پنج شنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۳
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۱۱۸۸۳۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

سالانه ۳ میلیون تن برنج در داخل مصرف می‌شود

نایب رئیس انجمن برنج گفت: بنابر آمار سالانه ۳ میلیون تن برنج در داخل مصرف می‌شود که حداکثر ۸۰۰ هزار تن از این میزان باید از طریق واردات تامین شود.

احمد اشراقی گفت: امسال تولید برنج همانند سال قبل ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن تا ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن است.
او افزود: با احتساب سرانه مصرف ۳۶ کیلو سالانه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن تا ۳ میلیون تن برنج مورد نیاز است که ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تن کسری نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود.
اشراقی ادامه داد: بنابر آمار از ابتدای سال حدود ۸۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شده است که براین اساس کمبودی در عرضه بازار نداریم. اما واردکنندگان به بهانه های مختلف در صدد واردات برنج هستند.
نایب رئیس انجمن برنج نرخ خرید هرکیلو برنج طارم کیفی از کشاورزان را ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان و ارقام‌پرمحصول ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان اعلام کرد.
او خرید توافقی برنج را راهکار رونق بازار اعلام کرد و افزود: با توجه به رکود بازار و ماندن محصول روی دست کشاورزان نیاز است که خرید توافقی صورت بگیرد.
اشراقی با بیان اینکه امکان خودکفایی برنج در داخل وجود دارد، گفت: با توجه به کمبود منابع آب، امکان رسیدن به خودکفایی با توسعه سطح زیرکشت ارقام پرمحصول وجود دارد. بنابر آمار در سال های قبل ۵۰ درصد سطح زیرکشت مازندران ارقام پرمحصول تشکیل می داد که اکنون به ۲۰ تا ۳۰ درصد رسیده است که برای تحقق خودکفایی این سطح باید افزایش یابد.

(پنج شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲) ۱۲:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها