یکشنبه / ۲۳ اسفند ۱۳۸۸ / ۲۲:۵۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۱۴۵۰۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

توصیه های اداره کل دامپزشکی به خریداران ماهی تازه و منجمد

به نقل از فودنا ، رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: با توجه به استقبال شهروندان از خرید ماهی تازه و منجمد در ایام پایانی سال لازم است شهروندان نکاتی را در خرید آن در نظر داشته باشند.

جعفر عطارباشی اظهار داشت: با توجه به استقبال شهروندان از خرید ماهی تازه و منجمد در ایام پایانی سال و عرضه آن در بسیاری از اماکن عرضه سطح استان و به منظور ایجاد اطمینان از سلامت و احراز هویت اینگونه ماهیان موجود در سطح فروشگاه های عرضه، لازم است شهروندان نکاتی را در خرید آن در نظر داشته باشند تا از تغذیه ای سالم تر بهره مند گردند.
وی در این باره گفت: ماهی از جمله فرآورده‌های آبـزی است که در صورت عدم تخلیه محتویات شکم، خطر آلودگی، فسادپذیری و نهایتاً مسمومیت غذایی را در بردارد و لازم است تا کلیه مراحل صید، حمل و نقل، عرضه، فرآوری و بسته‌بندی گوشت ماهی نیز تحت نظارت کارشناسان دامپزشکی صورت گیرد.
وی افزود: عرضه ماهی منجمد بصورت تازه و دیفراست شده (از انجماد خارج‌شده) غیرمجاز می باشد و دامپزشکی استان با این موضوع که یکی از مصادیق بارز تهدید علیه بهداشت عمومی و تجاوز به حقوق مردم است برخورد خواهد کرد.
عطارباشی خاطرنشان ساخت: ماهی تازه باید در دمای صفر تا 4+ درجه سانتیگراد در یخچال همراه با پودر یخ و ماهی منجمد در دمای منهای 18 درجه سانتیگراد نگهداری و عرضه شود و هرگونه عرضه خارج از این حیطه نیز ممنوع است.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی استان، خطاب به شهروندان اظهار داشت: ماهی را از فروشگاه های معتبر تهیه و از خرید ماهی از دستفروشان و فروشندگان بی‌هویت جداً خودداری نمایند.
وی افزود: ماهی منجمد بسته‌بندی شده نیز لازم است با تاریخ تولید، انقضا و سایر مشخصات مربوط به واحد بسته‌بندی تولید و عرضه گردد.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در مورد مشخصات ماهی تازه گفت: ماهی تازه دارای پوستی درخشنده، شفاف و براق بوده و فلس‌ها (پولک) محکم به بدن چسبیده و بدن سخت و قابل ارتجاع است و چشم ها محدب، قرنیه‌هایی روشن و برجسته و مردمک‌هایی زلال و شفاف دارد، و فاقد هرگونه بوی تند و زننده می‌باشد.

(یکشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۸) ۲۲:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها