سه شنبه / ۱۷ شهریور ۱۳۸۸ / ۱۴:۰۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۱۲۸۱۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه

احداث بزرگترین گاوداری خاورمیانه با ظرفیت 20 هزار راس دام

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در مورد آخرین وضعیت طرح احداث بزرگترین گاوداری خاورمیانه به ظرفیت 20 هزار راس گفت: عملیات آن شروع شده و مشکلات اولیه برطرف شده است.

رمضان روئین‌تن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در ساختمان مرکزی وزارت جهاد کشاورزی، افزود: عملیات اجرایی احداث گاوداری 20 هزار راسی توسط بخش خصوصی در منطقه ماهیدشت کرمانشاه شروع شده و مشکلات اولیه نداشتن آب و تسهیلات بانکی رفع شده است.
وی افزود: مقدمات اجرای این طرح توسط بخش خصوصی (آقای مدلل) با گشایش وضعیت برای این مشکلات، از یکی دو ماه پیش شروع شده است.

* کرمانشاه چهارمین تولید کننده گندم

روئین‌تن افزود: استان کرمانشاه رتبه چهارم تولید گندم کشور را برعهده دارد و تاکنون بیش از 700 هزار گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان خریداری شده و پیش‌بینی می‌شود، تولید به 900 هزار تن برسد.
وی افزود: همچنین رکورد تولید جو به عنوان علوفه پایه برای دام در استان کرمانشاه شکسته شد و به 480 هزار تن رسید در حالی که سال قبل این رقم 360 هزار تن بوده است.

* کرمانشاه و معرفی 7 کشاورز برتر ملی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در مورد کشاورزان نمونه گفت: امسال 7 کشاورز نمونه در سطح ملی از استان کرمانشاه وجود داشت که آقای عبدالرضا مطاعی تپه زردی در ذرت دانه‌ای، سجاد سنجابی در محصول گندم، کشاورز نمونه زنبور عسل، سیب درختی نیز از این استان در سطح ملی معرفی شدند.
روئین‌تن در مورد طرح احداث باغ در اراضی شیب‌دار گفت: 3 هزار هکتار ایجاد باغ در زمین‌های شیب‌دار استان کرمانشاه ظرف 4 ماه امسال ایجاد شد و برنامه‌ ایجاد 20 هزار هکتار باغ در سال جاری و سال آینده در دست اجرا قرار دارد.
وی افزود: استان کرمانشاه با تولید سالانه 100 هزارتن نخود ، در تولید حبوبات مقام اول به خود اختصاص داده و نزدیک 35 درصد کل نخود کشور در استان تولید می‌شود.
روئین‌تن افزود: این استان همچنین در محصولات ارگانیک رتبه قابل قبولی دارد و 10 درصد تولید استان به صورت ارگانیک تولید می‌شود که شامل 400 هزار تن میوه، انار، انجیر، انگور، سیب درختی، سبزی و صیفی، گوشت گوسفند و گوشت مرغ به صورت ارگانیک تولید می‌شود.

* کاهش 20 درصد مواد شیمیایی

وی افزود: میزان مصرف مواد آلی و بیولوژیک از انواع مختلف در 100 هزار تن در سال 88 رسیده و به موازات آن 20 درصد از مواد شیمیایی و کود شیمیایی کاسته شده است.
وی در مورد رتبه استان در تولید گوشت گوسفند گفت: سالانه 30 هزار تن گوشت گوسفندی در استان کرمانشاه تولید می‌شود که 10 هزار تن آن به خارج از استان و کشور عراق صادر می‌شود و قیمت گوشت با توجه به بازار جهانی قدری در بازار ایران نیز افزایش پیدا کرده است، اما سهم اصلی گرانی بدست تولید‌کننده نمی‌رسد و نصیب دلال می‌شود.

* گوسفند 4 هزار و گوشت 11 هزار تومان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: با وجود پایین آمدن قیمت گوسفند زنده به نرخ کیلویی 4 هزار تا 4500 تومان ،اما قیمت گوشت در قصابی‌ها کاهش نیافته و در حالی که باید به صورت منطقی قیمت گوشت کیلویی 7500 تا 8000 تومان باشد ولی این رقم بیشتر از 11 هزار تومان عرضه می‌شود.
روئین‌تن افزود: از جمله برنامه‌های استان کرمانشاه برنامه برای تولید 2 میلیون تن گندم است، همچنین تولید مرغ گوشتی از 4 دوره متوسط به 9 دوره در سال افزایش می‌یابد که از این طریق هزینه تولید کاهش پیدا می‌کند.
وی افزود: از جمله محصولات استان کرمانشاه در سال جاری تولید بیش از 400 هزار تن گوجه‌فرنگی است که این کار باعث اشتغال کشاورزان و رونق صنعت و ارز‌آوری شده است.
روئین‌تن در پاسخ به پرسش کاهش قیمت خرید گوجه گفت: قیمت تضمین خرید به ازای کیلویی 100 تومان از کشاورز وضع شده و عملکرد گوجه 50 تا 60 تن در هکتار است که دلیل اصلی افزایش تولید این محصول به شمار می‌رود.

(سه شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۸) ۱۴:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها