یکشنبه / ۷ تیر ۱۳۸۸ / ۱۱:۳۵
سرویس : خواندنی های
کد خبر : ۱۱۹۱۵
گزارشگر : ۱۰۱۸
سرویس خواندنی های
معاون وزیر جهاد کشاورزی خبرداد:

احداث باغ میوه دیم کاکتوس در مناطق گرم و خشک

معاون امور تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی از احداث باغهای کاکتوس‌ بدون خار و میوه‌دار به منظور بررسی سازگاری و با هدف تولید علوفه دام در مناطق گرم و خشک کشور در منطقه مرزی قصر شیرین خبرداد.

محمدرضا جهانسوز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان لزوم تامین نیاز علوفه جدید به موازات گسترش صنعت دامپروری گفت: طرح کاشت کاکتوس دیم بدون خار در مناطق گرم مانند قصر شیرین دنبال می‌شود.
وی گفت: باتوجه به شرایط اقلیمی و محدودیت منابع آب در برخی مناطق و مراتع کشور، کاکتوس‌های بدون خار می‌توانند علوفه مناسبی در این مناطق تولید کنند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: شش گونه کاکتوس بدون خار علوفه‌ای و میوه‌ای در سال جاری در استان‌های ایلام، خوزستان و بوشهر در شرایط قرنطینه‌ای به صورت آزمایشی کشت شده است که پس از اطمینان از سازگاری کاکتوسها در مناطق گرم و خشک کشور، کشت بافت به منظور تکثیر آنها پس از اخذ مجوز از سازمان حفظ نباتات آغاز خواهد شد.
جهانسوز گفت: ژرم پلاسم این نوع کاکتوسها از کشور تونس وارد ایران شده و زیرنظر کارشناس تونسی مؤسسه ایکاردا به صورت آزمایشی کشت شده است.
وی گفت: دو سال گذشته نیز یک گونه کاکتوس علوفه‌ای بدون خار در سطح یک هزار متر مربع و تحت چند رژیم بدون آبیاری هفته‌ای یک بار، دو هفته یک بار آبیاری در منطقه قصر شیرین و بوشهر کشت آزمایشی شد و تحقیقات نشان داد، استعداد کشت این نوع کاکتوسها در مناطق غرب کشور وجود دارد.
معاون تولیدات گیاهی گفت: طبق برنامه ریزی‌ انجام شده در چند سال آینده تا 400 هکتار از زمین‌های کشاورزی در استان‌های کرمانشاه، بوشهر، ایلام، خوزستان و سایر مناطق مستعد کشور به منظور تأمین خوراک دام، زیرکشت کاکتوس علوفه‌ای و میوه‌ای خواهد رفت.
وی افزود: در صورتی که میزان بارندگی 200 تا 600 میلیون متر باشد، این نوع کاکتوسها 20 تا 100 تن در هکتار علوفه تر، تولید می‌کنند. کاکتوس های بدون خار از جمله دارای 85 درصد آب، 1.5 تا 2 درصد پروتئین، حدود 1.5 درصد چربی و 8.6 درصد فیبر هستند.
جهانسوز تصریح کرد: کاکتوس‌های بدون خار با بیش از 4 میلیون هکتار سطح زیرکشت از جمله مهمترین منابع مورد استفاده خوراک دام و انسان در مناطق گرم و خشک دنیاست و مکزیک با 3 میلیون هکتار، تونس 650 هزار هکتار و ایتالیا و آفریقای جنوبی به ترتیب 70 و 30 هزار هکتار بالاترین سطح زیرکشت این گیاه را دارند.

(یکشنبه ۷ تیر ۱۳۸۸) ۱۱:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها