یکشنبه / ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۹
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۱۲۰۲۰۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
بازار
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

کاهش ۲۵ درصدی فروش محصولات گوشتی در سایه کاهش قدرت خرید مردم| عید افزایش قیمت نخواهیم داشت

معروف خانی رئیس اتحادیه صنف توزیع کننده محصولات گوشتی با اشاره به کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی فروش گفت: با توجه به ثبات نسبی قیمت گوشت و مرغ امسال عید مانند سال قبل محصولات ما افزایش قیمت نخواهد داشت.

قیمت مرغ و گوشت طی ماه های اخیر روندی صعودی را طی کرده است که این محصولات به عنوان ماده اولیه برخی صنایع و صنف ها از جمله محصولات و فرآورده های گوشتی محسوب می شود. به این ترتیب هر گونه نوسانی در قیمت مرغ و گوشت قرمز تاثیر مستقیمی بر این بخش ها دارد.
محمدرضا معروف خانی رئیس اتحادیه صنف توزیع کننده محصولات گوشتی در خصوص شرایط فعلی حاکم بر بازار می گوید: با توجه به گرانی هایی که در یک سال اخیر شاهد بودیم تقاضای مردم تقریبا نسبت به خرید همه محصولات کمتر شده است. چون قدرت خرید پایین آمده با این وجود در حوزه صنایع غذایی از جمله محصولات ما شرایط به نحوی است که خریداران نمی توانند به طور کامل تقاضا را قطع کنند.
ثابت قیمت محصولات گوشتی به واسطه ثبات قیمت مرغ و گوشت قرمز
معروف خانی افزود: با این وجود فروش محصولات ما ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر شده است. البته چون قیمت محصولات به تبع نسبت به سال قبل بیشتر شده لذا میزان فروش مثل سال قبل است اما تعداد مردمی که مراجعه می کنند کمتر شده است.
وی همچنین با تاکید بر اینکه در سه ماه اخیر افزایش قیمت نداشتیم آن هم به این دلیل که در این مدت نوسان قیمت مرغ و گوشت قرمز کم بوده است، افزود: با این وجود در یک سال اخیر با افزایش قیمت مواد اولیه مصرفی همچون مرغ و گوشت محصولات ما نیز افزایش را تجربه کرده است.
معروف خانی خاطر نشان کرد: در واقع قیمت محصولات ما متاثر از دو نوع محصول است یکی مرغ و گوشت قرمز و دیگری ادویه ها، به خصوص اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد ادویه های مصرفی ما وارداتی است در نتیجه افزایش قیمت ارز در قیمت محصولات گوشتی بسیار تاثیر دارد.
مانند سال قبل افزایش قیمت نداریم
این مقام صنفی همچنین با بیان اینکه سال گذشته دو بار و هر بار به میزان ۱۵ درصد افزایش قیمت داشتیم افزود: محصولات ما اما امسال طی سه ماه اخیر افزایشی نداشته و برای بازار شب عید امسال مانند سال قبل افزایش قیمت نخواهیم داشت.
وی در پایان نیز در خصوص اصلی ترین نیازهای این صنعت نیز افزود: اصلی ترین نیاز این صنعت همانطور که گفته شد بحث ادویه های وارداتی است که افزایش قیمت در این بخش تولید کنندگان را غالبا با مشکل مواجه می کند.
پیش بینی ارزش ۱.۳ تریلیون دلاری بازار صنعت گوشت تا سال ۲۰۲۷
گفتنی است در حوزه تولید گوشت مرغ در سال ۲۰۲۳ کشورهای «ایالات متحده، برزیل، چین، اروپا، روسیه، مکزیک، تایلند، ترکیه، آرژانتین، کلمبیا و پرو» به ترتیب بیشترین تولید را رقم زده اند. از سوی دیگر در حوزه تولید گوشت قرمز نیز ایالات متحده و برزیل جزو پیشرو ها هستند به نحوی که طبق داده های آماری جهانی در سال ۲۰۲۳، برآورده شده که برزیل حدود ۱۰.۵۷ میلیون تن گوشت گاو و گوساله تولید کرد که این کشور را به دومین تولیدکننده بزرگ گوشت گاو در سراسر جهان تبدیل می‌کند. نکته جالب توجه اینکه داده های جهانی استاتیستا همچنین حاکی از این است که انتظار می رود تا سال ۲۰۲۷ ارزش بازار صنعت گوشت به بیش از ۱.۳ تریلیون دلار برسد. آن هم در شرایطی که در سال ۲۰۲۲ ایالات متحده بالاترین درآمد را از محصولات گوشتی، سویس و کالباس داشته است و در آمدی بالغ بر ۳۸ میلیارد دلار را در این بخش رقم زده است و از آن طرف آلمان نیز به عنوان دومین کشور در حوزه درآمد حاصل از محصولات گوشتی، سویس و کالباس نیز درآمدی بالغ بر ۳۳ میلیارد دلار را به ثبت رسانده و پس از آن نیز کشورهای فرنسه، روسیه و مکزیک در جایگاه های بعدی جای گرفته اند.

(یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲) ۱۴:۵۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها