پنج شنبه / ۳ دی ۱۳۸۸ / ۱۸:۲۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۱۳۷۸۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

ترکیه جای خالی ایران را در بازارهای بین المللی انار پر می کند

در حالیکه تولید انار در ایران به علت سرمازدگی و خشکسالی کاهش یافته است، ترکیه سطح زیرکشت این محصول را در کشور خود 200 برابر افزایش داد.

 روزنامه حریت ترکیه با اشاره به رشد 200 برابری سطح زیرکشت انار در ترکیه طی 10 سال گذشته نوشت: ترکیه در حال پیشی گرفتن از ایران به عنوان کانون سنتی تولید انار است.

این کشور بعد از ایران دومین تولیدکننده بزرگ انار در جهان به شمار می آید و منطقه طرسوس آن نیز مقام ششم از نظر تولید انار را در دنیا داراست.

ارگزر در گفتگو با خبرگزاری آناتولی و با اشاره به این که امسال در منطقه 200 هزار تن انار به دست آمده است، گفت: ایران با تولید 500 هزار تن انار، مقام اول در جهان را داراست ولی امسال محصول انار ایران با خشکسالی و بیماری روبرو شده و به حدود 150 هزار تن افت کرده است.

او مدعی شد بروز این وضعیت در محصول انار ایران به نفع تولیدکنندگان ترکیه ای شده و این کشور به ویژه در منطقه طرسوس با فعالیتهایی که برای تولید انار مرغوب و افزایش محصول در سالهای جدید داشت، توانسته موفقیتهای خوبی در این زمینه به دست آورد.

رییس اتاق کشاورزی طرسوس گفت: ترکیه سالانه 150 هزار تن انار صادر می کند که کشورهای روسیه و آلمان بزرگترین بازارهای بین المللی برای این محصول هستند.

به گفته ارگزر، کشورهای سوریه، اوکراین و رومانی نیز از جمله دیگر بازارهای صادرات انار ترکیه به شمار می روند.

وی با ادعای این که مبارزه ایران برای رفع این بیماری در محصول انار خود پنج سال به طول می انجامد، گفت: جای خالی ایران در بازارهای جهانی را صادرکنندگان انار ترکیه پر خواهند کرد.

ارگزر محصول انار ترکیه در سال آینده را حدود 300 تا 350 هزار تن پیش بینی کرد و بر لزوم گسترش صنایع تبدیلی انار تاکید کرد./

(پنج شنبه ۳ دی ۱۳۸۸) ۱۸:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها