سه شنبه / ۲۰ مرداد ۱۳۸۸ / ۲۲:۰۹
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۱۲۴۹۰
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای
یک کشاورز نمونه خبر داد:

کشت برنج چینی در شالیزارهای ایران به نام برنج طارم

یک کشاورز نمونه از کشت برنجهای چینی در شالیزارهای ایران به نام برنج طارم چینی و عدم استقبال از آنها خبر داد.

قاسمعلی میرزایی طوسی شالیکار اهل روستای طوس کلا از شهرستان نکا استان مازندران، در سال 82 با عملکرد 11 تن شلتوک در هکتار به عنوان کشاورز نمونه کشوری انتخاب شد، گرچه خود می‌گوید، کارشناسان استانی عملکرد وی را در واقع 12 تن و 600 کیلوگرم شالی در هکتار ثبت کرده‌اند.
میرزایی طوسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، افزود:‌ با توجه به این که کارشناسان کشاورزی تهران بعد از یک هفته از برداشت شالی برای کیل‌گیری مراجعه کرده بودند، به علت ریزش دانه عملکرد در هکتار را 11 تن شلتوک در هکتار ثبت کردند، اما هنگام برداشت ، رقم 12.6 تن در هکتار توسط کارشناسان استان مازندران ثبت شد.
وی عامل موفقیت خود را کشت شالی بعد از برداشت گندم در زمین عنوان کرد و گفت:‌ مراقبت بیش از حد از شالیزار و استفاده به موقع از آبیاری کود، سم و وجین باعث موفقیت در این کار شد.
این کشاورز نمونه کشوری گفت: هم‌اکنون یک نوع برنج پرمحصول به نام طارم چینی که از 4 سال گذشته وارد کشور شده را ‌کاشتم که البته استقبال زیادی از جانب کشاورزان صورت نگرفته، زیرا دانه ریزتری دارد، اما حالت ورس یا خوابیدگی خوشه هنگام رسیدن کمتر از مشابه داخلی است.
میرزایی طوسی عملکرد برنج چینی را حدود 8 تن در هکتار یا 100 کیسه 72 تا 73 کیلویی شلتوک در هکتار دانست و گفت:‌ برداشت آن هنوز شروع نشده و از 15 روز دیگر شروع به برداشت می‌شود.
وی گفت: این کشت بعد از برداشت دانه روغنی کلزا بوده است که در 15 مهرماه سال گذشته کاشته و در اواخر اردیبهشت امسال برداشت شد.
این کشاورز نمونه کشوری افزود: از حدود 7 هزار متر مربع زمین 25 کیسه 90 کیلویی دانه کلزا برداشت کردم که هر کیلوگرم دانه کلزا 550 تومان به نرخ تضمینی فروخته شد.
میرزایی طوسی افزود: کشت کلزا قبل از شالی باعث می‌شود، زمین بعد از کمباین و آب‌گیری روتوری یا هاوارد شود و دستگاه خردکن ساقه آن را تبدیل به کود برای زمین می‌کند که باعث باروری محصول برنج می‌شود.
وی افزود:‌ کشت گندم قبل از برنج گرچه خوب است، اما به اندازه کلزا نمی‌تواند زمین را بارور کند.
این کشاورز ساکن طوس‌کلا از شهرستان نکا در استان مازندران در پاسخ به این پرسش که هزینه هر هکتاری شالیکاری و درآمد حاصل از آن چقدر است، گفت: اگر هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت و دستمزد خود کشاورز محاسبه شود، بعد از فروش محصول مشاهده می‌کنیم که هیچ درآمدی اضافه برای کشاورز باقی نمی‌ماند.
وی گفت: نداشتن صرفه اقتصادی برای شالیکاری باعث شده کشاورزان به تبدیل شالیزار به باغ هلو روی آورند، به گونه‌ای که در 6 هکتار شالیزار حداکثر 16 تا 17 میلیون تومان درآمد به دست می‌آید که با احتساب هزینه بین 7 تا 8 میلیون تومان دست کشاورز می‌رسد، در حالی که از 6 هکتار باغ هلو 100 میلیون تومان درآمد برای کشاورز حاصل می‌شود.
میرزایی طوسی افزود: سال گذشته برنج طارم چینی به قیمت باری 120 کیلویی شلتوک 84 هزار تومان فروختم و برنج طارم محلی را بار 120 کیلویی 170 هزار تومان به فروش رساندم که امسال هر بار طارم محلی را 100 هزار تومان نیز خریداری نمی‌کنند و همه این مسائل به خاطر واردات بی‌رویه برنج خارجی است.
این کشاورز نمونه تأکید کرد: امسال به دلیل بارندگی و هوای مناسب ، طارم محلی دارای دانه‌های درشت‌تر و ریزش کمتر شده، اما متأسفانه بازار داخلی با واردات برنج خارجی صدمه دیده است.
این کشاورز نمونه کشوری افزود: واردات برنج به قدری افزایش یافته که حتی آقای مهندس تورنگ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از واردات برنج انتقاد کرده است.
میرزایی طوسی افزود: متأسفانه برنج خارجی با بسته‌بندی شکیل و زیبا حتی در روستاهای شمال و مناطق شالیکاری رسوخ کرده و ذائقه مردم کم‌کم به برنج خارجی عادت کرده و کم‌کم برنج ایرانی فراموش می‌شود.
این کشاورز نمونه کشوری از دولت درخواست کرد: برای حفظ کشاورزی و ماندن بچه‌های آنها در روستا و تولید غذای مردم از کشت برنج داخلی حمایت کند.
میرزایی طوسی خاطر نشان کرد: من نگران هستم، کشاورز می‌گوید کشت برج نمی‌صرفد، برای یک پاکت 10 کیلویی سم گرانول باید 18 هزار تومان بپردازم، کشاورزان اکنون نقدینگی در اختیار ندارند.
وی گفت: کارگران زن برای نشاء روزانه 15 هزار تومان دستمزد می‌گیرند، با این هزینه‌ها شالیکاری صرف ندارد.
این کشاورز نمونه کشوری در مورد راهکارهای صرفه‌جویی در مصرف آب در شالیزار، گفت: گرچه برکت خدا در مازندران فراوان است، اما اگر جلوی آب برخی رودهای جاری استان گرفته شود، تولید بیشتری نصیب کشور می‌شود.

(سه شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۸) ۲۲:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها