دوشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۹
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۱۲۱۱۱۰
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای
صادق خلیلیان:

دولت برای هر ایرانی سالانه 3 میلیون تومان یارانه آرد و نان می دهد اما مردم از قیمت و کیفیت نان رضایت ندارند

ساماندهی زنجیره آرد و نان در سه دهه اخیر به منظور هدفمندی یارانه و افزایش کیفیت نان در قوانین مورد تاکید قرار داشت اما بجز دولت های دهم و سیزدهم؛ دولت دیگری برای ساماندهی آن اقدام نکرد. اولین بار در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، در سال 90، قیمت نان آزاد شد و یارانه آن مستقیم به مردم پرداخت گردید.

اقدام دولت دهم، یک گام بزرگ در ساماندهی یارانه آرد و نان با همراهی مردم و بدون هرگونه تنش بود. مصرف گندم متعادل شد، قاچاق آرد و ضایعات نان بشدت کاهش یافت و بخش خصوصی 40 درصد کل زنجیره خرید گندم و تامین آرد را برعهده گرفت که باعث کاهش هزینه دولت گردید. این طرح موفق در دولت روحانی کنار گذاشته شد.

 

دومین اقدام در ساماندهی آرد و نان؛ اردیبهشت ۱۴۰۱ با آزاد سازی قیمت آرد صنف و صنعت آغاز شد

 

شروع ناهماهنگ و افزایش شدید قیمت ماکارونی و سایر محصولات صنف و صنعت، سبب نارضایتی و اعتراضاتی شد. در گام بعد، با استقرار سامانه هوشمند و بر اساس میزان فروش نان؛ آرد با قیمت دولتی به نانوائی ها داده شد و برای گران نشدن نان، در حال حاضر دولت 40 درصد هزینه های پخت نان را نیز به نانوائیها پرداخت میکند.

 

طرح ساماندهی زنجیره گندم، آرد و نان؛ سیاست درستی که نیازمند تکمیل و نظارت بیشتر است

 

اجرای این طرح سبب شفافیت آمار و کاهش مصرف آرد شد اما نظارت دولت بر کیفیت و قیمت نان ضعیف است. در تکمیل طرح؛ لازم است دولت با حذف آرد دولتی، تفاوت قیمت آرد آزاد و دولتی را متناسب با میزان فروش نان، نقداً به نانوا پرداخت کند تا با حفظ قیمت نان، رانت موجود در آرد دولتی حذف شود.
 
 
 
 
 
(دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۰۷:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها