دوشنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۵
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۱۱۸۷۷۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

چرا قیمت کنسرو تن ماهی بالاست؟

رئیس گروه توسعه بازار تجارت آبزیان سازمان شیلات ایران تاکید کرد نزدیک به ۴۰ درصد قیمت نهایی شیلات خاصه در حوزه کنسرو بر اساس سود توزیع و حوزه عمده و خرده فروشی اضافه می‌شود.

ستار صحیحی با اشاره به این که ماهی که در بازار به دست مصرف کننده می‌رسد، از ۴ مرحله می‌گذرد و سود عمده فروشی و خرده فروشی و ارزش افزوده و صید درصدهایی را اضافه می‌کند و برخی محصولات نیز نظیر کنسرو سود را تا ۴۰ درصد بالاتر می‌برد که قابل توجه بوده و نمی‌توان از آن صرف نظر کرد.
 
وی افزود: حوزه پخش نیز هزینه‌ای را سر بار کرده و عمده و خرده فروش سودهایی را توقع دارند که البته منطقی است و در برخی کالاها ۳۰ تا ۴۰ درصد موجب افزایش قیمت می‌شود.
 
صحیحی با بیان این که برخی مجموعه‌های ماهی شروع به تشکیل زنجیره‌های ارزش و عرضه کرده‌اند و تلاش دارند دست واسطه‌های اضافه را کوتاه نمایند، گفت: در برخی محصولات تاثیر این کوتاه شدن را می‌بینیم؛ البته تفاوت قیمت در حوزه آبزیان به دلیل نبود حمایت‌های دولتی است خاصه در حوزه تولید و توزیع که کارگزاری می‌شود.
 
*واسطه‌ها چگونه بر قیمت ماهی تاثیر می‌گذارند؟
 
در ادامه عبودی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های حوزه صید ماهی و زنجیره ارزش افزوده در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با اشاره به این که برخی همکاران به صورت جزیره‌ای و مستقل فعال هستند و هزینه‌هایی را به تولید و توزیع اضافه می‌کنند، گفت: در هفته گذشته شاهد رونمایی از سند امنیت ملی غذایی بودیم که به نظر می‌رسد ۴ رکن را داراست.
 
یکی از آن‌ها تولید غذا و دیگری سلامت و دسترسی آسان به غذا و نیز پایداری تولید است که اگر این ۴ رکن را در کلیه زنجیره‌ها جا بیاندازیم، خدمتی بزرگ به مردم ارائه کردیم.
 
وی افزود: زنجیره‌های ارزش افزوده یکی از وظایف اصلی‌شان کنترل عوامل تاثیر گذار در بازار است و در این بین واسطه‌ها نقش مهم و بیشتر را ایفا می‌کنند.
 
عبودی لزوم عرضه مداوم محصولات را یادآوری کرد که در نبود آن نوسان قیمت و از دست رفتن بازار را خواهیم داشت و در این بین واسطه‌ها نقشی اصلی دارند و به ۴ دسته تقسیم می‌شوند که یکی تامین کننده خوراک کارخانجات تولید آبزیان است و حمایت دولتی از بخش شیلات و یارانه صورت نمی‌گیرد.
 
این تولیدکننده حوزه شیلات با بیان اینکه کارخانجات به ناچار مواد مورد نیاز خود را از بازار آزاد و سیاه تهیه می‌کنند، گفت: واسطه‌های دیگر خوراک را به پرورش دهندگان می‌دهند و لذا تولید منطقی و با ظرفیت شکل می‌گیرد که درصدی از قیمت ماهی را نیز اضافه می‌کند.
(دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲) ۰۹:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها