در همین رابطه گفتگویی با مجتبی زکیزاده، مدیرعامل شرکت هدف عصر طلایی گفتوگویی انجام شده است که در ادامه ماحصل آن را میخوانید:
حضور در نمایشگاههای بینالمللی و داخلی چه تأثیراتی بر روند فروش دارد؟
قطعاً حضور در فضای نمایشگاهی و ارتباط حضوری با مصرفکنندگان و تجار سبب خواهد شد تا تولیدکنندگان، نکات مثبت و احیاناً معایب و ایرادات خود را بررسی کرده و در رفع آن بکوشند. این مجموعه در 10 سال اخیر همواره در نمایشگاههای داخلی و بینالمللی فعالیت داشته و توانسته است تا بازار هدف مطمئنی را در آن سوی مزرها فراهم کند.
با توجه به تک نرخی شدن قیمت ارز و حذف دلار 4200 تومانی، روند کاری شما به چه سمت و سویی رفته است؟
اکثر تولیدکنندگان داخلی، علاوه بر تأمین و تولید محصولات با کیفیت در بحث قیمت نیز برای مشتریان خارجی جذابیت دارند. اما در یکسال اخیر، افزایش سرسامآور قیمت مواد اولیه سبب افزایش هزینه تولید شد. حذف ارز 4200 تومانی و جایگزینی دلار 23 هزار تومانی باعث شد تا قیمت کلیه اقلام مصرفی از جمله شیشه و درب و… افزایش حداقل 50 درصدی داشته باشند که این امر سبب گران شدن محصول نهایی شده است. در کنارحذف ارز ترجیحی، افزایش قیمت حاملهای انرژی، حمل و نقل و افزایش حقوق و بیمه نیز سبب شده است تا نفسهای تولیدکننده به شماره بیفتد. تولیدکنندگانی همچون ما سالها تلاش کردهاند تا بتوانند برای خود بازار مصرفی مناسبی فراهم کنند، ولی سیاستهای اشتباه و تصمیمگیریهای غیرکارشناسانه سبب بسته شدن درهای صادرات کشور شده است.
سال 1401 را برای صنعت غذا چگونه تصور میکنید؟
بدون شک متأسفانه با شرایط پیشآمده و اوضاع اقتصادی جامعه، چشمانداز روشنی برای این بخش تصور نمیشود. تورم افسارگسیخته، گرانی مواد اولیه، کوچکتر شدن سبد خانوار و… نشان از افول و سقوط صنعت غذا دارد.
در رابطه با سیاست قیمتگذاری و تعیین سود ثابت برای تولیدکنندگان، چه نظری دارید؟
فعالیت در حیطه یک چارچوب سالم و دقیق میتواند بسیار خوب باشد، ولی متأسفانه در حال حاضر سیاستگذاری تعیین قیمت در محصولات کارخانجات کاملاً اشتباه و غیرحرفهای صورت میگیرد. بهطور مثال تعیین سود ثابت برای محصولاتی مانند برنج، آبمیو، چای و پنیر نمیتواند ثابت باشد. هزینههای تولید در این محصولات یکسان نیست. بنابراین بدون شک، تعیین سود ثابت برای کلیه محصولات، تصمیمی بسیار اشتباه و نادرست است. متأسفانه مسئولین هیچگاه قیمت دستوری تعیین شده را با تورم ایجاد شده در اقتصاد محاسبه نمیکنند و همین امر سبب خواهد شد تا تولیدکنندگان در معرض خطر و نابودی قرار گیرند.
با توجه به افزایش قیمتهای اخیر، توزیع محصولات شما به چه صورت انجام میشود؟
شرکتهای پخش در زمینه فروش مویرگی محصولات، نقش پررنگ و بسزایی دارند. البته برای ایجاد چنین فضای کسب و کاری، هزینههای جاری فراوانی لازم است. تبعات قیمت دستوری و تعیین سود ثابت توسط دولت باعث میشود تا توازن بین تولید و پخش برهم بریزد. با توجه به تعیین سود 10 درصد تصور میشود که شرکتهای پخش باید حدود 12 الی 14 درصد سودآوری داشته باشند در حالیکه هزینههای جاری و تورم ایجاد شده، فراتر از این رقم است. به نظر من رقمی حدود 25 درصد منطقی به نظر میرسد تا بدینطریق بتوان مارژین یا حاشیه سود منطقی را برای تولیدکننده و توزیع کننده فراهم کرد.
در رابطه با حذف قیمت بر روی محصولات، چه نظری دارید؟
به اعتقاد من، قیمت محصول را تولیدکننده تعیین میکند و با توجه به عرضه و تقاضا میتواند متغیر باشد. بهطور مثال نیمنگاهی به تغییر قیمت بر روی محصولات در اواخر سال گذشته نشان داد که دولت در تعیین قیمت، بسیار ناآگاهانه عمل کرد و متأسفانه حتی پس از گذشت چندین ماه از این رخداد همچنان بسیاری از اجناس در انبارها و فروشگاهها، بلاتکلیف مانده است. تولیدکننده علاوه بر تولید، در مبحث تجارت نیز مهارت دارد و قطعاً میتواند در بازار رقابتی، قیمت معقولتری را تعیین کند. بنده معتقدم قیمت محصول باید با توجه به مکان و خریدار محاسبه شود؛ بهطور مثال میتوان به قیمت یک محصول در فروشگاه زنجیرهای و سوپرمارکت اشاره کرد که اختلاف قیمت محصول نسبت به مکان و خریدار، کاملاً متفاوت است. در حال حاضر قیمتها به نوعی تصویب شده است که بیشترین سنگینی آن بر دوش مصرفکننده است و این امر، برخلاف میل باطنی تولیدکنندگان است.
در رابطه با صادرات محصولات خود با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
ایجاد یک بازار صادراتی، امری بسیار دشوار است. رسیدن به یک بازار پایدار و مطمئن قطعاً برای هر تولیدکنندهای دلچسب است. شرکت هدف عصر طلایی در 2 سال اخیر توانسته است بازار صادراتی بسیار مناسبی در کشور عراق ایجاد کند که اگر این امر تداوم داشت در ارزآوری و گردش چرخه اقتصاد کشور، بسیار اثربخش بود. اما سیاست نادرست مسئولان در قبال تولید سبب شد تا راههای صادرات مجدداً بسته شود. یکی از بزرگترین مشکلات در این مسیر، افزایش قیمت مواد اولیه است که سبب شد قیمت نهایی محصول، افزایش چشمگیری یابد و محصولات تولیدی دیگر از نظر قیمت برای خریداران خارجی، جذابیتی نداشته باشد. معضل دیگر در صادرات، برونسپاری ارزی است. در این مورد شرکتها در زمان تولید از ارز نیمایی برای تهیه مواداولیه استفاده میکنند و پس از تولید و صادرات باید درآمد ارزی حاصل از صادرات توسط شرکتها در سامانه نیمایی قرار گیرد و درصورت فروش ارز در این سامانه، تولیدکننده میتواند به پول نهایی خود دست یابد که گاهاً این پروسه چندین ماه به طول میانجامد که همین خواب سرمایه سبب مشکلات عدیدهای در تولید خواهد شد.
با توجه به نقش پررنگ صنعت غذا در معیشت مردم و گردش چرخه اقتصادی، چه انتظاراتی از مسئولان دارید؟
مسیر تولید با مشکلات فراوانی مواجه است و در این مسیر اگر اشتباهی رخ دهد میتواند برای تولیدکننده و مصرفکننده، بسیار گران تمام شود. تورم سرسامآور در ماههای اخیر سبب شده است تا دولت به فکر افزایش حقوق کارگران باشد در حالیکه هیچ تعادلی بین افزایش حقوق 57 درصدی و تورم 70 درصدی وجود ندارد و این یکی از همان اشتباهاتی است که تبعات آن گریبانگیر تولیدکننده و مصرفکننده خواهد شد. افزایش حقوق سبب افزایش حق بیمه و هزینه سربار برای تولیدکننده خواهد شد و در برخی موارد کارخانجات ناچار به تعدیل نیرو میشوند که اینکار به ضرر تولیدکننده است. از سوی دیگر، مصرفکنندگان نیز با وجود افزایش دستمرد سالانه بازهم توان مقابله با تورم موجود را نخواهند داشت.
بهنظر بنده بزرگترین اقدامی که دولت و مسئولان در قبال تولید میتوانند انجام دهند این است که هیچ تصمیمی اخذ نکرده و اجازه دهند تا تولیدکنندگان با توجه به تجربه، مدیریت و عرضه و تقاضا، تصمیمات لازم را در این بخش اتخاذ کنند. در حقیقت تولیدکنندگان از کوچکشدن سفره مردم آگاه بوده و هرگز خواهان این نیستند که گرانی محصولات به اقشار مختلف جامعه، فشار ایجاد کند. همه ما آگاه هستیم که گرانی محصولات هیچگاه خواسته تولیدکنندگان نبوده است؛ زیرا از نظر بازاریابی، افزایش قیمت محصول نهایی سبب کاهش فروش میشود که ناشی از کمتر شدن قدرت خرید مردم است.
صنعت غذا، نقش بسزایی در اشتغالزایی و گردش اقتصادی کشور دارد و مسئولین، باید بهجای مانع تراشی و اخذ تصمیمات غیرکارشناسانه، بیش از پیش از این بخش حمایت کنند.
لطفاً کمی در رابطه با چگونگی فعالیت شرکت هدف عصر طلایی و محصولات تولیدی توضیح دهید.
شرکت «هدف عصر طلایی» از سال 1390 با واردات کمپوت آناناس و توزیع مویرگی آن، قدم به عرصه صنعت غذا گذاشت. در آن دوران علاوه بر کمپوت آناناس، زیتون و روغن زیتون نیز از تایلند، ترکیه و اسپانیا، وارد کشور شده و اقدام به توزیع آن میشد. در سال 1397 این شرکت، تصمیم به ورود به عرصه تولید گرفت و با استفاده از ظرفیت خالی کارخانجات توانست محصولات خود را با برند «لئونارد» به بازار عرضه کند. این شیوه کاری تا سال 99 ادامه یافت و درآن زمان به علت عدم تعامل بین شرکت هدف عصرطلایی و کارخانجات مورد نظر، این مشارکت پایان یافت و این مجموعه توانست بهطور کامل تبدیل به یک واحد تولیدی شود. در حال حاضر این مجموعه با دو برند «لئونارد» و «زکی» در بازار داخل و خارج، شناخته شده است. این شرکت در سال 99 در شهرستان کوهپایه اصفهان که منطقهای محروم بهشمار میرود، اولین واحد تولیدی خود را با 27 نفر پرسنل افتتاح کرد. در حال حاضر این تعداد به 120 نفر افزایش یافته است و در این مجموعه، انواع نوشیدنیهای میوهای و تخم شربتی، تولید و عرضه میشود. در برنامههای آتی نیز، قصد داریم با همکاری وزارت جهادکشاورزی و تعامل با کشاورزان در راستای کشت آلوورا، نوشیدنی مخصوص آلوورا را تولید کنیم که کلیه این محصولات با برند «زکی» به بازار عرضه خواهد شد.
گفتنی است در سال 99 موفق شدیم در شهرک صنعتی آب باریک استان فارس، کارخانهای را افتتاح کنیم که تولید نوشیدنیهای گازدار و انواع ویتأمینها را در چرخه خود داشته باشد و با برند «لئونارد» در این بخش شناخته میشود.