شنبه / ۲۳ آبان ۱۳۸۸ / ۱۰:۰۴
سرویس : ماشین آلات صنایع غذایی
کد خبر : ۱۳۴۷۱
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس ماشین آلات صنایع غذایی
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی تاکید کرد:

اجرای استانداردها در ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی با بیان اینکه نقش استانداردها و رعایت اجرای آنها در تولید، واردات و بهره‌برداری از ماشینها، ادوات و تجهیزات کشاورزی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است،افزود: استاندارد و استانداردسازی بر پایه‌های دانش و فن‌آوری بنیانگذاری شده که این دو در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقش به سزایی دارند.

مهندس عباسعلی پاکنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به اینکه اغلب چنین می‌پندارند که استاندارد تنها برای حفظ منافع مصرف کننده است، تصریح کرد: هرچند که استاندارد به نیازهای فردی و اقتصادی مصرف کنندگان توجه دارد، اما استحکام صنعت و فناوری را نیز در نظردارد و سود حاصل از رعایت استاندارد برای تولید‌کنندگان بیش از مصرف‌کنندگان است چراکه صرفه‌جویی‌های حاصل از کاهش انواع قطعات و مواد اولیه غیرضروری وضایعات به قدری چشمگیر است که هرگونه سرمایه‌گذاری در زمینه استاندارد‌سازی فرآورده‌ها و خدمات را برای صاحبان صنایع موجه می‌سازد به طوری که در اندک زمانی می‌توانند نتایج محسوس آن را به صورت مبالغ ذخیره شده مشاهده کنند.

او ادامه داد: با اجرای قوانین و مقررات استاندارد، هزینه‌های انبارداری و ساخت ابزار و ماشین‌آلات تنزل می‌یابد، فرایند تولید منظم می‌شود و آرایش عملکرد کارخانه‌ها به نحو متعادلی تنظیم می‌گردد ضمن اینکه نگهداری اسناد، نقشه‌ها و طرح‌های مربوط به تولید محصولات طبق یک نظام دقیق بازیابی سریع، طبق‌بندی و بایگانی می‌شود وهمکاری میان واحدهای گوناگون هر سازمان یا کارخانه برای پیشبرد فرایند تولید میسر می‌شود همچنین تفاهم کارکنان در مسائل فنی تحقق می‌پذیرد و سرانجام با تولید کالای با کیفیت و بسته‌بندی مطلوب، رضایت مصرف‌کنندگان نیز جلب می‌شود و به این ترتیب استاندارد شالوده استواری را برای پیشرفت و توسعه صنعت و اقتصاد فراهم می‌سازد.

به گفته پاکنژاد استفاده از ماشین‌ها، ادوات و تجهیزات کشاورزی غیراستاندارد علاوه بر تلفات جانی، خسارات مالی چشمگیری به بار می‌آورد و سبب بروز مشکلات عدیده و دیرپایی می‌شود.

او افزود: به گفته کارشناسان در جهان پرشتاب امروز در قبال متنوع شدن تولیدات و استفاده گسترده از آنها، تدابیری اتخاذ شده که خطرات ناشی از بهره‌برداری از آنها به حداقل برسد. این تدابیر در تدوین قوانین و مقررات استاندارد ملی و بین‌المللی متجلی شده است و برای حفظ سلامت مردم جهان به صورت امری ضروری درآمده است.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی ادامه داد: تدوین و تنظیم قوانین و رعایت استانداردهای ملی و بین‌المللی به عنوان معیارهای پیشرفت نظم و قانون در توسعه پایدار، گسترش صنایع، ارتقا اقتصاد ملی و حفظ و سلامت ایمنی عمومی، پیشرفت بازرگانی و تجارت کشورها شناخته می‌شود و اعتبار هر یک از کشورها در سطح جهان به گونه‌ای روزافزون با استاندارد و حفظ استانداردها در بخش‌های متفاوت سنجیده و ارزیابی می‌شود.

وی اظهار کرد: سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران می‌تواند با رعایت موازین پیش‌بینی شده در قانون برای حمایت از مصرف کنندگان، حفظ سلامتی و ایمنی فردی و عمومی، حصول اطمینان از کیفیت محصولات و ملاحظات زیست محیطی و اقتصادی، اجرای بعضی از استانداردهای ملی را برای محصولات تولیدی داخل و یا وارداتی با تصویب شورای عالی استاندارد اجباری اعلام کند.

پاکنژاد گفت: در این راستا اجرای اجباری استاندارد موضوعات نصب علائم ایمنی و تصاویر هشداردهنده بر روی تراکتورها و ماشین‌های کشاورزی و جنگل‌داری و تجهیزات موتوری باغداری و چمن، استاندارد ملی شماره ‌٧٢٥٦، ویژگی پره دیسک در ادوات کشاورزی از نوع مقعر، استاندارد ملی شماره ‌٢٥٥٦و ویژگی پره دیسک در ادوات کشاورزی از نوع مسطح، استاندارد ملی شماره ‌٢٥٥٧از سوی مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی به سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران پیشنهاد شد.

او خاطرنشان کرد: این پیشنهاد در جلسه شورای عالی استاندارد مورخ‌٣١/٣/٨٨ کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست مطرح شد و برای اولین بار با اجرای اجباری آنها موافقت به عمل آمد و مراتب از سوی معاون اول ریاست جمهوری به وزارتخانه‌های صنایع و معادن و جهاد کشاورزی ابلاغ شد.

وی افزود: تاریخ اجرای نصب علائم ایمنی و تصاویر هشداردهنده بر روی تراکتورها و ماشین‌های کشاورزی و جنگل‌داری و تجهیزات موتوری باغداری و چمن ‌١/٩/١٣٨٨ و ویژگی پره دیسک در ادوات کشاورزی ‌١/١٠/١٣٨٨ ازسوی سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تعیین شده است و از تاریخ‌های مذکور تمامی تولید‌کنندگان و واردکنندگان موظف به رعایت استانداردهای مذکور جهت ماشین‌ها، ادوات و تجهیزات کشاورزی هستند.

وی ادامه داد: به‌منظور تداوم موضوع استانداردسازی در تولید و بهره‌برداری از ماشین‌ها، ادوات و تجهیزات کشاورزی در مورخ ‌١٦/٨/٨٨ تفاهم‌نامه همکاری با سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با موضوع " استفاده بهینه از توانایی‌های علمی، فنی و پژوهشی طرفین و همکاری در فعالیت‌های تهیه پیش‌نویس استاندارد‌های ملی،بررسی و تایید صلاحیت آزمایشگاه‌های همکار، مشارکت در تدوین استانداردهای ملی و بین‌المللی، مشارکت در بازرسی فنی استانداردهای موجود و ترویج فرهنگ استانداردسازی به امضا رسید.

وی اظهار امیدواری کرد که این اقدام در جهت ارتقاء کیفیت ساخت ماشینهای کشاورزی ساخت داخل و کنترل کیفیت ماشین‌های کشاورزی وارداتی تحقق یابد.

(شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۸) ۱۰:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها