سه شنبه / ۲۷ بهمن ۱۳۸۸ / ۱۰:۱۶
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۱۴۲۳۱
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

آرد سیب زمینی قابل رقابت با آرد گندم است

مدیر عامل کانون سیب زمینی کاران بذری گفت: در صورت حذف سوبسیدهای آرد گندم، آرد سیب زمینی قابلیت رقابت با این محصول را داراست.

سید مجید سجادی، مدیر عامل کانون تولیدکنندگان سیب زمینی بذری با اعلام این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر آرد سیب زمینی به صورت محدود در کشور تولید می شود.
وی در پاسخ به سئوالی در ارتباط با سیاست های وزارت جهاد کشاورزی به منظور گسترش صنایع فرآوری سیب زمینی تاکید کرد: در حال حاضر صنایع فرآوری سیب زمینی عمدتا بر تولید چیپس و فرنچ فرایز متمرکز شده و متاسفانه این صنایع با کمتر از ظرفیت مشغول فعالیت هستند.
سجادی افزود: بنابراین در برنامه ریزی های جدید نباید مجوز فعالیت برای تولید این دو محصول صادر شود و سرمایه گذاری ها بیشتر بر صنایع جدید نظیر تولید آرد، غذاهای مختلف با سیب زمینی و تولید سیب زمینی آب پز متمرکز شود.
وی در ارتباط با کیفیت نان حاصل از آرد سیب زمینی اظهار داشت: استفاده از آرد سیب زمینی بدون مخلوط کردن با آرد گندم عملا امکان پذیر نبوده و در اروپا به طور معمول تا حد 12 درصد از آرد سیب زمینی برای پخت نان استفاده می شود.
مدیر عامل کانون سیب زمینی کاران بذر ی افزود: با توجه به مصرف سرانه بالای نان در ایران، اگر این میزان آرد سیب زمینی جایگزین آرد گندم شود، رقم بزرگی بدست خواهد آمد که بازار مناسبی برای سیب زمینی بوجود می آورد.
وی در پاسخ به سئوالی در ارتباط پتانسیل تولید سیب زمینی کشور و صرفه اقتصادی این محصول برای ورود به چرخه تولید نان خاطر نشان ساخت: میانگین تولید گندم در کشور 7-6 تن است و در برخی موارد میزان برداشت در هکتار به 10 تن می رسد.
سجادی افزود: این درحالی است که پتانسیل تولید سیب زمینی 90-80 تن در هکتار است.
وی میانگین تولید سیب زمینی در کشور را 25 میلیون تن اعلام کرد و گفت: در سطح زیر کشت فعلی می توان با افزایش عملکرد میزان تولید را به 60 تن-یعنی دو برابر میزان فعلی- برسانیم.
مدیر عامل کانون سیب زمینی کاران بذری در پاسخ به سئوالی در ارتباط با هزینه های بالای تولید سیب زمینی خاطر نشان ساخت: بالا بودن این هزینه به دلیل نیمه مکانیزه بودن تولید این محصول بوده و ناگزیریم به سمت گسترش مکانیزاسیون در تولید سیب زمینی حرکت کنیم.
وی گفت: در حال حاضر ماشین کاشت سیب زمینی در کشور وجود داشته و مشکل عمده در برداشت این محصول است که به صورت نیمه مکانیزه انجام می شود.
سجادی قیمت ماشین های مورد نیاز برای برداشت سیب زمینی را بسیار بیشتر از توان خرید کشاورزان اعلام کرد و گفت: باید سرمایه گذاری مناسب در این زمینه انجام شود.

اعمال سیاست های ضعیف از سوی وزارت جهاد کشاورزی
مدیر عامل کانون سیب زمینی کاران بذری در ارتباط با سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در تولید سیب زمینی اظهار داشت: در سال های اخیر سیاست خوبی از طرف وزارت جهاد کشاورزی اعمال نشده است.
وی افزود: به دلیل مشکلات پیش آمده در تولید و بازاررسانی سیب زمینی، کشاورزان از توان مالی کافی برخوردار نبوده و نمی توانند با استفاده از تسهیلات بانکی به سرمایه گذاری مناسب در زمینه تولید این محصول بپردازند.

سطح زیر کشت سال آینده مشخص نیست
سجادی با اشاره به کاهش سطح زیر کشت سیب زمینی در سال گذشته تصریح کرد: سطح زیر کشت سال آتی مشخص نیست و کشت اصلی بهاره از اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد.
وی خاطر نشان ساخت: وضعیت منابع آبی، قیمت سیب زمینی در ماه های باقیمانده سال 88 و قیمت کشت های جایگزین نظیر ذرت علوفه ای و غیره بر سطح زیر کشت سال آینده سیب زمینی تاثیر مستقیم خواهد داشت.
مدیر عامل کانون سیب زمینی کاران بذری قیمت سیب زمینی در مزارع را 290-280 تومان اعلام کرد و افزود: این محصول به قیمت 500-400 تومان به دست مصرف کننده می رسد.
وی بازار سیب زمینی در سال جاری را دارای روندی طبیعی دانست و گفت: با توجه به هزینه ها و کاهش عملکرد به دلیل وقوع خشکسالی و بیماری های قارچی تا حدودی تولید به صرفه نیست.
سجادی اظهار داشت: مشکلات پیش آمده در سال گذشته و مازاد تولید سیب زمینی علاوه بر کاهش انگیزه کشاورزان، نقدینگی آنها را نیز به شدت کاهش داده به نحوی که پس از طغیان قارچ شایع در سیب زمینی، مایل به انجام اقدامات کنترلی در مزارع نیستند.

(سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۸) ۱۰:۱۶
sarvirezayi
۱۳۹۱/۰۹/۲۱ Iran
0
0
0

باتشکر

می خواستم بدونم برای افرادی که نمی توانند به هیچ وجه آرد گندم مصرف کنند چطور می توان با این ارد نان تهیه کرد.

لطفا برای من در صورت ممکن ایمیل فرمایید متشکرم.

afsane
۱۳۹۴/۱۲/۱۲ Iran
0
0
0

شما سلیاک دارین؟


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها