چهارشنبه / ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۷:۱۸
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۱۱۹۹۴۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس تغذیه و سلامتی

تاثیر حذف ۸ ماده غذایی بر لاغری

هرچه بیشتر در مورد تغذیه بیاموزیم، بیشتر درمی‌‌‌یابیم که فرآیندهایی که برای خوشمزه کردن و ماندگاری غذا استفاده می‌‌‌کنیم، مواد غذایی را از حالت مغذی خارج می‌‌‌کند. اما این بدان معنا نیست که شما باید همه چیز را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

خوردن برخی از غذاهای بسیار فرآوری‌شده را می‌‌‌توان با رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، میوه‌‌‌ها، غلات کامل و پروتئین جبران کرد. با این حال، هنگامی‌‌‌که برخی غذاها بخش اصلی رژیم غذایی شما را تشکیل دهند یا وقتی از غذاهای کم‌روغن و فیبر بالاتر نیز بهره نمی‌‌‌برید، اغلب پیامدهای سلامتی منفی به دنبال خواهد داشت. وجود برخی از گزینه‌‌‌های فرآوری‌شده در رژیم غذایی شما اشکالی ندارد، اما برای سلامتی بهتر باید مصرف چند ماده غذایی را تعدیل کنید که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

 

ما به شما توصیه نمی‌‌‌کنیم که از این غذاها به طور کامل اجتناب کنید زیرا محدودیت غذایی می‌‌‌تواند باعث اختلال در خوردن شود. نکته اصلی در اینجا این است که خوردن غذاهای این فهرست اشکالی ندارد، تا زمانی که از غذاهای غنی از مواد مغذی نیز استفاده می‌‌‌کنید که ویتامین‌‌‌ها و مواد معدنی مورد نیاز شما را تامین می‌‌‌کنند. بسیاری از این غذاها حاوی غلات بسیار تصفیه‌شده، مقادیر زیادی چربی ترانس یا سایر چربی‌‌‌های فرآوری‌شده هستند که هضم کارآمد آنها برای بدن دشوار است. این منابع غذایی حقیقتا فاقد بسیاری از مواد مغذی کلیدی مانند فیبر رژیمی ‌‌‌هستند که سلامت روده را ارتقا می‌‌‌دهند.
 
نان سفید
نان سفید با نوعی آرد نان تهیه می‌‌‌شود که از گندم به دست می‌‌‌آید. این روش فرآوری، سبوس و جوانه را حذف می‌‌‌کند. گندم کامل معمولا تیره‌تر و متراکم‌‌‌تر خواهد بود، زیرا حاوی مواد مغذی بیشتر و فیبر بیشتری است. این دو مورد برای هضم شما عالی هستند و به بدن شما مواد مغذی مورد نیاز را می‌‌‌دهند. نان سفید طعم ملایم خوبی دارد، اما فقط از لایه آندوسپرم دانه گندم به‌‌‌دست آمده و ارزش غذایی کمتری دارد. به‌‌‌جای آن، نان غلات کامل را انتخاب کنید که سرشار از مواد مغذی ضروری است.
 
چیپس سیب زمینی
دلیل اصلی اینکه خوردن زیاد چیپس می‌‌‌تواند مضر باشد این است که منبع متعادلی از کالری را فراهم نمی‌‌‌کند. مقدار روغن و کربوهیدرات‌‌‌های ساده موجود در این ماده غذایی باعث کالری متراکم آن می‌‌‌شود و به همین ترتیب سرشار از مواد مغذی مفید مانند ویتامین‌‌‌ها نیستند. چیپس‌‌‌هایی که حاوی هیچ گونه مواد نگهدارنده نیستند، گزینه خوبی برای یک لذت گاه به گاه خوشمزه هستند، اما با خوردن فقط چیپس در یک وعده غذایی بدن شما نیاز به دریافت ویتامین، پروتئین و فیبر بیشتر پیدا می‌‌‌کند.
 
 
 
مرغ سرخ‌شده
مرغ یک پروتئین بدون چربی خوشمزه است، اما آرد سوخاری بر روی مرغ سرخ‌شده شامل مقادیر زیادی آرد سفید، روغن و نمک است. این سه ماده در حد اعتدال خوب هستند، اما انتخاب مرغ کبابی یا مرغ سرخ‌شده در هوا‌پز می‌‌‌تواند به شما در کاهش مواد ناسالم کمک کند، اگر در حال حاضر بیش از مقدار توصیه‌شده مرغ مصرف می‌‌‌کنید.
 
گوشت‌‌‌های فرآوری‌شده
به طور کلی، گوشت‌‌‌های فرآوری‌شده دارای مواد مغذی کمی‌‌‌ هستند که در صورت مصرف بیش از حد، با پیامدهای پزشکی منفی روبه‌رو خواهید شد. فرآوری گوشت گاهی شامل افزودن نیترات‌‌‌ها و نیتریت‌‌‌ها می‌‌‌شود که در صورت مصرف خارج از حد اعتدال با خطر بالاتر سرطان مرتبط است. همچنین، سدیم در گوشت فرآوری‌شده در سطوح نسبتا قابل توجهی ساخته می‌‌‌شود. در صورت امکان، گوشت تازه را بپزید و بخورید.
 
غلات قندی
مانند خوردن آب‌نبات، غلات قندی اغلب کربوهیدرات‌‌‌ها و قندهای ساده زیاد و محتوای پروتئین، فیبر و ویتامین کمتری دارند. به عنوان یک گزینه صبحانه، غلات قندی نیز می‌‌‌تواند منجر به افت قند خون شود که باعث می‌‌‌شود بلافاصله پس از خوردن غلات احساس گرسنگی کنید. انتخاب غلات دارای قند اندک که حاوی پروتئین و فیبر بیشتری هستند و همچنین شیر گیاهی یا لبنیات می‌‌‌تواند به شما کمک کند مدت طولانی‌تری احساس سیری و انرژی داشته باشید.

مارگارین
زمانی که چربی‌‌‌های اشباع موجود در کره به‌‌‌عنوان مضرات منفی برای سلامتی ما مطرح شد، مارگارین به کار گرفته شد. با این حال، ویژگی‌‌‌های مارگارین در کشورها متفاوت است. در برخی کشورها، آنها دارای چربی‌‌‌های ترانس مضر هستند که به راحتی توسط بدن هضم نمی‌‌‌شوند و در بسیاری از موارد دارای مقدار مشابهی از چربی اشباع‌شده فرآوری‌شده هستند. اگر واقعا می‌‌‌خواهید کره را از رژیم غذایی خود حذف کنید، برچسب آن را بخوانید یا روغن کمتر فرآوری‌شده مانند روغن زیتون را روی نان خود بمالید.
 
موادغذایی یخ‌زده
همه خوراکی‌‌‌های یخ‌زده یکسان ساخته نمی‌‌‌شوند. برای مثال سبزیجات منجمد‌شده و مرغ پخته‌شده، گاهی اوقات دارای مواد نگهدارنده کم هستند و اگر به غذای راحت نیاز دارید، مواردی عالی برای خوردن هستند. با این حال، در وعده‌‌‌های غذایی از قبل آماده‌شده خود بررسی کنید که چه نوع غذا و مواد دیگری در آنها وجود دارد، به خصوص اگر نگران مواد نگهدارنده یا رنگ در رژیم غذایی خود هستید.
 
محصولات پخته‌شده
کیک، دونات و سایر محصولات پخته‌شده می‌‌‌توانند خوشمزه باشند. اما آنها همچنین می‌‌‌توانند مملو از کربوهیدرات‌‌‌های ساده و چربی‌‌‌های اشباع‌شده باشند. به علاوه، فیبر، پروتئین یا ویتامین بسیار کمی‌‌‌ دارند. با این حال، اگر خودتان یک غذای از پیش پخته‌شده درست می‌‌‌کنید، تهیه خوراکی‌‌‌هایی که مواد مغذی بیشتری را به شما می‌‌‌دهند، آسان است. شما می‌‌‌توانید از مقداری آرد گندم کامل جایگزین‌شده یا چربی‌‌‌های غیراشباع استفاده کنید یا میوه‌‌‌ها یا کدو سبز رنده‌شده را برای افزایش محتوای ویتامین آنها اضافه کنید.
 
شایان ذکر است که اطلاعات موجود در این مقاله فقط برای اهداف آموزشی و اطلاعاتی است و توصیه بهداشتی یا پزشکی نیست. در مورد هر گونه سوالی که ممکن است در مورد یک وضعیت پزشکی یا اهداف سلامتی داشته باشید، همیشه با یک پزشک یا سایر ارائه‌‌‌دهندگان سلامت واجد شرایط مشورت کنید.
(چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲) ۰۷:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها