دوشنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۴
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۱۱۹۶۳۱
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

برنامه‌ریزی برای افزایش تازه خوری تون ماهیان

رئیس سازمان شیلات با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ درصد صید کل اقیانوس هند را ایرانی‌ها انجام می‌دهند و بیش از ۴۵ درصد از صید کشور تون ماهیان هستند، گفت: قصد داریم در فاز اول اقدامات خود، تازه خوری تون ماهیان را افزایش دهیم.

سید حسین حسینی در حاشیه همایش"  ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون  ماهیان" مهمترین صید ما از دریا را تون ماهیان دانست و گفت: بیش از ۴۵ درصد صید کشور تون ماهیان است.
 
وی ادامه داد: صیادان ما در اقیانوس هند با ۱۰۰۰ شناور رتبه اول در غرب اقیانوس هند و در کل اقیانوس هند رتبه دوم را دارند. بیش از ۱۰ درصد صید کل اقیانوس هند را ایرانی‌ها انجام می‌دهند.
 
رئیس سازمان شیلات کشور افزود: یکی از بحث های قدیمی در آبزی مصرفی، کنسرو است. این زنجیره ارزش می بایست تکمیل و به روز شود و بتوانیم علاوه بر کنسرو قابلیت های دیگر فرآوری را در دستور کار داشته باشیم. این اقدام هم به ارزان سازی و هم به فراوانی محصول و افزایش سهم سفره از آبزیان کمک خواهد کرد.
 
حسینی عنوان کرد: این موضوع دو متولی وزارت جهادکشاورزی و وزارت صمت دارد و برای پیشبرد اهداف نیاز است با بهره برداران و بخش خصوصی یک چند وجهی تعامل ایجاد شود.
 
وی با بیان اینکه در حوزه ایجاد زنجیره ارزش و به روزسانی زنجیره ارزش تکلیفی بر عهده داریم که در دولت سیزدهم ابلاغ شده است، گفت: برای دستیابی به این مهم لازم است از صید تا سفره را رصد کنیم و هرجایی که نیاز به تقویت و پشتیبانی دارد، احصا شود. تا علاوه بر به‌روز رسانی مصرف کنسرو، تازه خوری و ساشیمی نیز اتفاق بیفتد.
 
به گفته حسینی در استفاده از فناوری‌های نوین که برخی از کشورها از جمله ژاپن در آن پیشرو هستند با سازمان یونیدو وارد تعامل شدیم تا تکنولوژی های نوین از صید تا فراوری را انتقال دهیم.
 
وی در ادامه گفت: تکنولوژی های داخل برای عبور از صید گوش گیر به صید رشته قلاب و انتقال مناسب آبزی از دریا به خشکی با استفاده از کشتی پشتیبان برای اولین بار توسط متخصصان داخلی طراحی،   ساخته و سال گذشته به آب انداخته شد.
 
رئیس سازمان شیلات کشور در ادامه گفت:کیفی سازی ارائه محصول و تنوع گونه در بازار کمک می کند که با راه‌اندازی زنجیره، محصول سالم و  قیمت  مناسب در همه نقاط کشور داشته باشیم.
 
حسینی با اشاره به اینکه ۲۸۲ هزار تن میزان تولید ماهی تون در کشور است، گفت: بیشترین میزان مصرف این ماهی در قالب کنسرو است و قصد داریم در فاز اول اقدامات خود ۱۰ درصد از این محصول را به صورت تازه وارد سفره مردم کنیم تا در نهایت بتوانیم تا این عدد را به ۵۰ درصد برسانیم. زیرا ۹۶ هزار تن از این ماهیان  گیدر بوده و ظرفیت تازه خوری را دارد.
 
معاون وزیر جهادکشاورزی در پاسخ به اینکه برای متعادل سازی قیمت‌ها چه اقداماتی انجام خواهید داد، گفت: برای ارزان سازی در فراهمی و واردات کمک می‌کنیم که بتوانیم قیمت‌ها را متعادل کنیم. ولی  یک موضوعی که وجود  دارد این است که باید به قدرت خرید مردم کمک کنیم. با همکاری خوبی که با وزارت صمت و وزارت جهاد و سازمان حمایت وجود دارد امیدواریم با تنظیم بازار بتوانیم قیمت متعادلی برای محصولات شیلاتی داشته باشیم.
 
 حسینی همچنین عنوان کرد: به خاطر عملیاتی کردن منویات مقام عالی وزارت، کیو ار کدی که تنظیم و در سایت سازمان شیلات گذاشته شد. همچنین راهنمایی سرمایه گذاری در استان‌های مختلف در پروژه مینی، متال و مگا و مشوق هایی که برای این موضوع در نظر گرفته شده و در بخش شفاف سازی در نوع سرمایه‌گذاری و همچنین آموزش نیز در خدمت همه در کمیته ملی سرمایه گذاری هستیم.
(دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲) ۱۳:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها