سه شنبه / ۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ / ۱۴:۵۴
سرویس : خواندنی های
کد خبر : ۱۱۱۴۲
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس خواندنی های
برای نخستین بار در کشور؛

طرح اصلاح نژاد زنبورعسل در گلستان اجرا شد

طرح مطالعاتی اصلاح نژاد زنبورعسل در جمعیت‌های بسته، برای نخستین بار در کشور در استان گلستان در حال اجراست.

به گزارش ایسنا، منطقه خزر، مسؤول بخش زنبورعسل و معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: هدف از اجرای این طرح، تأمین ملکه‌های مادری و پدری است که دارای راندمان تولیدی بالایی هستند و برای واحدهای پرورش دهنده ملکه زنبورعسل بخش خصوصی تولید می‌شوند.

حسن تازیکه افزود: پس از اتمام این طرح و تحویل ملکه‌های اصلاح شده به بخش خصوصی، ادامه تولید انبوه این ملکه‌ها و توزیع آنها بین زنبورداران استان، با نظارت کارشناسان بخش زنبورعسل این سازمان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در شروع کار150 کلنی زنبور از زنبورستانهای مختلف استان که دارای بهترین خصوصیات ژنتیکی بود، انتخاب و گردآوری شد و پس از دو سال، عملیات به گزینی روی آنها انجام شد که بهترین کلنی‌ها، امسال به مرحله تولید ملکه‌های اصلاح شده می‌رسند و این آخرین مرحله اجرای این طرح است.

به گفته تازیکه، این طرح از سال 86 آغاز شده، به مدت سه سال طول خواهد کشید و امسال سومین سال اجرای آن است.

این مقام مسؤول استانی تصریح کرد: رمز موفقیت هر زنبوردار، داشتن ملکه‌هایی با کیفیت بالاست و ملکه‌های اصلاح شده علاوه بر نقش اصلی در میزان تولید، از نظر صفات، نسبت به بیماری‌ها و آفات مختلف مقاوم‌تر هستند و رفتار مناسب و آرامتری دارند.

با توجه به وجود 55 هزار کلنی زنبورعسل در استان گلستان سالانه حدود 25 هزار ملکه اصلاح شده مورد نیاز زنبورداران است.

طرح اصلاح نژاد زنبورعسل، توسط معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گلستان و با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی این استان و نیز مشاوره دکتر رحیم عبادی استادیار دانشگاه صنعتی اصفهان در حال اجراست

(سه شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۸) ۱۴:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها