شنبه / ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۰
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۱۲۰۶۰۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
مهر
سرویس تغذیه و سلامتی

باورهای غلط در طب سنتی باید اصلاح شود

یک متخصص تغذیه، هم‌سویی طب ایرانی و طب نوین را با استانداردسازی مستندات علمی طب ایرانی امکان‌پذیر دانست.

مجید حاجی فرجی، در چهارمین نشست‌علمی بین رشته‌ای گروه حکمت، طب و تاریخ پزشکی ایران و اسلام فرهنگستان علوم پزشکی با عنوان «مدیریت پیشگیری و درمان بیماری‌ها با تدابیر تغذیه طب ایرانی مستند به شواهد علمی»، با اشاره به اینکه باورهای غلط در طب سنتی باید اصلاح شود، گفت: متأسفانه این باور غلط رایج شده که طب سنتی مبتنی بر هیچ مستندی نیست، اما بنده در سال ۱۹۹۸ روی چای ترش، مطالعه‌ای را با روش مبتنی بر شواهد انجام دادم که تا کنون تعداد ۹۰۰ ارجاع در سراسر جهان گرفته است و نظیر این مستندات اکنون با فعالیت مرکز مطالعات مبتنی بر شواهد دانشگاه شاهد روز به روز در حال افزایش است.
وی افزود: تغذیه در پیشگیری از بیماری‌ها نقش بسیار مهمی دارد و تنها در درمان مؤثر نیست، امروزه حتی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه (ICU) نیز نقش تغذیه در کاهش مدت بستری ثابت شده است.
این متخصص تغذیه ادامه داد: متأسفانه طب سنتی تاکنون به خوبی به مردم معرفی نشده و مبانی علمی مبتنی بر شواهد آن برای عموم مردم و پزشکان اطلاع‌رسانی نشده است و همایش حاضر با هدف تبادل اندیشه میان تغذیه نوین و طب سنتی می‌تواند نقش مهمی را در این تعامل دوسویه ایفا کند و مبنای آن هم، رسیدن به مشترکات مطالعات مبتنی بر شواهد علمی است.
حاجی فرجی به چند نمونه از مشترکات میان طب ایرانی و طب نوین اشاره کرد و عنوان داشت: در تغذیه نوین، ما تاکید ویژه‌ای بر تنوع غذایی داریم که همان تعادل در مواد غذایی است که معادلِ تعادل میان طبایع غذایی در طب سنتی است. همچنین در تغذیه نوین به تعادل حرارتی در تطابق غذا با اقلیم‌های غذایی توجه می‌شود که معادل خواص سرد و گرم در طب سنتی است و این نوع مشترکات بین علم تغذیه و طب‌سنتی متعدد است.
وی افزود: ما بعد از سال‌ها تلاش، توانستیم اهمیت نقش متخصصان تغذیه در کنار متخصصان بیهوشی را فضای خدمات بالینی در بیمارستان‌ها اثبات کنیم که تا چه میزان برنامه‌ریزی تغذیه‌ای صحیح می‌تواند بر درمان بیماری‌ها، حتی در مراقبت‌های ویژه مؤثر باشد.
حاجی فرجی تاکید کرد: باید در اطلاع‌رسانی و ارائه آگاهی‌های پایه و مبانی علمی طب سنتی به مردم بهتر عمل کنیم و این وظیفه فعالان و متخصصان حوزه طب سنتی است و ما تاکنون در جهت آگاهی دادن به مردم در پیشگیری، درمان، کنترل بر پایه گیاهان دارویی و تغذیه چندان موفق عمل نکرده‌ایم و باید اطلاعاتی که در اختیار مردم گذاشته می‌شود، مبتنی بر شواهد علمی باشد و در این صورت است که با علم نوین هم راستا خواهد شد.

(شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲) ۱۴:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها