریزه و استرلیزه است، گنجانده شود.
کارشناس سلامت و بهداشت سازمان آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران گفت: در بوفه مدارس نیز توصیه می‌شود که انواع میوه‌های سالم شسته و ضدعفونی شده در بسته‌بندی‌های یک نفره وکیوم شده و همچنین انواع میوه خشک سالم در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.
وی بیان کرد: نوشیدنی‌ها‌ی مجاز که بهتر است در بوفه مدارس عرضه شود شامل انواع شیر، دوغ بدون گاز، ماءالشعیر، انواع آب میوه‌های طبیعی و آب معدنی است که همه این نوشیدنی‌ها باید پاستوریزه و استرلیزه باشد.
حسن پور بیان کرد: در خصوص بیسکوییت، کیک و کلوچه می‌توان گفت که بیسکوئیت باید ساده بوده و ترجیحاً سبوس‌دار و بدون کرم باشد در حقیقت ما بیسکوئیت‌های کرمدار را توصیه نمی‌کنیم.

* توصیه بر عرضه کیک غنی‌شده با روغن حاوی اسید چرب با ترانس زیر 5 درصد

حسن پور بیان کرد: عرضه کیک و کلوچه معمولاً از نوع غنی‌شده و تهیه شده با روغن حاوی اسید چرب با ترانس زیر 5 درصد توصیه می‌شود.
وی گفت: نان سفید باید کمتر استفاده شود و به جای آن انواع سبوس‌دار که بسیار برای دانش‌آموزان مفید است، عرضه شود.
کارشناس سلامت و بهداشت سازمان آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران بیان کرد: لقمه سالم نیز در عرضه بوفه مدارس توصیه می‌شود که این لقمه سالم شامل نان و پنیر و گردو، نان و تخم‌مرغ، نان و پنیر و خیار، نان و پنیر و گوجه فرنگی، نان کره و عسل است.
حسن پور بیان کرد: بهتر است این لقمه‌های سالم توسط بوفه‌های مدارس ارائه شود در غیر این صورت دانش‌آموزان می‌توانند این مواد غذایی را از منزل همراه خود به عنوان میان وعده با خود به مدرسه بیاورند.
وی با بیان اینکه تخم‌مرغ با پوست، آب پز شده و با درج تاریخ روز باید عرضه شود، ادامه داد: در صورت توزیع خیار و گوجه باید ضدعفونی و شسته شده باشد.
حسن پور بیان کرد: همچنین اگر پخت و پز و غذای گرم در بوفه مدارس توزیع شود باید فروشندگان بوفه مدارس شرایط لازم را رعایت کنند.

*استفاده از ظروف پلاستیکی برای ارائه مواد غذایی ممنوع است

حسن پور بیان کرد: غذاهای گرم مثل آش، انواع سوپ، لوبیا، عدس پخته، حلیم، شله‌زرد، سمنو و فرنی به شرط اینکه آشپزخانه مطابق آیین‌نامه بهداشتی محیط مدارس باشد، می‌توان عرضه کرد.
وی گفت: ارائه مواد غذایی گرم نباید در ظروف یک بار مصرف پلاستیکی باشد و از ظروف یک بار مصرف که بر پایه مواد گیاهی هستند، استفاده شود.
کارشناس سلامت و بهداشت سازمان آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران بیان کرد: پخت مواد غذایی باید روزانه باشد و نظارت انجمن اولیا و مربیان بر پخت و توزیع آن وجود داشته باشد.

* عرضه آب نبات‌هایی که به سطح دندان می‌چسبند ممنوع است

حسن پور گفت: مواد غذایی که عرضه و فروشش در پایگاه تغذیه سالم ممنوع است عبارتند از انواع پفک، نوشابه‌های گازدار (به جز ماءالشعیر)، آدامس، شکلات، پاستیل، سوسیس و کالباس، سالاد الویه، چپپس، لواشک و آلو و آلوچه که فاقد علامت استاندارد و پروانه بهره‌برداری است.
وی بیان کرد: عرضه آب نبات‌هایی که به سطح دندان می‌چسبند، آب میوه‌هایی که از آب، قند و اسانس میوه تهیه شده باشند، فلافل، بستنی یخی نیز در بوفه مدارس ممنوع است.
کارشناس سلامت و بهداشت سازمان آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران بیان کرد: عرضه محصولات بدون بسته‌بندی کیک و کلوچه‌ای که روغن حاوی اسید چرب ترانس بیش از 11 درصد باشد، ممنوع است.

* بوفه مدارس باید از سرویس بهداشتی فاصله داشته باشد

وی در خصوص شرایط مکان فیزیکی پایگاه تغذیه سالم، تصریح کرد: مکان فیزیکی بوفه مدارس، باید دارای فضای مناسب باشد، از سرویس بهداشتی فاصله داشته باشد، قابل دسترسی دانش‌آموزان باشد، نور کافی و مناسب داشته باشد، دیوارش بدون درز و شکاف باشد، جنس کاشی آن قابل شست‌و شو و به رنگ روشن باشد، کف محیط باید دارای شیب به سمت آبراهه باشد، در و پنجره بدون شکست و ترک باشد و تجهیزات لازم را باشد.
حسن پور بیان کرد: تجهیزات لازم مکان فیزیکی بوفه مدارس به این شکل است که در و پنجره توری داشته باشد، یخچال داشته باشد، سینک ظرفشویی داشته باشد، هواکش و تهویه داشته باشد، کپسول آتش‌نشانی داشته باشد، سطل زباله در دار با کیسه زباله داشته باشد.
وی بیان کرد: حتماً رعایت کامل اصول بهداشتی انجام شود و عرضه کننده‌های مواد خوراکی، باید روپوش و دستکش یک بار مصرف را هنگام عرضه مواد خوراکی داشته باشند.

* اضافه از میزان کالری مورد نیاز مواد خوراکی استفاده نکنند

حسن‌پور گفت: اگر عرضه کنندگان مواد خوراکی بوفه مدارس، زخم در دست و صورت خود دارند باید سعی کنند از فروش مواد غذایی خودداری کرده و تا بهبودی کامل با مواد غذایی این پایگاه ارتباط نداشته باشند.
وی افزود: به دانش‌آموزان توصیه می‌شود از دستفروشان خرید نکنند و مواد خوراکی بسته‌بندی شده و با شرایط مناسب را، خریداری کنند.
کارشناس سلامت و بهداشت سازمان آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران تصریح کرد: ما هرم غذایی را به مدارس که میزان کالری را در آن مشخص شده بود، ارائه داده‌ایم تا مواد پر کالری عرضه شود.
وی اظهار داشت: دانش آموزان سعی کنند از همه مواد غذایی متنوع مصرف کنند و اضافه از میزان کالری مورد نیاز مواد خوراکی استفاده نکنند.

(یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۹) ۱۳:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها