شنبه / ۲۰ آبان ۱۴۰۲ / ۰۷:۵۶
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۱۱۷۷۶۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
دنیای اقتصاد
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

پتانسیل خودکفایی برنج در سه استان شمالی

بنابر آمار سالانه ۳ میلیون تن برنج با احتساب سرانه مصرف ۳۴ تا ۳۵ کیلو به ازای هر نفر در کشور مصرف می‌شود که ۲ تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتن از منابع داخلی و بقيه به وسیله واردات تامین می‌شود که با توسعه مکانیزاسیون، کشت قراردادی، پرداخت تسهیلات دستگاه خرید نشا، اجرای زهکشی و لایروبی کانال‌ها در اراضی شمال می‌توان تولید را به حدی رساند که از واردات بی‌نیاز شد.

در این راستا قاسم پیشه‌ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی با بیان اینکه پتانسیل خودکفایی برنج در استان‌های شمالی وجود دارد، گفت: با توجه به ظرفیت خودکفایی برنج در سه استان شمالی، الزاماتی همچون اجرای طرح جامع آب، احداث آب‌بندها و لایروبی کانال‌ها باید فراهم شود تا بتوانیم از آب‌های موجود مدیریت داشته باشیم‌‌‌. با توجه به میزان تولید برنج داخل، حداکثر نیاز واردات ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزارتن است که با تامین و واردات دستگاه‌های نشاکاری، کمباین مخصوص برنج، تامین نهاده‌های اصلاح شده و سرمایه در گردش ۴ درصد این امر دست یافتنی است.
پیشه‌ور ادامه داد: اگر کشاورز به سود متعارف ۱۰‌درصد در بخش کشاورزی نرسد، اقدام به تغییر کاربری و تبدیل به ویلا و ساخت‌وساز می‌کند، از این‌رو دولت باید حمایت ویژه‌ای از کشاورزان داشته باشد. او سرانه مصرف برنج به ازای هر نفر را ۳۴ تا ۳۵ کیلو اعلام کرد و گفت: براساس آمار سالانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزارتن تا ۳ میلیون تن برنج در کشور مورد نیاز است که ۲ تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن از این میزان در داخل تامین می‌شود و بقیه نیاز کشور با اصلاح ارقام به سهولت امکان‌پذیر است. پیشه‌ور گفت: با تامین نهاده‌های کشاورزی از جمله ریزمغذی‌ها، کود و... امکان رسیدن به خودکفایی وجود دارد، درصورتی که عدم‌استفاده از کود منجر به کاهش ۳۰ درصدی تولید می‌شود که در صورت استفاده کود و ریزمغذی‌ها در اراضی شالیزاری به سهولت می‌توان کسری نیاز کشور را در داخل تامین کرد.
با احداث کانال‌های بتنی، زهکشی اراضی شمال و لایروبی آبراهه‌ها تحت عنوان مدیریت طرح جامع آب به سهولت می‌توان از رودخانه و سرچشمه‌ها آب بهره‌برداری کرد. هاشمی عضو شورای هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی گفت: خودکفایی برنج با اصلاح ارقام و قانون، خرید تضمینی و پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان و عدم‌صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه برای واردات از جمله راهکارهای تحقق این امر محسوب می‌شود. با اعمال حمایت‌های لازم از کشاورزان، امکان افزایش تولید ارقام پرمحصول وجود دارد که در این راستا مصرف‌کنندگان بر پایه سلیقه و توان خرید اقدام به خرید می‌کنند.
او با بیان اینکه نیازی به واردات ماهانه ۱۰۰ تا ۱۲۰هزارتن برنج خارجی نداریم، گفت: با احتساب ماهانه ۱۲۰هزارتن رقمی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن برنج در سال باید وارد شود، در حالی که این میزان مازاد بر کسری نیاز کشور است. هاشمی با اشاره به دیگر راهکارهای رسیدن به خودکفایی برنج گفت: با اجرای کشاورزی قراردادی مبتنی بر تعهدات به موقع و خرید تضمینی ارقام پرمحصول خودکفایی قابل وصول است. ناگفته نماند که کیفیت ارقام درجه ۲ و ۳ برنج ایرانی به مراتب از ارقام وارداتی بالاتر است.

(شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲) ۰۷:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها