دوشنبه / ۸ آبان ۱۴۰۲ / ۱۶:۵۳
سرویس : نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...
کد خبر : ۱۱۷۴۰۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...

راه‌اندازی دبیرخانه جشنواره ملی نان در کرمان تصویب شد

اکثریت اعضای شورای اسلامی کرمان به پیشنهاد شهرداری برای راه اندازی دبیرخانه دایمی جشنواره ملی نان در این شهر رای مثبت دادند تا این رویداد در سطح ملی به مناسبت های دیار کریمان افزوده شود.

از جمله مسائل مطرح در یکصدو هفدهمین نشست علنی شورای شهر کرمان طی روز دوشنبه هشتم آبان، بررسی پیشنهاد شهرداری کرمان برای راه‌اندازی دبیرخانه دائمی جشنواره نان در کرمان بود.
این پیشنهاد شهرداری در حالی هشتم آبان در صحن علنی شورای کرمان مطرح شد که ماه گذشته این شهر میزبان برگزاری نخستین جشن ملی نان بود تا شهروندان، به‌ویژه نسل جوان با این نعمت خدادادی به ویژه نان های سنتی و محلی استان کرمان و سایر استان های کشور که از ارزش و کیفیت بسیار بالاتری نسبت به نان های صنعتی و برخی نان های موجود برخوردارند، آشنا شوند.
باوجود آنکه برخی اعضای شورای اسلامی شهر نسبت به راه اندازی این دبیرخانه مخالف بودند یا آن را چندان مفید یا اثربخش در ضرورت کیفیت نان نمی دانستند، اما اکثریت اعضا به راه اندازی دبیرخانه دایمی این جشنواری ملی چراغ سبز نشان دادند تا در رهگذر برگزاری هرساله این رویداد، کیفیت بخشی به نان، معرفی هرچه بیشتر نان های سنتی و محلی و نیز ایجاد ساختارهای حمایتی از دست اندرکاران این نان ها به ویژه زنان نیز بهتر از گذشته فراهم آید.
جزییات نظرات
طبیعی است که اعضای شورا پیرامون پیشنهاد شهرداری برای راه اندازی دبیرخانه دائمی جشنواره نان در کرمان نظراتی مختلفی اعم از موافق یا مخالف داشتند، موافقان بر این عقیده بودند که برگزاری این رویدادها بر هویت سازی و معرفی کرمان در سطح ملی کمک می‌کند، مخالفان هم به هزینه‌های جشن ملی نان در مهرماه استناد داشتند و راه اندازی دائمی این دبیرخانه را جز هزینه برای مردم و شهر کرمان بی‌فایده می‌دانستند.
رییس شورای شهر کرمان که خود از مخالفان راه‌اندازی این دبیرخانه در کرمان بود گفت: باید ببینیم دستاورد دبیرخانه جشنواره ملی نان برای کرمان چه خواهد بود که ما در این زمینه هزینه کنیم.
علیرضا نادری بیان کرد: جشنواره‌ نان که چندی قبل برگزار شد هزینه تقریبا بالایی هم داشت، حدود یک و نیم میلیارد (تومان) هزینه آن شده بود، در حالی که شنیدم برخی‌ها گفته بودند در حد ۵۰۰میلیون تومان(پنج هزار میلیارد ریال) هزینه داشته است.
وی بیان کرد: دستاورد جشنواره نان برای کرمان چه بود؟ جز اینکه تفریحی برای مردم کرمان بود و در این زمینه نمی‌توانیم بی‌انصاف باشیم.
رییس شورای شهر کرمان گفت: آیا این جشنواره کیفیت نان را تغییر داد؟ خیر. کیفیت نان را اگر بخواهیم تغییر دهیم که جزو ضروریات زندگی ما نیز هست تنها با آموزش، شدنی است.
وی تصریح کرد: این هزینه‌هایی که می خواهیم صرف برگزاری جشنواره کنیم اگر صرف آموزش شود، کیفیت نان ارتقا پیدا خواهد کرد؛ باید پول ها را جایی خرج کنیم که عایدی داشته باشد و گرنه صرفا اینکه افتخار کنیم دبیرخانه در کرمان است، برای مردم کرمان آب و نان نمی‌شود.
اما محمد بابایی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر کرمان نیز در پاسخ به رییس شورا گفت: به نظرم باید عایدی را تعریف کنیم، عایدی مراسم سالگرد سردار سلیمانی برای مردم چیست؟؛ عایدی شهر دوستدار کودک برای کرمان چیست که برای آن هزینه می‌کنیم و کسی هم چیزی نمی‌گوید.
وی افزود: یا عایدی صنایع دستی شدن کرمان که اینقدر رایزنی و از وزیر و معاون وزیر برای کرمان دعوت شد چیست؟؛ اینها همه در راستای هویت‌سازی برای مردم است، ما برای هویت سازی باید کار کنیم، البته جاهای دیگر هم باید کار انجام دهیم.
نایب رییس شورای شهر کرمان نیز گفت: اگر بنا باشد این دبیرخانه فعالیت مربوط به سازمان غله و دیگر سازمان ها را به عهده بگیرد ما ۱۰۰ درصد مخالف هستیم چون به ما ربطی ندارد، بعضا با ورود ما در این سیستم، دیگران خودشان را کنار می کشند.
محمدرضا کُمساری تصریح کرد: اگر بناست دبیرخانه دایمی نان صرفا در حوزه فرهنگی، یعنی در خصوص استفاده از نان سالم، تهیه نان سالم در طول سال برنامه‌های فرهنگ استفاده از نان سالم را داشته باشد من موافقم.
دبیرخانه ای برای هویت‌سازی
اما در پاسخ به این مباحث شهردار کرمان تاکید کرد: هدف از این دبیرخانه کار بین‌بخشی نیست، اکنون در شهرهای مختلف دنیا جشنواره غذا مطرح می شود که متولیان شهرداری‌ها هستند.
سعید شعرباف ادامه داد: برگزاری جشنواره دائمی نان، هم هویت و هم فضای فرهنگ سازی ایجاد می‌کند و اگر در کنارش مکانسیم‌های دیگر را نیز فعال کنیم به کیفیت نان نیز کمک می‌شود.
وی تصریح کرد: افزایش کیفیت نان متولی دیگری دارد که مسئول آن لزوما شهرداری نیست، اما این که فضای جمعی ایجاد شود و یک عده بیایند و در باره حوزه نان که یکی از عناصر هویت است مراسمی داشته باشند، هدف ماست که البته ما نیز باید سازوکارهای این گونه برنامه ها را دُرست بچینیم.
در نهایت هفت عضو شورا با پیشنهاد شهرداری برای راه‌اندازی دبیرخانه جشنواره نان موافقت کردند و این موضوع در صحن علنی شورا تصویب شد.

(دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲) ۱۶:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها