دوشنبه / ۱۶ فروردین ۱۳۸۹ / ۱۱:۱۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۱۴۵۹۳
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

فروش گوشت کوسه به جای ماهی در بازار تهران

مدیر کل دفتر اکوبیولوژی دریای سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گوشت کوسه در بازار تهران به اسم ماهی شیر به صورت فیله شده عرضه شده است.

مهندس امید صدیقی، مدیر کل دفتر اکوبیولوژی دریای سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام این مطلب اظهار داشت: تنها تفاوت گوشت کوسه با سایر ماهیان وجود آمونیاک در خون این آبزی بوده که صیادان با حذف انتهای دم کوسه و خروج خون تا حدی بوی آمونیاک را کنترل می کنند.
وی کوسه ماهیان را گروهی از آبزیان دانست که در سال های اخیر بیش از حد مجاز صید شده و افزود: علت اصلی صید این موجودات اهمیت اقتصادی و تجاری باله آن است.
صدیقی تصریح کرد: صید بیش از حد کوسه ماهی بیشتر در کشورهای جهان سوم که دارای مدیریت ضعیف منابع آبزی هستند، رخ داده است.
وی با اشاره به کاهش ذخایر کوسه ماهی طی 15-10 سال اخیر در خلیج فارس و دریای عمان خاطر نشان ساخت: صادرات باله کوسه به طور عمده به کشورهای آسیای دور و شرق آسیا انجام می شود.
مدیر کل دفتر اکوبیولوژی دریا در ارتباط با صید کوسه ماهی در آبهای جنوبی ایران گفت: برای صید کوسه ماهی از تورهای انتظاری یا روش های سنتی استفاده شده و باله آن پس از خشک شدن در مجاورت نور خورشید صادر می شود.
صدیقی با اشاره به برنامه های کشورهای پیشرفته نظیر استرالیا، آمریکا و اروپا در ارتباط با مدیریت و حفاظت ذخایر کوسه ماهی گفت: ایران نیز در سال جاری تلاش می کند برنامه هایی را با مشارکت مجامع بین المللی نظیر برنامه محیط زیست سازمان ملل (یونپ) و سازمان خوار و بار و کشاورزی آغاز کند.
وی تاکید کرد: به احتمال زیاد از تجارب استرالیا به دلیل اقدامات مناسب در زمینه حفظ ذخایر کوسه ماهی در آب های این کشور استفاده خواهد شد.
مدیر کل دفتر اکوبیولوژی دریا اظهار داشت: معاونت محیط زیست دریا مذاکراتی با سازمان شیلات و موسسه تحقیقات شیلات ایران انجام داده و این ارگان ها برای جلوگیری از صید کوسه ماهی اعلام آمادگی کرده اند.
وی اولین گام برای اجرای برنامه حفاظت و مدیریت ذخایر کوسه ماهیان را آگاهی از وضعیت ذخایر دانست و گفت: این مهم با انجام مطالعات توسط سازمان تحقیقات شیلات ایران به انجام خواهد رسید.
صدیقی صید کوسه ماهی در ایران را ممنوع اعلام کرد و افزود: در استان های جنوبی صید کوسه ماهی به صورت غیر هدف و تصادفی بوده به نحوی که این آبزی در تور صیادان تن ماهی گرفتار می شود.
وی اظهار داشت: به همین دلیل در حال حاضر خرید و فروش کوسه ماهی با این توجیه که صید تصادفی است، در بازار جنوب انجام می شود.
مدیر کل دفتر اکوبیولوژی دریا خاطر نشان ساخت: البته برخی صیادان محلی با هدف صید غیرمجاز کوسه ماهی به دریا رفته و گله های کوسه را پس از هدایت به سمت ساحل با چوب از پای در آورده و باله آن را می برند.
وی روش قلاب را بهترین روش برای صید کوسه ماهیان دانست و افزود: مهمترین مشکل در حال حاضر برای مقابله با صادرات باله کوسه ناتوانی در اثبات صید غیرمجاز این آبزی است.

مهمترین برنامه های سال جاری برای حفاظت از کوسه ماهیان
صدیقی اجرای برنامه های آموزشی برای صیادان، خبرنگاران و آحاد جامعه را مهمترین اقدام در سال جاری اعلام کرد و گفت: گونه کوسه کولی کر از جمله گونه هایی است که ذخایر آن به شدت کاهش یافته و در لیست گونه های در معرض خطر انقراض اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار دارد.
وی افزود: بنابراین سازمان محیط زیست برنامه جداگانه ای برای حفاظت از این گونه را در دستور کار دارد.
مدیر کل دفتر اکوبیولوژی دریا در ارتباط با تکثیر کوسه ماهیان و رها سازی آن در دریا اظهار داشت: در حال حاضر برنامه خاصی برای تکثیر نداریم و قبل از هر چیز نیازمند جمع آوری اطلاعات پایه از میزان ذخایر هستیم.
وی خاطر نشان ساخت: جلوگیری از صید غیرمجاز اقدام بعدی سازمان محیط زیست خواهد بود.
صدیقی افزود: احیا و بازسازی زیستگاه ها از دیگر برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست است که با همکاری های بین المللی و منطقه ای با برنامه محیط زیست سازمان ملل (یونپ)، کنوانسیون گونه های مهاجر (CMS) و کنوانسیون منطقه ای حفاظت از محیط زیست خلیج فارس (راپمی) انجام خواهد شد.
وی اظهار داشت: شاید بتوان از کمک های مالی و فنی کنوانسیون های بین المللی بهره مند شد.
مدیر کل دفتر اکوبیولوژی دریا تاکید کرد: تلاش می کنیم سازمان شیلات و موسسه تحقیقات شیلات با موسسات کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ارتباط موثر و مستمر در راستای حفظ ذخایر کوسه ماهیان برقرار کنند.

به نقل از خبرگزاری موج

(دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۹) ۱۱:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها