سه شنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۱
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۱۱۶۶۶۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
غلات نیوز
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

آیا رنگ آرد ملاک میزان سبوس موجود در آرد است ؟

مدرس آسیابانی و مدیرعامل شرکت آرد جوانه شوشتر گفت: رنگ سفید آرد تنها دلیل بر سبوس دار نبودن آرد نیست، به طور کلی آرد وابستگی بسیار زیادی به نوع گندم دارد، گندم ها دارای واریته های بسیار متفاوتی هستند که رنگ آنها مختلف است در نتیجه این رنگ در فرایند تولید به آرد منتقل می شود.

سید مرتضی سنادی زاده در واکنش به انتشار خبری که مبنی بر تخصیص آردهای سبوس دار روشن تر به نانوایان در نشست نان کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود، اظهار کرد:این امکان وجود دارد که آرد از گندمی روشن تهیه شده باشد و نیز میزان سبوس مناسبی هم داشته باشد اما به دلیل عدم رویت سبوس و رنگ روشن آن، ظاهر آرد روشن خواهد بود.
سنادی زاده ادامه داد: در عین حال آردهایی که با گندم های تیره و کهربایی تولید می شوند به واسطه رویت سبوس در آنها و یا ذرات کهربایی آرد به رنگ تیره دیده می شوند و نمیتوان برای رنگ آرد تعیین تکلیف خاصی نمود .
این مدرس آسیابانی در ادامه تصریح کرد: برای مقابسه رابطه رنگ با خاکستر حتما باید هر دو آرد با سبوس استحصال بالا و استحصال پایین همزمان با یک نوع گندم تولید شده باشند تا بتوانیم به صورت نسبی با یکدیگر مقایسه کنیم، در این صورت آردهایی با سبوس بیشتر قدری تیره تر دیده خواهد شد.
سنادی زاده بیان کرد: البته ملاک اصلی و اساسی برای میزان سبوس در آرد عدد خاکستر بوده و رنگ آرد ملاک اصلی برای نوع سبوس نخواهد بود و تعیین رنگ با وجود واریته های گندم متفاوت امر تشخیصی و یا مقایسه ای صحیح و علمی نمیباشد .
 
مدیرعامل شرکت آرد جوانه شوشتر گفت: این امکان وجود دارد که از گندم های مناطق مختلف با رنگ و ژنوتیپ متفاوت آردهایی یکسان با رنگ هایی متفاوت دیده شود و یا آردهایی با درصد سبوس گیری بالاتر به صورت ظاهری با رنگ هایی روشن تر دیده شود. البته این امر قطعی نبوده و فقط در مناطقی که گندم های آنها روشن تر و مغز آنها سفیدتر باشد امکان پذیر است.
سنادی زاده در خاتمه تاکید کرد: قطعیت برای تعیین میزان سبوس در آرد خاکستر بوده و رنگ هیچگونه تاثیری در آن نخواهد داشت، ضمن آنکه تغییر رنگ با روش های غیر معمول آسیابانی صحیح نبوده و باید توجه داشت که در هنگام پخت نان ، نانهای سبوس دار بدلیل مواد موجود در سبوس عموما تیره تر خواهند بود .
(سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲) ۰۹:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها