شنبه / ۲۱ آذر ۱۳۸۸ / ۱۸:۰۳
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۱۳۶۹۷
گزارشگر : ۱۰۱۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

رقم جدید گندم "هما " سال آینده در کشور کشت می‌شود

رئیس سازمان تحقیقات،‌آموزش و ترویج کشاورزی از معرفی رقم جدید گندم به نام "هما " در هفته پژوهش خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، جهانگیر پرهمت امروز به مناسبت هفته پژوهش در جمع خبرنگاران اعلام کرد: رقم جدید گندم به نام هما ویژه مناطق سردسیر پس از 12 سال کار تحقیقاتی به کشاورزان معرفی می‌شود که دارای 10 درصد افزایش عملکرد در واحد سطح بوده و از سال آینده در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه یک میلیون هکتار اراضی کشور در مناطق سردسیر قرار دارند گفت: طبق محاسبه صرفه‌جویی ایجاد شده و ارزش افزوده معرفی این رقم جدید گندم سالانه 50 میلیارد تومان برآورد می‌شود و در اراضی دیم هزار و 932 کیلوگرم در هکتار محصول می‌دهد و اگر علاوه بر آن یکی دو نوبت آبیاری شود عملکرد آن تا 3 تن در هکتار و در اراضی آبیاری کامل تا 7.5 تن در هکتار عملکرد خواهد داشت.
پرهمت افزود: به مناسبت هفته پژوهش چهارشنبه این هفته 4 نفر از پژوهشگران این سازمان در سطح ملی معرفی می‌شوند و همچنین روز سه‌شنبه 43 نفر از پژوهشگران برتر سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی معرفی خواهند شد.
رئیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی افزود: محمد حسن عصاره رئیس موسسه تحقیقات جنگل و مرتع به خاطر نقش قابل توجه در تحقیقات منابع طبیعی و معرفی ارقام مرتعی و نیز معرفی کاشت جلبک در آب‌های دریا و انتقال فناوری توسعه کاشت کاکتوس علوفه‌ای در مناطق کشور و همچنین محمد میرکاظمی رئیس انستیتو بین‌المللی تحقیقات ماهیان خاویاری، خشنود علیزاده در بخش تحقیقات دیم کشور به خاطر معرفی ارقام جدید و افشین مسعود رئیس پژوهشکده مهندسی کشاورزی به خاطر برتری این موسسه در جشنواره‌های مختلف در سطح ملی تقدیر خواهند شد.
پرهمت در مورد لایحه هدفمندی یارانه‌ها افزود: البته حذف یارانه‌ها مربوط به بخش سیاستگذاری پولی کشور است که در بخش کشاورزی با هدفمندی یارانه‌ در جهت کاهش مصرف سم و کود شیمیایی اقدام خواهد شد که به جای سموم کشاورزی از کودهای بیولوژیک و عوامل مبارزه بیولوژیک استفاده خواهد شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد نقش موسسه واکسن و سرم سازی رازی در تولید واکسن آنفلوآنزای نوع
A گفت: این موسسه به عنوان اولین موسسه تولید واکسن در خاورمیانه است که نقش قابل توجهی در تولید واکسن‌های دام و طیور و انسان ایفا می‌کند.
پرهمت با اشاره به اینکه ایران در تولید پسته و زعفران مزیت اساسی دارد بعید است کشورهای دیگر بتوانند از نظر کیفی محصول پسته و زعفران ایران را تولید کنند و ما برای حفظ ذخایر ژنتیکی از طریق مارکر‌های مولکولی نسبت به ثبت ارقام بومی اقدام می‌کنیم.
رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی در مورد برنج تراریخته گفت: این برنج فقط در بخش تحقیقات تولید می‌شود و در هیچ جای دنیا هنوز به مرحله استفاده نرسیده و در ایران نیز در مرحله تحقیقات وجود دارد.
پرهمت با اشاره به اینکه طبق سند چشم‌انداز در افق 1404 رتبه ایران در تولید علم و فناوری در منطقه اول و تا پایان برنامه پنجم رتبه دوم را کسب خواهد کرد گفت: تامین امنیت غذایی و کشاورزی گام مهمی در تحقق اهداف سند چشم‌انداز خواهد بود.
وی افزود: برای حمایت از شرکت‌های فنی - مهندسی کشاورزی 9 میلیارد تومان کمک برای خرید تجهیزات و خدمات و برای آموزش‌های تخصصی کشاورزان و انتقال یافته‌های کشاورزی یک میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.
پرهمت افزود: برای ارتقاء میانگین تولید و مدیریت مزرعه کاهش مصرف آب و نهاده‌های کشاورزی و افزایش تولید 5 میلیارد تومان اعتبار در سال جاری در نظر گرفته شده است.
پرهمت تصریح کرد: پژوهشکده فنی- مهندسی جهاد کشاورزی اقدامات قابل توجهی در صنایع هایتک ایفا کرده و به تازگی از موسسه بین‌المللی دار آلمان استاندارد 17025 ایزو را دریافت کرده است

(شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۸) ۱۸:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها