دوشنبه / ۱۶ فروردین ۱۳۸۹ / ۱۳:۳۰
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۱۴۵۹۴
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس سرویس عمومی
مدیر روابط عمومی صنایع شیر ایران

وزیر سابق جهاد کشاورزی رییس هیات مدیره صنایع شیر ایران شد

مدیر روابط عمومی صنایع شیر ایران اعلام کرد: اسکندری وزیر سابق جهاد کشاورزی به عنوان رییس هیات مدیره صنایع شیر ایران(پگاه) انتخاب شد.

محمد صراف زاده مدیر روابط عمومی صنایع شیر ایران(پگاه)در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اعلام کرد: محمد رضا اسکندری وزیر سابق جهاد کشاورزی با حفظ سمت در ریاست سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید به عنوان رییس هیات مدیره صنایع شیر ایران و امیر باروت کوب به عنوان عضو هیات مدیره و مدیر عامل پگاه انتخاب شد.
وی افزود: با رفتن محمود نجفی عرب مدیر سابق صنایع شیر ایران محمدرضا اسکندری وزیر سابق جهاد کشاورزی، مجتبی نوروزی رییس سازمان دامپزشکی کشور و امیر باروت‌کوب به عنوان اعضای جدید هیأت مدیره شرکت صنایع شیر ایران پگاه انتخاب شدند. عبدالحسین ثابت و احمد پورداریانی از اعضای سابق به عنوان نماینده شرکت توسعه صنایع بهشهر نیز عضو هیأت مدیره باقی مانده‌اند که این شرکت 34 درصد سهام صنایع شیر و صندوق بازنشستگی کشوری 50 درصد سهام و شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری 15 درصد سهام را در اختیار دارد.
وی افزود: شرکت صنایع شیر ایران با داشتن 17 کارخانه در کشور به عنوان رتبه 33 در 100 شرکت برتر ایران قرار دارد که گردش مالی آن سالانه بیش از هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که از سال 1336 راه‌اندازی شده است.
صراف‌زاده افزود: این انتخاب در 10 اسفند ماه 88 انجام شده و امیر باروت‌کوب که پیش از این مدیر پگاه استان فارس را بر عهده داشت به عنوان مدیر عامل جدید صنایع شیر ایران، پگاه جایگزین محمود نجفی عرب شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس محمدرضا اسکندری وزیر سابق جهاد کشاورزی که با حفظ سمت در ریاست سازمان اقتصادی کوثر به عنوان رییس هیأت مدیره صنایع شیر ایران انتخاب شده در 25 فروردین 88 در نخستین نشست مطبوعاتی سال خود شدیدترین حملات و انتقادها را به صنایع شیر ایران پگاه روا داشت.اسکندری در آن جلسه اعلام کرد، این شرکت به دامداران اجحاف کرده ، شیر آنها را ارزان می‌خرد و بهای آن را دیر هنگام می‌پردازد و به جای افزایش عملکرد و کاهش هزینه تولید، به کارهای جانبی مانند راه اندازی باشگاه فوتبال پگاه گیلان می‌پردازد.
بنابراین گزارش بعد از انتقادات شدید وزیر سابق جهاد کشاورزی این شرکت تیم فوتبال خود را در گیلان واگذار کرد.
یکی از اعضای اتحادیه دامداران ایران با اشاره به انتخاب اسکندری به عنوان رئیس هیأت مدیره صنایع شیر ایران درخواست کرد حال که خود وی به عنوان رییس هیأت مدیره انتخاب شده انتظار می‌رود، از صنف دامداران حمایت کرده و این شرکت صنایع شیر محصول دامداران را به قیمت مناسب خریداری و بهای آن به موقع بپردازد.
به گزارش فارس، عین سخنان محمد رضا اسکندری در 25 فروردین 1388 در کسوت وزیر جهاد کشاورزی و پاسخهای محمود نجفی عرب مدیر عامل وقت پگاه در مورد صنایع شیر ایران ارائه می‌شود.


* وزیر جهاد کشاورزی:
صنایع شیر ایران عامل نابسامانی دامپروری شده است
خبرگزاری فارس: وزیر جهاد کشاورزی در نخستین نشست مطبوعاتی در سال جدید صنایع شیر ایران را عامل نابسامانی صنعت دامپروری و اعتراض دامداران در مقابل وزارت بازرگانی دانست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در حالی که امروز(25 فروردین 1388) تعداد قابل توجهی دامدار در مقابل وزارت بازرگانی در اعتراض به واردات بی‌رویه شیر خشک و عدم تحویل شیر از سوی کارخانه‌ها تجمع کرده بودند، محمدرضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران در نخستین نشست خبری سال جدید گفت: صنایع شیر ایران عامل این نابسامانی است و در سال گذشته متوسط قیمت خرید شیر خام توسط صنایع شیر 380 تومان بوده است در حالی که باید میانگین بیش از 460 تومان می‌خریده‌اند.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: حتی در اسفند‌ماه به صورت کتبی به دامداران اعلام کردند که از فروردین ماه شیر خام را به قیمت 310 تومان نمی‌خرند در حالی که قیمت فرآورده‌های لبنی در بازار کاهش پیدا نکرده است.
اسکندری افزود: صنایع شیر ایران با کارخانه‌هایی که طرف قرارداد شرکت پشتیبانی امور دام قرار گرفته‌اند و شیر دولت را تبدیل به شیر خشک می‌کنند مانند کارخانه مشهد بلافاصله مدیرعامل آن را عوض کرده‌اند.
اسکندری افزود: به دامداران گفته‌ایم که کارخانه فرآوری شیر احداث کنند تا برای تحویل شیر خام نیازمند کارخانه‌های دیگر نباشند اما این فرآیند نیز حداقل 3 سال طول می‌کشد.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: تعرفه واردات شیر خشک به 25 درصد افزایش یافته تا برای تولید شیر خام در کشور مشکلی پیدا نشود و در طرح جامع نظام دامپروری بحث خرید تضمینی شیر خام تصویب شده است.
وی افزود: بر اساس آمار گمرک در سال گذشته 4 هزار و 400 تن شیر خشک به صورت رسمی وارد کشور شده است که در مقابل تولید حدود 9 میلیون تن شیر خام در کشور رقم ناچیزی به شمار می‌رود.
اسکندری با بیان اینکه شرکت صنایع شیر ایران زیر مجموعه تشکیلات عمومی تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارد روز گذشته با آقای ذبیحی مدیرعامل تامین اجتماعی صحبت کردیم که اوضاع صنایع شیر را اصلاح کند.
اسکندری گفت: صنایع شیر نباید دامدار را گرو بگیرد و حتی کارخانه‌های دیگر را مجبور می‌کند که شیر خام تضمینی شرکت پشتیبانی امور دام را تحویل نگرفته و تبدیل به شیر خشک کند.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: با 9 کارخانه شیر در استان‌های خراسان رضوی، فارس، چهارمحال بختیاری و تهران قرارداد بسته‌ایم که شیر به صورت تضمینی خریداری شده و خشک می‌شود.

* پاسخ نجفی عرب

خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در این رابطه با محمود نجفی مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران، پگاه تماس گرفته و ماجرا را جویا شد که وی گفت: هیچ یک از مدیران مجموعه پگاه به خاطر قرارداد با پشتیبانی امور دام عوض نشده و فقط آقای شعبانی از پگاه مشهد در دیماه بازنشست شده و در مجموعه آستانه قدس جذب شده است.
نجفی افزود: دلیل عمده مشکلات صنعت دامپروری که نوک حملات وزیر جهاد کشاورزی به صنایع شیر ایران بوده این است که اولا اطلاعات نادرستی به وزیر منتقل شده، زیرا صنایع شیر ایران سالانه یک میلیون و 100 هزار تا 1 میلیون و 200 هزار تن شیر خام تحویل می‌گیرد و امسال نسبت به سال گذشته 100 هزار تن ظرفیت تحویل شیر خام در مجموعه پگاه افزایش یافته است.
مدیرعامل صنایع شیر ایران افزود: تمام این ‌آمار و حساب و کتاب‌ وجود دارند و هیچ مقدار از محصولات صنایع پگاه از محل شیر خشک تامین نشده و همه آن از محل تحویل شیر خام تازه از دامداران تامین شده است.
نجفی افزود: مشکل دیگر در صنعت شیر این است که سال گذشته به دلیل بحران جهانی و حمایت کشورهای دیگر شیر خشک خارجی از تنی 4000 دلار به تنی 1800 دلار کاهش یافت که باعث شد صنایع شیرینی، شکلات و صنایع بستنی به جای خرید شیرخشک داخلی از شیرخشک خارجی استفاده کنند، لذا مقداری از تقاضا برای شیر خام در داخل کاهش پیدا کرد.
نجفی افزود: هر 11 کیلو شیر خام تبدیل به 1 کیلو شیر خشک می‌شود که حدود 4 هزار تومان هزینه تمام شده آن است و برای کارخانه‌های داخلی صرف نمی‌کند که شیر خشک تولید کنند.
مدیرعامل صنایع شیر ایران افزود: این شرکت زیرمجموعه تامین اجتماعی نیست.
وی ادامه داد: همچنین سالانه بین 7 تا 10 میلیون دلار صادرات شیر خشک در سالهای گذشته داشتیم که امسال به دلیل پایین آمدن قیمت آن در جهان صادرات متوقف شده و توجیه اقتصادی برای تولید شیر خشک وجود ندارد.
مدیرعامل صنایع شیر ایران با بیان اینکه کارخانه تهران قادر به تولید 200 تن شیرخشک است، گفت: اگر دامداران یا شرکت پشتیبانی امور دام به صورت دستمزدی بخواهند برای آنها شیر را خشک می‌کنیم، اما برای خود ما توجیه اقتصادی ندارد.
نجفی خاطرنشان کرد: متوسط قیمت خرید شیر خام در کارخانه‌های پگاه کشور بالای 410 تومان بوده و در پگاه تهران در بهمن ماه 459 تومان و در اسفند 444 تومان شیر خام دریافت شده است و برای فروردین 88 نیز هنوز پرداخت نشده است.
وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بانکها باید 25 درصد تسهیلات خود را به بخش کشاورزی اختصاص دهند گفت: برای تامین سرمایه در گردش از طریق وجوه اداره شده تسهیلاتی با نرخ 6 تا 9 درصد به کشاورزان پرداخت شده است.

(دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۹) ۱۳:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها