پنج شنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۲
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۱۱۹۵۱۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

امکان استفاده بیشتر از تون‌ماهیان در مصارف غیرکنسروی

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات گفت: بخشی از محصول تون‌ ماهیان روانه کارخانجات کنسرو تن می‌شود اما این محصول ظرفیت دارد که با فرآوری مناسب و ارتقاء ارزش افزوده برای مصرف تازه‌خوری و صادرات نیز استفاده شود.

رضا عباسپور نادری در نشست خبری همایش"ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان" با بیان اینکه میزان صید سال گذشته از دریای عمان و خلیج فارس۷۵۱ هزار تن بوده‌ است،  گفت: از این میزان صید ۳۴۵ هزار تن به انواع ماهیان سطح‌زی درشت اختصاص پیدا می‌کند.
وی با اشاره به اینکه حدود ۲۹۰ هزار تن از حجم صید ماهی در کشور مربوط به خانواده تون ماهیان و شبه تون ماهیان می‌شود، اظهار کرد:  اقتصاد و معیشت بخش زیادی از مردم محلی و ساحل‌نشینان در سواحل جنوبی کشور به صید تون ماهیان وابسته است، افزود: وضعیت ایران در بهره‌برداری از تون ماهیان در دریای عمان و صیدگاه اقیانوس هند در وضعیت مناسبی بوده و این فرصتی را برای ما ایجاد کرده است. این فرصت برای ما به طوری رقم خورده که ۱۰۰۰ فروند از شناورهای صیادی امکان حضور در صیدگاه ‌های غرب اقیانوس هند را دارند.
مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ادامه داد: میزان صید کشور در تون ماهیان در جایگاه بالایی است و همچنین جایگاه اول در صیدگاه این ماهی در غرب اقیانوس هند و جایگاه دوم را در کل اقیانوس هند در این بخش داریم.
وی تصریح کرد: از حیث روش‌های صید در این حوزه نیز رویکردهای مناسبی داریم که منجر به ارزش افزوده و حفظ کیفیت بیشتر ماهیان می‌شود.
به گفته این مقام مسئول در وزارت جهاد بیشترین گونه صید شده در تون ماهیان از گونه‌های گیدر و هوور است.
مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات با بیان اینکه بخش زیادی از این آبزیان به دلیل شرایط کیفی امکان صادرات دارند، گفت: می‌توان با فرآوری مناسب از این محصولات در مسیر صادرات و ارزآوری برای کشور استفاده کرد. همچنین به دنبال این هستیم که ارزش افزوده بیشتری در این بخش ایجاد کنیم تا مسیر مصرف تون ماهیان متفاوت از کنسرو  هم باشد.
نادری با بیان این‌که ظرفیت‌های خوبی در کارخانجات کنسرو داریم، گفت: بخشی از محصول تون‌ ماهیان روانه کارخانجات کنسرو تن می‌شود اما این محصول ظرفیت دارد که با فرآوری مناسب و ارتقاء ارزش افزوده برای مصرف تازه‌خوری و صادرات نیز استفاده شود.
مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات همچنین به همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون ماهیان اشاره کرد و گفت: در این همایش قصد داریم که ضمن توجه به رویکردهای اساسی ماهیگیری مسئولانه که بهره‌وری پایدار و بلندمدت را با حفظ منافع بهره‌بردار در نظر می‌گیرد فرصت‌های ارزش افزوده و ارتقاء بهره‌وری از این محصول را مورد توجه قرار دهیم. همچنین موانع و مشکلات را با کمک مسئولان مرتفع کنیم.
در این همایش از مسئولان مربوطه، سفرای کشورهای خارجی، دبیر کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند دعوت به عمل آمده است. این همایش به مدت یک روز در تاریخ دوم بهمن ماه سال جاری برگزار می‌شود.
نادری در ادامه به روش‌های صید اشاره کرد و گفت: بیشتر صید ما با روش صید گوش گیر انجام می‌شود این روش به دلیل ملاحظات فنی ممکن است شرایط مناسبی را برای آبزیان ایجاد نکند. به دنبال این هستیم که از روش‌های دیگری مانند رشته قلاب طویل، قلاب چوبی و دستی و قلاب کششی برای حفظ کیفیت تون ماهیان استفاده شود.  همچنین به دنبال این هستیم که شرایط مناسب‌تری را برای حمل و نقل آبزیان فراهم کنیم که در این جهت نیازمند همکاری بهره‌برداران یعنی صیادان نیز هستیم.
وی همچنین به قیمت تون ماهیان نیز اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم از ظرفیت صید تون ماهیان استفاده مناسبی داشته باشیم و همچنین تون ماهیان را در مقایسه با سایر آبزیان با شرایط قیمتی مناسب‌تری عرضه کنیم نگرانی در خصوص بالابودن قیمت این ماهی به صورت تازه وجود نخواهد داشت.

(پنج شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲) ۱۲:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها