شنبه / ۲۷ تیر ۱۳۸۸ / ۱۲:۰۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۲۱۷۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کارشناس گیاهپزشکی:

برای مقابله با جاروک لیموترش پیشگیری مهمتر از درمان است

یک کارشناس گیاهپزشکی با تاکید براینکه برای مقابله با بیماری جاروک لیموترش پیشگیری مهمتر از درمان است، ادامه داد: برای درمان این بیماری هیچ راهی وجود ندارد و هنوز دنیا نتوانسته برای مقابله و درمان آن راهی پیدا کند و جاروی جادوگر به‌طور کامل درختان لیموترش را از بین می‌برد.

مهندس کامران کمال‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، تاکید کرد: تاکنون با وجود رایزنی‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی با فائو انجام داده هنوز نتوانسته‌اند برای این مساله (بیماری جاروک لیموترش)راهکاری پیدا کنند و این در حالی است که بیماری بسیاری از باغات لیموترش را آلوده کرده و از بین می‌برد.

کمال‌زاده تاکید کرد: برای جلوگیری از توسعه این بیماری باید درختان آلوده به بیماری جاروک لیموترش را سریعا از ریشه درآورده و محل درخت را با آب آهک ضد عفونی کرده و سپس درختان را آتش زده و درختان دیگری جای آنها بکارند چراکه راه دیگری برای درمان این بیماری وجود ندارد.

وی با اشاره به شناسایی شدن ناقال این بیماری تصریح کرد: متاسفانه با وجود این اقدام هنوز برای این بیماری راهکاری پیدا نشده و بهترین راهکار پیشگیری از طریق معدوم‌سازی است.

او اضافه کرد: در صورت معدون نشدن درختان آلوده درختان دیگر که از خانواده مرکبات هستند نیز به این بیماری مبتلا خواهند شد که البته در شهرستان رودان کارشناس‌ها و مسوولان به معدوم‌سازی درختان می‌پردازند.

وی یادآور شد: بروز بیماری جاروک لیموترش باعث شده درحال حاضر شهرستان رودان به عنوان قطب تولیدکننده لیموترش، درصد کمی تولید لیموترش داشته باشد.

(شنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۸) ۱۲:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها