شنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۰:۵۹
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۱۰۸۸۶۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

نان کامل در قم احیا می‌شود/ تشکیل قرارگاه نان کامل با هدف احیای نان سالم

به منظور اصلاح الگوی تولید و مصرف نان و به دنبال آن ترویج تولید و مصرف نان سبوس‌دار (نان کامل) در استان قم، سال گذشته قرارگاه نان کامل به پیشنهاد و با همت اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان قم و با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره کل استاندارد قم، غذا و دارو و دانشگاه علوم پزشکی به همراهی اتحادیه نانوایان این استان، تشکیل شد و مقرر گردید به صورت پایلوت، آرد و نان کامل در استان قم تولید شود.

اولین جلسه قرارگاه نان کامل در سال جاری، سه‌شنبه ششم اردیبهشت‌ماه در محل اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان قم با حضور اعضای این قرارگاه، آسیابانان استان قم و همچنین تعدادی از تولیدکنندگان نان کامل به همراه محمدرضا خواجه، عضو کمیته نان طیب آستان قدس رضوی برگزار شد.
 
قرارگاه نان کامل به دنبال احیای نان سالم است/ اعلام داوطلبانه حضور آسیابانان و نانوایان در طرح تولید آرد و نان کامل
در این جلسه سعید محمدی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم با اشاره به اینکه هدف از تشکیل قرارگاه نان کامل، احیای نان سالم و سبوس‌دار در استان قم است، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین آیتم‌های مد نظر اداره کل غله، رعایت درصد سبوس‌گیری آرد و مسائل بهداشتی در واحدهای آسیابانی است. تمام اعضای قرارگاه نان کامل، جزو زنجیره تأمین آرد و نان مردم هستند و ما برای اینکه نان سالم را در سفره‌های مردم جای دهیم، باید در این زنجیره تعامل به وجود آوریم که با تشکیل این قرارگاه، درصدد ایجاد تعامل و ارتباط میان اعضای زنجیره تأمین نان هستیم.
 
وی افزود: ما با تشکیل قرارگاه نان کامل، مهم‌ترین هدف را که همان اصلاح الگوی تولید و مصرف نان و تغییر گرایش جامعه به مصرف نان کامل است، دنبال می‌کنیم.
محمدی خاطرنشان کرد: اداره کل غله و خدمات بازرگانی، وظیفه تأمین گندم کیفی را بر عهده دارد و به دنبال آن، کارخانه‌ها موظف هستند آردی با کیفیت مناسب و استانداردهای لازم تحویل واحدهای خبازی دهند اما در خط مقدم، وظیفه اصلی بر عهده نانوایان است که با مهارت‌هایشان نانی باکیفیت و مطلوب تولید کرده و تحویل مردم دهند.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم در ادامه اظهار کرد: ما با ایجاد تعامل بین اعضای زنجیره تأمین نان و تشکیل قرارگاه نان کامل، درصدد هستیم تا به مردم جامعه خدمت کنیم. هیچ اجباری برای تولید آرد و نان کامل در استان نداریم و هدف و تلاش ما، صرفاً حفظ و تأمین سلامت جامعه است.
محمدی افزود: انتظار ما از واحدهای آسیابانی استان، این است که درصد سبوس‌گیری را در فرایند استحصال آرد رعایت کنند و همچنین از نانوایان خواستاریم بسته به رسته پختشان، آرد منطبق با نوع پخت استفاده نمایند.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه سلامتی مردم برای ما بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: همان‌طور که ذکر شد، هیچ اجباری برای تولید آرد و نان کامل در استان نبوده و آسیابانان و نانوایان استان قم با هدف حفظ و تأمین سلامتی مردم به صورت داوطلبانه برای شرکت در این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند.
 
فرهنگ‌سازی تولید و مصرف نان کامل در کشور مساوی با حذف هزینه درمان/ آموزش و انگیزش، دو رکن مهم نان
 
در ادامه، محمدرضا خواجه، عضو کمیته نان طیب آستان قدس رضوی اظهار کرد: متأسفانه آزادسازی آرد یارانه‌ای نوع دو، در مقطعی اتفاق افتاد و نانوایان این بخش برای رقابت با نانوایان یارانه‌ای و جذب مشتری، به سراغ تولید نان با آرد سفید رفتند.
وی در ادامه با اشاره به برخی دلایل گسترش فرهنگ نان سفید در جامعه بیان کرد: متأسفانه احداث بی‌رویه نانوایی، یکی دیگر از موارد منفی در این مسأله است که نه تنها رقابت ایجاد نمی‌کند بلکه باعث خسارت به صنعت نان شده است.
عضو کمیته نان طیب آستان قدس رضوی افزود: اگر طرح تولید نان کامل در هر استان تحمیلی باشد، ناخودآگاه در برابر این مسأله، نگاهی منفی ایجاد خواهد شد بنابراین ضروری است که با ارائه راهکارهایی، نانوایان و آسیابانان به صورت داوطلبانه به شرکت در این طرح گرایش پیدا کنند.
خواجه در ادامه گفت: کمیته نان طیب در آستان قدس رضوی، در همین راستا احداث شده و من به عنوان نماینده این کمیته، در این جلسه حضور دارم.
وی با اشاره به اهمیت ارزش غذایی و خواص درمانی نان کامل بیان کرد: باید برای تولید و مصرف نان کامل، در سطح کشور فرهنگ‌سازی کنیم تا از هزینه برای درمان جلوگیری شود. از سال 1380، یک پروژه بین‌المللی در کشور در حوزه نان‌های سبوس‌دار اجرایی شده و اصفهان به عنوان پایلوت این طرح در ایران انتخاب شده است. به مرور کمیته‌هایی مختلف در راستای این طرح شکل گرفته و خوشبختانه نگرش دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت نیز در خصوص نان سالم، با اجرای برنامه‌های این پروژه تغییر کرده است.
نایب رئیس علوم و فنون غلات استان اصفهان در ادامه اظهار کرد: متأسفانه طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، آمار بیماری‌های غیرواگیر در کشور رو به افزایش است و شایع‌ترین آن‌ها بیماری‌های دیابت، چربی و فشار خون است.
وی با تأکید بر اینکه استراتژی ما، آموزش نانوایان سراسر کشور خواهد بود، گفت: متأسفانه سیاست‌های غلط دولت‌ها در طول سال‌ها، منجر به افت کیفیت و سلامت نان شده است که امیدواریم مسئولین زنجیره تأمین نان در استان‌ها وارد عمل شوند و با اتخاذ تصمیمات اصولی و کارشناسی شده و البته عملیاتی نمودن تصمیمات، وضعیت نان را اصلاح کنند.
خواجه خاطرنشان کرد: رشد نان در ایران، دو رکن دارد که آموزش و انگیزش است و آموزش از سوی ما و انگیزش از سوی دستگاه‌های دولتی ایجاد خواهد شد لذا باید به سمت انگیزه دادن به نانوایان حرکت کنیم تا داوطلبانه در مسیر تولید نان کامل گام بردارند.
 
ضرورت آموزش مسئولین در حوزه نان کامل/ وزارت بهداشت، هزینه‌هایی سرسام‌آور صرف درمان می‌کند، این هزینه‌ها صرف سلامت نان شود!
 
در بخش دیگری از جلسه قرارگاه نان کامل، عباس ذاکریان، فرماندار استان قم، تشکیل این قرارگاه و طرح تولید نان کامل در استان قم را جزو اقدامات بسیار مطلوب در حوزه نان خواند و گفت: در صنعت بزرگ نان، از ابتدای زنجیره تأمین تا انتها، اگر نیاز به اصلاحات در فرایندهای مختلف باشد، قطعاً باید صورت گیرد تا به کیفیت مطلوب دست یابیم و نانی که در سفره‌های مردم قرار می‌گیرد، از سلامت و استانداردهای لازم برخوردار باشد.
وی ادامه داد: در مقطعی به غلط، ذائقه مردم را به سمت مصرف نان‌های سفید حرکت دادیم و متأسفانه اکنون با حجم گسترده‌ای از بیماری‌هایی مواجه هستیم که عمدتاً ناشی از تغییر سبک تغذیه است و از اساسی‌ترین آن‌ها نیز برخوردار نبودن نان مصرفی مردم از سلامت و استاندارد کافی است.
ذاکریان با تأکید بر اینکه بازنگری زنجیره تأمین نان، بسیار ضروری است و باید اقدامات جدی در این زمینه اجرایی شود، افزود: البته که اصلاح معایب زنجیره تأمین نان، مسأله‌ای زمان‌بر و نیازمند صرف حوصله است اما باید با همکاری همه دستگاه‌های متولی در بخش‌های مختلف، این اقدامات صورت گیرد. اگر مصرف‌کننده نهایی که همان مردم هستند، متقاعد شده و نان سبوس‌دار مطالبه کنند، طبیعتاً نانوایان هم به سمت تولید نان کامل خواهند رفت و بدین ترتیب، کارخانه‌های آرد هم برای تولید آرد کامل اقدام خواهند کرد.
فرماندار استان قم در بخش دیگری از اظهاراتش بیان کرد: متأسفانه در شرایط حاضر، وزارت بهداشت هزینه‌هایی سرسام‌آور صرف درمان می‌کند که اگر یک دهم از آن را صرف اصلاح بهداشت و سلامت نان کند، قطع به یقین از صرف این هزینه در بخش درمان جلوگیری خواهد شد و تنها راهکار در این بخش، آموزش است. باید یک برنامه جامع آموزشی تدوین شود و نانوایان، مسئولین، کارخانه‌های آرد و مردم، تحت آموزش‌های لازم قرار گیرند.
وی در ادامه گفت: بسیار مهم است که نانوایان از مضرات نان سفید و فواید نان کامل، آگاه شوند و مردم هم که مطالبه‌گر اصلی نان هستند، باید آموزش‌های لازم و کافی را ببینند. نگرش مسئولین در این زمینه، بسیار مهم است و اگر اصلاح نشود، اجرای طرح موفق نخواهد بود. متأسفانه اکنون نان روشن، مطالبه عمومی ‌است که غلط است و مسئولین باید نگرش خود را در این زمینه اصلاح کنند و در راستای ترویج تولید و مصرف نان سالم و کامل، گام بردارند.
 
ذاکریان با بیان اینکه باید از همه ظرفیت‌ها و قالب‌ها برای اشاعه فرهنگ تولید و مصرف نان سالم و کامل استفاده کنیم، افزود: نه تنها صدا و سیما بلکه فضای مجازی، خبرنگاران و سایر رسانه‌ها و مطبوعات، می‌توانند در این زمینه به ما کمک‌های شایانی کنند. البته که در راستای این طرح، نقش اتحادیه‌ها بسیار اساسی و کلیدی است.
فرماندار استان قم در خاتمه تاکید کرد: امیدواریم با همت همه دستگاه‌های متولی و با همکاری و تعامل همه بخش‌های زنجیره تأمین نان، شاهد تولید نان خوب و باکیفیت در سفره‌های مردم باشیم.
(شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱) ۱۰:۵۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها