چهارشنبه / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۱
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۱۲۰۱۰۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس اقتصاد

اقدامات موثر بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز/ نرخ دلار تا پایان سال افزایش نمی‌یابد

عضو اتاق بازرگانی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی طی یک سال گذشته برای کنترل بازار ارز تاکید کرد که تا پایان سال افزایشی برای نرخ ارز متصور نخواهیم بود.

حسین سلیمی - رئیس انجمن سرمایه‌گذاری‌ خارجی ایران و عضو اتاق بازرگانی - درباره کاهش قیمت دلار در هفته اخیر گفت: بانک مرکزی طی یک سال گذشته اقدامات مختلفی برای کنترل بازار ارز انجام داد که نمونه‌ای از این اقدامات شامل ایجاد مرکز مبادله ارز و طلای ایران، الزام به افتتاح حساب ارزی برای دریافت ارز با کارت ملی، کنترل نقدینگی و رساندن آن به ۲۵ درصد، افزایش ذخایر ارزی، آزادسازی منابع بلوکه شده و اجرای سیاست تثبیت می‌شود.
 
وی افزود: در هفته‌های گذشته با رونق گرفتن تنش و اختلافات سیاسی در منطقه خاورمیانه تعدادی از کشورها تصمیم گرفتند پای ایران را به این تنش‌ها باز کنند که خوشبختانه ایران به این مسئله ورود نکرد؛ اما با این وجود قیمت دلار به بهانه تنش‌های سیاسی و با جوسازی‌های رسانه‌ای عده‌ای ذینفع به صورت موقت افزایش یافت.
 
عضو اتاق بازرگانی با اشاره به این موضوع که با کاهش تنش‌های سیاسی شاهد کاهشی شدن نرخ دلار هستیم، گفت: درست است که تنش‌های سیاسی در افزایش نرخ ارز نقش داشتند؛ ولی نباید از اقدامات خوب بانک مرکزی برای کاهشی شدن  این نرخ غافل شویم.
 
وی افزود: از جمله اقدامات خوب بانک مرکزی برای نزولی کردن نرخ ارز، انتشار گواهی سپرده خاص با سود 30 درصد بود؛ چون به علت جذابیت و سود این گواهی، استقبال گسترده‌ای از آن صورت گرفت.
 
سلیمی تاکید کرد: با انتشار گواهی سپرده خاص عده‌ای برای به دست آوردن سود 30 درصدی پول‌های خود را به سمت این گواهی و به نوعی تولید آورند که این موضوع باعث کاهش گردش پول در بازار ارز و طلا ‌شد.
 
وی افزود: نرخ شکست این گواهی سپرده خاص ۱۲ درصد است؛ بنابراین به نوعی مردم ترجیح می‌دهند این پول را تا سررسید یک ساله نزد خود نگه دارند؛ در نتیجه با این اقدام نقدینگی در دست مردم جمع خواهد شد و بازدهی بانک‌ها نیز بالا می‌رود.
 
عضو اتاق بازرگانی در پایان بیان کرد: پول‌های در دست مردم به نوعی باعث ایجاد فشار به بازار ارز می‌شد که خوشبختانه این پول‌ها جذب گواهی سپرده خاص شدند؛ بنابراین نرخ دلار در بازار ارز دوباره کاهشی شد و تا پایان سال افزایشی برای نرخ ارز متصور نخواهیم بود.
(چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲) ۰۹:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها