دوشنبه / ۱۱ آبان ۱۳۸۸ / ۰۹:۵۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۳۳۵۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
رییس اتحادیه چایکاران:

بزرگترین کارخانه دولتی چای با ظرفیت روزانه 50 تن هنوز تعطیل است

رییس اتحادیه چایکاران کشور گفت: بزرگترین کارخانه دولتی چایسازی با ظرفیت 50 تن در روز هنوز تعطیل است

ایرج هوسمی رییس هیات مدیره اتحادیه تعاونی چایکاران کشور در نامه‌ای که به این خبرگزاری نمابر شده است، در پاسخ به حمید نصری رییس سازمان چای در مورد تبدیل شدن بزرگترین کارخانه چای به آغل گوسفندان نوشت: زمستان 86 و87 گذشته و برفها آب شده و رمه‌داران رمه را به کوهستان برده‌اند، اما ضایعات بر جای مانده و امکان بررسی وجود دارد.
وی افزود: مضافا قضیه کارخانه مطرح است و غرض از ساخت، مخارج چند میلیاردی، ‌راه‌اندازی و نیت احداث آن کمک به تولید چای است همان گونه که کارخانجات چایسازی شمال گاهی با عمر ساخت فزون از 70 سال همچنان راست قامت ایستاده‌اند و در فصول بهره‌برداری از برگ سبز چای و فشار آن فریاد‌رس‌اند.
هوسمی افزود: مگر چند سال از عمر ساخت کارخانه شهید مطهری سپید رود(متعلق به سازمان سابق چای و دولت) گذشته که سالها است، مسلوب المنفعه مانده و سازمانهای مسئول در جهت رفع مشکل کوششی نکرده‌اند.
رییس اتحادیه چایکاران کشور گفت: این کارخانه روزانه قدرت جذب اقلا 50 تا 70 تن برگ سبز چای و تبدیل آن را به چای خشک دارد و موقع فشار کار بسیار سودمند واقع می‌شود، آیا این مهم را نباید فهم کرد و به دیگران تفهیم نمود، تا از فنای بیت المال جلوگیری شود. در این فراز ضرورت تحقیق را تاکید می‌نماید. تا روشن شود، سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی چگونه و در بخش دولتی چگونه است؟
هوسمی در مورد موضوع ورود آقای نواب مولا تبعه تانزانیایی به صنعت چای تاکید کرد: رییس سازمان چای شمال، خرید کارخانه‌های معطل مانده و معامله تاسیسات چایسازی متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی را مطرح کرده و ورود آقای نواب مولا را در بخش چایسازی و چایکاری و سازماندهی چای تاثیر گذار تلقی نموده‌اند.
هوسمی گفت: شاید هم‌چنین بشود، اما واگذاری تاسیسات چایسازی سازمان تبلیغات اسلامی به ملاحظه تصویب نامه شماره 23999 ت 34973 ک مورخه 8/3/85 هیئت وزیران و ماده 13 آن که صراحت و تاکید دارد، همه امور چای در چرخه تولید،توزیع، واردات و صادرات، خرید برگ سبز، عمل آوری، تبدیل به چای خشک، بازاریابی چای داخلی و واردات چای خارجی را در سال 86 به اتحادیه کشاورزان چایکار واگذار شود، آیا با این وجود ورود یک خارجی به مصلحت است؟ و ناقض اصل44 قانون اساسی که واگذاری کار مردم را به مردم تاکید می‌کند، نیست؟
رییس اتحادیه چایکاران کشور گفت: آیا جمیع چایکاران و کارخانه‌های چایسازی و در بازار معاملات چای کشور کسانی نیستند که با برخورداری از حمایت همه جانبه دولت این محصول ملی را در چرخه تولید و توزیع مدیریت کنند؟
هوسمی افزود: مگر کشاورزان و کارخانه‌های چایسازی موجود (اقلا 15 کارخانه و باغهای موجود در حوزه همین کارخانه) بهترین برگ و چای سیاه را تولید و عرضه نمی‌کنند و به سود قابل ملاحظه دسترسی ندارند؟ چه ضرورت دارد که تهیه این محصول ملی به غیر واگذار شود، هر چند بر پایه گفتار آقای نصری سرمای‌گذار خارجی ایرانی الاصل و تبعه تانزانیا باشد.
هوسمی با اشاره به گفته نصری رییس سازمان چای در خصوص ورود نهال چای گفت: در این مورد کشاورزان قادرند نهال چای تولید کنند و هیچ نیازی به واردات نهال‌های خارجی و آلوده به آفت نیست.
وی افزود: اتحادیه چایکاران از چهار کارخانه چایسازی دولتی که اقلا 70 سال از عمر ساخت آنها می‌گذرد و در حال حاضر نیز کارخانه فجر کاشف در لاهیجان ، شهداء کومله در شهر کومله، شهید انصاری در بی‌بالان و چایسازی کلارآباد در مازندران فعال‌اند. در طول سالهای بهره‌برداری و روزهای بهره‌برداری حتی یک روز تعطیل نکرده‌اند.
هوسمی افزود: از این چهار کارخانه حتی یک پیچ و مهره به ایرج هوسمی یا دیگر اعضاء هیئت مدیره اتحادیه چایکاران کشور تعلق ندارد، دقیقا رسیدگی شود. پیش قسط هر چهار کارخانه نیز به توصیه اتحادیه از سوی وزارت تعاون پرداخت شده است.

(دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۸) ۰۹:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها