سه شنبه / ۱۱ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۴:۵۴
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۱۴۴۰۶
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی
رئیس اتحادیه صادر‌کننده میوه

خرید مرکبات 600 تومانی از کشاورزان توسط دولت برای شب عید

رئیس اتحادیه صادر‌کننده میوه از عرضه فراوان و ارزان سیب، پرتقال و موز برای شب عید از 15 اسفند‌ماه و به مدت یک ماه خبر داد و گفت: وزارت بازرگانی پرتقال و مرکبات کشاورزان را به نرخ 600 تومان خریداری می کند.

سيد‌رضا نورانی با تاکید بر اینکه به عنوان رئیس اتحادیه قول می‌دهم هیچ گونه نگرانی برای شب عید وجود ندارد گفت: معاون وزیر بازرگانی اعلام کرد، اگر تولید داخل وجود دارد، کشاورزان هیچ نگرانی برای فروش نداشته باشند و پرتقال به قیمت هر کیلو 600 تومان توسط دولت خریداری می‌شود.
رئیس اتحادیه صادر‌کننده میوه خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر در جنوب کشور مانند جیرفت و کهنوج پرتقال و نارنگی برداشت می‌شود، اگر کشاورزان برای فروش محصول خود با مشکل برخورد کنند به سازمان بازرگانی استان کرمان مراجعه و نسبت به فروش محصول خود با حفظ استاندارد مورد نظر وزارت بازرگانی و به قیمت هر کیلو 600 تومان عرضه کنند.
نورانی افزود: از طرفی چون قیمت جهانی برای ما مدنظر است و باید قیمت برای صادرات میوه قابل رقابت باشد باید دولت از تولید کنندگان حمایت کند تا قیمت تمام شده آنها پایین بیایید.
رئیس اتحادیه صادر‌کننده میوه خبر داد: در نشست روز دوشنبه این اتحادیه با سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کنندگان مقرر شد از 20 اسفند‌ماه به مدت یک ماه روزانه 100 هزار کارتن موز رنگ‌آوری شده به قیمت عمده‌فروشی هزار تومان و خرده فروشی 1200 تومان در سراسر کشور عرضه شود.
وی تاکید کرد: هیچ نگرانی بابت تأمین میوه و مرکبات شب عید مردم وجود ندارد زیرا هم تولید و هم ذخیره به مقدار کافی وجود دارد.
نورانی در واکنش به صحبت برخی از فروشندگان میوه مبنی بر اعتراض نسبت به کاهش تعرفه میوه گفت: فروشنده کارش فروختن میوه است و کار سیاستگذاری در جهت تولید، توزیع و واردات برعهده دولت است.
نورانی در پاسخ به این سئوال که سرمایه‌گذاران داخلی که از محل باغ‌های کشور اقدام به ذخیره‌سازی میوه و مرکبات برای شب عید کرده‌اند چگونه با واردات بی‌رویه دچار زیان نشوند؟ گفت: واقعیت این است که چون می‌خواهیم به سازمان تجارت جهانی بپیوندیم باید اولاً هزینه تولید ما با کشور‌های دیگر قابل رقابت باشد، از طرفی دولت در فصل تولید و ذخیره‌سازی اجازه واردات میوه و مرکبات را نمی‌دهد و برای شب عید به لحاظ رعایت حقوق مصرف‌کننده اجازه واردات با کاهش تعرفه را می‌دهد.
وی افزود: معتقدیم دولت منابع یارانه‌ها را به سمت تولید هدایت کند که اولاً قیمت تمام شده کاهش پیدا کند ثانیاً سرمایه‌گذارانی که در جهت ذخیره‌سازی میوه از محل تولید داخل اقدام کرده‌اند، دچار زیان نشوند.
رئیس اتحادیه صادر‌کننده میوه خاطر نشان کرد: در حال حاضر پرتقال مصری بسته‌بندی شده و به صورت استاندارد در بنادر کشور و قیمت هر تن 550 دلار یعنی کیلویی 550 تومان عرضه می‌شود و ما نمی‌توانیم در این شرایط انتظار داشته باشیم پرتقال داخلی کیلویی هزار تومان عرضه شود.
نورانی خاطر نشان کرد: همچنین قیمت هر تن سیب در دنیا در فصل برداشت معادل ایران 600 تومان است و در فصل زمستان که فقط نیم‌کره جنوبی زمین سیب دارد به قیمت هر تن 900 تا هزار دلار تحویل در بنادر ایران عرضه می‌شود.
نورانی افزود: دولت رعایت حقوق 74 میلیون مصرف‌کننده ایرانی را می‌کند البته سیاست دولت حمایت از تولید داخل و سرمایه‌گذاران جهت ذخیره‌سازی میوه است.
(سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۸) ۱۴:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها