شنبه / ۱۱ مهر ۱۳۸۸ / ۱۲:۳۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۱۳۰۶۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

شش مزرعه پرورش شترمرغ در آذربایجان شرقی فعال است

سابقه پرورش شترمرغ در ایران بیش از 12 سال نبوده ولی به دلیل بهره وری خوب آن، در طول این مدت از توسعه خوبی برخوردار بوده و در آذربایجان شرقی نیز پرورش آن از سال 82 شروع شده و هم اینک نیز با افزایش رو به رشد آن، در حال ادامه است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان با اظهار این مطلب افزود: سابقه پرورش صنعتی شتر مرغ در آفریقا نزدیک به 100 سال و در استرالیا بیش از 100 سال و در اروپا بیش از 40 سال بوده و بعد از شیوع جنون گاوی در قاره اروپا، شدت آن بسیار زیاد و چشمگیر بوده است.

بنا بر این گزارش، سلمان نومی با اظهار این مطلب که درآمد حاصله بعد از فرآوری محصول را 60 درصد چرم، 14  درصد  آلایشهای این حیوان قابلیت استفاده در تهیه انواع خوراک بوده و منبع تامین پروتیین و املاح است و اثرات درمانی دارد.

 گوشت، 11 درصد پر و 15 درصد باقی محصولات تشکیل می دهد، افزود:

بنا به گفته معاون بهبود تولیدات دامی سازمان، تجربیات کسب شده حاکی از آن است که در صورت مدیریت صحیح تمام مراحل تولید اعم از پرورش، کشتار، تکثیر و غیره، با توجه به قابل استفاده بودن تمامی اجزای حیوان، موفقیت های سرمایه گذاری تضمین شده و قیمت تمام شده محصول پایین خواهد آمد.

وی دلایل عدم توسعه و احداث واحدهای جدید پرورش شترمرغ در استان را نبود صنایع مرتبط با پرورش شترمرغ و نیاز صنعت تولید این حیوان به سرمایه بیشتر اعلام کرده و گفت: وجود امکانات زیرساختی صنایع تبدیلی و دیگر بخشهای تحقیقی در منطقه، ظرفیتهای رونق این صنعت را بیش از پیش افزایش می دهد.

بنا بر این گزارش، نومی همچنین اضافه کرد: میزان سرمایه گذاری اولیه لازم برای هر قطعه گله مولد مبلغ 30 میلیون ریال و پرواری 15 میلیون ریال و میزان سرمایه جاری لازم برای هر قطعه پرواری مبلغ پنج میلیون ریال است و هر کیلوگرم گوشت شترمرغ به قیمت 140 – 130 هزار ریال به صورت عمده به بازار مصرف عرضه می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان گفت: در حال حاضر شش واحد مزرعه پرورشی شترمرغ در شهرستانهای شبستر، مراغه، کلیبر، هشترود، ملکان و اسکو با پرورش 200 قطعه شترمرغ به فعالیت مشغولند./

(شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۸) ۱۲:۳۸
مهدی الله قلی پور
۱۳۹۳/۱۲/۰۴
0
0
0

باعرض سلام تهیه شترمرغ گوشت شترمرغ روغن شتر مرغ وبوقلمون درخدمت همشهریان عذیر هستیم شبستر روستای علی بیگلو09357136536


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها