شنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۷۰۸۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سهم ایران از بازار جهانی فلفل دلمه ای چقدر است؟| کاهش ۵۰درصدی ارزش صادرات فلفل دلمه کشور در سال ۲۰۲۲

در حالیکه ارزش فروش جهانی فلفل دلمه ای در ۲۰۲۲ بالغ بر ۶میلیارد دلار بوده، طبق آمار فائو ایران با رقم زدن صادراتی به ارزش ۳۰ میلیون دلار که نسبت به سال قبلتر ۵۰ درصد کاهش داشته رتبه ۱۹ صادرات را دارد.

در حالی که تولیدات گلخانه ای کشور غالبا با هدف صادرات در جریان است و حتی به دلیل بحران کمبود آب، سعی شده است بخشی از تولیدات محصولات کشاورزی در فضای باز به محیط های گلخانه ای منتقل شود، اما باز هم صادر کنندگان محصولات گلخانه ای در این مسیر با چالش هایی مواجه هستند. به طوری که پیش از این شاهد برگشت خوردن برخی از محصولات گلخانه ای از دیگر کشورها به دلیل سم باقی مانده در محصولات بودیم و این امر تولیدات این بخش را تا حدودی تحت تاثیر قرار دارد. با این وجود تولیدات بخش گلخانه ای در صورتی که بحث الگوی کشت رعایت شود و میزان تولید کلی، میزان مصرف در داخل و میزان صادرات آن مشخص و برنامه ریزی شود می تواند به بازارهای مختلفی به خصوص در کشورهای همسایه راه یابد کما اینکه تولیدات این بخش به بسیاری از بازارهای اطراف ارسال می شود.
 
فائو: در سال ۲۰۲۲ ایران با رقم زدن صادراتی به ارزش بیش از ۳۰ میلیون دلار نوزدهمین صادر کننده فلفل دلمه ای و چیلی محسوب می شود
 
یکی از این محصولات گلخانه ای که در ایران محصولی صادراتی محسوب می شود، فلفل دلمه ای است که بر اساس آنچه سازمان های مربوطه همچون فائو منتشر کرده، ایران در جایگاه نوزدهم صادرات این محصول قرار دارد. در واقع در سال ۲۰۲۲ ایران با رقم زدن صادراتی به ارزش بیش از ۳۰ میلیون دلار نوزدهمین صادر کننده فلفل دلمه ای و چیلی محسوب می شود. این در شرایطی است که ارزش صادراتی این محصول نسبت به سال قبل تر برای ایران کاهشی ۵۰ درصدی داشته است که قطعا عوامل بسیاری در این کاهش دخیل است.
 
ارزش ۶.۱۲ میلیارد دلاری فروش جهانی فلفل دلمه ای و چیلی در سال ۲۰۲۲
 
از سوی دیگر در این گزارش آمده است فروش بین المللی فلفل دلمه ای صادراتی و فلفل چیلی بالغ بر ۶.۱۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ بوده است که رشدی بالغ بر ۱۲ درصد نسبت به سال ۲۰۱۸ به ثبت رسانده است. از سوی دیگر در سال ۲۰۲۱ فروش جهانی فلفل دلمه ای و چیلی ۶.۶۱ میلیارد دلار بوده است.
 
در بخش کشورهای برتر صادر کننده این محصول گلخانه ای نیز آمده است: در سال ۲۰۲۲ کشورهای اسپانیا، مکزیک، هلند، کانادا و ایالات متحده ۵ صادر کننده اول هستند و در مجموع حدود سه چهارم یعنی بیش از ۷۵ درصد از کل فلفل های شیرین یا چیلی صادر شده را تولید کرده اند.
 
در واقع داده های این گزارش نشان می دهد: در سال ۲۰۲۲ اسپانیا صادراتی به ارزش ۱.۴۲ میلیارد دلار رقم زده است و سهمی ۲۳ درصدی از کل ارزش فلفل صادراتی به خود اختصاص داده است. این در حالی است که مکزیک به عنوان دومین صادر کننده، صادراتی ۱.۳۹ میلیارد دلاری رقم زده است و سهمی ۲۲ درصدی را از آن خود کرده است. همچنین هلند با رقم زدن صادراتی به ارزش یک میلیارد دلار و دارا بودن سهمی حدودا ۱۷ درصدی در رتبه سوم قرار دارد. این در شرایطی است که کشورهای «کانادا، ایالات متحده، ترکیه، مراکش، چین، فرانسه، بلژیک، کره جنوبی، اتریش، تایلند و هند» در رتبه های بعدی قرار دارند و در مچموع این کشورها حدود ۹۲ درصد از فلفل صادراتی جهان را در سال ۲۰۲۲ حمل کرده اند.
 
سهم ۴۷ درصدی صادر کنندگان اروپایی از بازار جهانی فلفل
 
همچنین بر اساس آمارهای این گزارش در مدت نامبرده اتریش افزایش ۴۰۹ درصدی داشته و چین و هند نیز از نظر ارزش صادرات فلفل دلمه ای و چیلی رشدی ۷۱ درصدی رقم زده اند.
 
از سوی دیگر از منظر قاره ای، صادر کنندگان اروپایی بیش از ۴۷ درصد از کل فلفل صادراتی را در سال ۲۰۲۲ حمل کرده اند و در رتبه اول قرار دارند و پس از آن نیز صادر کنندگان آمریکای شمالی و همچنین صادر کنندگان آسیایی در رتبه دوم و سوم جای دارند.
(شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲) ۰۹:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها