سه شنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۱۱۸۴۷۹
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

قیمت دام زنده رو به افزایش است

صدر دادرس در رادیو گفت وگو اظهار کرد: طبق روال، قیمت دام زنده در نیمه دوم سال افزایش پیدا می‌کند به دلیل اینکه فصل تولید رو به پایان است.

صدر دادرس مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور درباره قیمت جدید دام زنده و گوشت گوسفند اظهار کرد: طبق روال، قیمت دام زنده در نیمه دوم سال افزایش پیدا می‌کند به دلیل اینکه فصل تولید رو به پایان است.
 
وی افزود: امسال در ادامه‌ی مشکلات بخش تولید که روز به روز هم بیشتر می‌شود ما با یک مشکل حاد دیگر یعنی کاهش جمعیت دامی کشور نیز روبرو هستیم. متأسفانه از تعداد بره‌ها و گوساله‌های لاغر که باید در این فصل به بازار عرضه می‌شدند به شدت کم شده و در نتیجه قیمت آن‌ها هم رو به بالا رفته است.
 
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور با تأکید بر اینکه واردات هیچ کمکی به کاهش قیمت و تعدیل قیمت‌ها نخواهد کرد گفت: واردات تنها در شرایطی می‌تواند کمک کننده باشد که افزایش قیمت در بازار ناشی از سودجویی و گرانفروشی باشد اما ما الان کمتر با این مسئله روبرو هستیم.
 
صدر دادرس ادامه داد: مشکل اصلی ما بحث تولید است و لذا واردات نه تنها هیچ کمکی به حل مشکل نخواهد کرد بلکه بر مشکلات را حادتر هم خواهد کرد کمااینکه شاخص قیمت تولیدکننده و مصرف کننده و آمار کشتارگاه‌ها نیز حاکی از این است که با افزایش واردات در نیمه دوم سال نسبت به نیمه اول، مشکلات ما افزایش پیدا کرده است.
 
وی با بیان اینکه تمرکز بیش از حد روی واردات ضربه‌های متعددی به اقتصاد کشور وارد می‌کند گفت: آقایان چند هفته قبل مدعی بودند که عرضه گوشت حدود ۶۰ درصد کاهش یافته که این اولین تأثیر واردات است اما تأثیر دیگر آن مربوط به اشتغال در بخش‌های مختلف صنعت دامپروری است که به دامدار و پروار بند و کشتارگاه‌ها و کارخانجات خوراک دام ضربه اقتصادی می‌زند.
 
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور معتقد است که واردات نمی‌تواند دائمی باشد چون هیچ کمکی به بهبود شرایط نکرده و ادامه این روند فقط وضعیت را بدتر خواهد کرد و تنها راهکار، تقویت توان اقتصادی مصرف کننده و رونق دادن تولید گوشت است.
 
وی یادآور شد: ما طی شش ماهه اول امسال، ۳۲ هزار تن گوشت وارد کردیم و ۱۶۰ میلیون دلار هزینه کردیم و نتیجه‌ای هم که باید نگرفتیم.
 
صدر دادرس با بیان اینکه تولید دام سنگین وابسته به فصل نیست گفت: در حال حاضر بخش دام سنگین می‌تواند جوابگوی مصرف مردم باشد تا فصل بهار که تولید دام سبک افزایش پیدا کند و مشکل کمبود برطرف شود.
 
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور اظهار کرد: ما در تولید گوشت در مرز خودکفایی بودیم و برای برگشت به آن شرایط، نیازمند برنامه ریزی درست و حذف رویکرد بخشی نگری هستیم.
 
در ادامه برنامه، دکتر علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: شرکت امور پشتیبانی دام و وزارت جهاد کشاورزی تمهیداتی اندیشیدند تا مقدار زیادی گوشت وارداتی وارد چرخه بازار شود و بازار با تنش و چالش روبرو نشود.
 
وی با اشاره به اینکه هم اکنون بازار دام یک بازار مسکوت و بسته‌ای است و مردم توان خرید ندارند افزود: قیمت دام باید به نحوی تعیین شود که مردم قدرت خرید داشته باشند و یک مقدار از تنش بازار کاهش پیدا کند.
(سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲) ۱۵:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها