سه شنبه / ۶ مرداد ۱۳۸۸ / ۱۲:۲۹
سرویس : خواندنی های
کد خبر : ۱۲۳۰۰
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس خواندنی های
مدیرکل دفتر ترویج وزارت جهاد کشاورزی:

کاکتوس در تثبیت خاک و تغذیه دام‎ها نقش مفیدی دارد

مدیرکل دفتر ترویج و بهبود نظام‌های ترویجی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در کشورهای خشکی نظیر ایران، برای تغذیه دام از درخچه‌های تغذیه‎ای استفاده می‎کنند .

به گزارش ایسنا، نوروززاده در اولین جشنواره تخصصی ـ ترویجی خوراک دام و طیور خراسان رضوی که در محل تالار اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد برگزار شد، اظهار کرد: وسعت اراضی مرتعی کشور بالغ بر 86 میلیون هکتار است که اگر بتوانیم 10 درصد از این میزان را به درخچه‌های تغذیه‌ای تبدیل کنیم، می‎توانیم به جای 120 میلیون واحد دامی در حدود 300 میلیون واحد دامی را به صورت طبیعی نگهداری کنیم.

وی تصریح کرد: با آب‌های شور شمال و جنوب کشور می‌توانیم پس از 2 ماه غنی‌سازی جلبرگ تولید کنیم که این گیاه نیز می‎تواند در تغذیه دام و ماهی مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از گیاهان صحرایی نظیر کاکتوس‎ها علاوه بر اینکه در تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش خاک موثر است در تغذیه دام نیز مفید است.

مدیرکل دفتر ترویج و بهبود نظام‎های ترویجی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: 44 گیاه شوردوست در ایران وجود دارد که با آب شور آبیاری می‏شود که از این گیاهان نیز می‏توان در تغذیه دام استفاده کرد.

نوروززاده بیان کرد: ارزان بودن جیره مرغ باعث شده است که پرورش‏دهندگان ماهی در جیره غذایی آبزیان از این جیره استفاده کنند به‌طوری که در واقع در کشور به جای پرورش ماهی مرغ آبی پرورش می‎دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ترویج جیره غذایی مناسب به‌منظور کاهش اثرات گرمایی به صورت ماهانه و هفتگی برای فصل‎های مختلف ضروری است.

همچنین در این مراسم دکتر محسن مشکات ـ مدیرکل دفتر مبارزه با بیماری‎های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: امنیت غذایی به معنای تامین مواد غذایی کافی، دسترسی همگان به غذا و سلامت و ایمنی غذا است.

وی یادآور شد: برای تامین غذای هفت میلیارد نفر در دنیا به 106 میلیون تن پروتئین خالص نیاز است که بخشی از این از طریق پروتئین حیوانی و بخشی دیگر از طریق پروتئین گیاهی تامین می‎شود.

وی با بیان اینکه دو شیوه برای کنترل بهداشتی واحدهای دامپروری وجود دارد، ادامه داد: در شیوه متداول کنترل بهداشتی بازرسی اماکن تولید با بررسی و تطبیق TMP و GHP و آزمایش فرآورده‎های نهایی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در شیوه جدید کنترل‏های بهداشتی براساس اقدامات بازدارنده استوار است، خاطرنشان کرد: در این شیوه با نظارت بر اجرای GMP و GHP و سامانه HACCP این نظارت انجام می‎شود.

در ادامه این مراسم دکتر حسن فضایلی، کارشناس ارشد بخش تغذیه موسسه علوم دامی کشور گفت: از سال 1990 تا 2020 میلادی تولید گوشت و شیر روند افزایشی خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه مصرف خوراک دام در کشورهای در حال توسعه به شدت در حال افزایش است، ادامه داد: با افزایش تولیدات دامی نیاز به خوراک دام نیز افزایش می‎یابد.

وی کمبود خوراک پروتئینی دامی را از چالش‎های اساسی کشور دانست و بیان کرد: براساس آزمایش‎های انجام شده مصرف 700 گرم کنجاله به جیره غذایی دام باعث می‏شود که وزن دام از 200 گرم به 800 گرم افزایش یابد.

کارشناس ارشد بخش تغذیه موسسه علوم دامی کشور اظهار کرد: با مصرف مکمل‎های خوراکی در خوراک دام با جمعیت کنونی دام کشور تولید شیر و گوشت به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

فضایلی خاطرنشان کرد: برای تولید 16 میلیون تن شیر و 1.5 میلیون تن گوشت قرمز باید 49 درصد پروتئین به منابع پروتئینی خوراک دام کشور اضافه کرد.

(سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۸) ۱۲:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها